יום שבת, 1 במאי 2021

כל כלב ביג'י יומו - גם של תופעת יובל נח הררי

 מי לא שמע על יובל נח הררי? הסלבריטאי-האינטלקטואל הבולט ביותר בעולם בימינו, האיש שעל ספריו המליץ אפילו הנשיא-הפילוסוף הדגול, זוכה פרס נובל לשלום עוד לפני שהספיק לסדר את הניירות במשרדו החדר הסגלגל, באראק אובמה. הררי הוא גם סופר, גם מורה, גם כוכב מדיות חברתיות ולאחרונה הפך גם לסופר ילדים, תסריטאי, ויצירותיו מוצגות במוזיאונים.

מי ניסח את תורת האבולוציה? צ'רלס דארווין אתם חושבים? לא, יובל נח הררי. מי תאר את המהפכה הכלכלית המודרנית? אדם סמית אתם חושבים? שוב טעיתם. יובל נח הררי. מי המציא את הסוציולוגיה? מקס וובר או אמיל דורקהיים? מה פתאום. יובל נח הררי. מי הציג לעולם את הדילמות של שילוב טכנולוגיה באורגניזם האנושי? מן הסתם תגידו אייזיק אסימוב ובני דורו. החלקתם על השכל שוב פעם. יובל נח הררי. מדע המדינה? יובל נח הררי. כל הידע האנושי, כל הדילמות של ימינו, כל התחזיות הפוליטיות, הכל הרינ''ה, רבנו יובל נח הררי.

לא פלא שההיסטוריון הדגול מסכם עבורנו גם את תולדות התפתחות הרוח האנושית, כלומר ההיסטוריה של הדת. להלן תקציר תולדות האמונות, על פי בשורתו של הררי. לפני 5000 שנה הופיעו הדתות הפוליתאיסטיות. לפני 2500 שנה, הופיע הבודהיזם, הדת האוניברסלית הראשונה. לפני 2000 שנה, הופיעה הנצרות. לפני 1400 שנה, הופיע האסלאם. לפני 200 שנה, המהפכה התעשייתית שהביאה להכחדה מסיבית של צמחים ובעלי חיים, ולהפיכת המדינה והשוק כתחליף למשפחה ולקהילה. ומה העתיד על פי חזון הררי? נטישת כדור הארץ והפיכת בני האדם לאלים.

בעברית נהוג לומר על אדם שמרבה לכתוב בשגיאות כתיב, שהוא מסוגל לכתוב את המלה נח בשבע שגיאות. מדובר באבסורד כמובן, כי המלה נח בעברית יש בה שתי אותיות בלבד, ואין שום דרך כמעט לטעות בה. זוהי רק אירוניה שהאמרה העממית הזו מתאימה כל כך למקרה של הנביא החדש של הפוסט-מודרניזם הליברלי במערב.

על השאלה עד כמה היה הבודהיזם דת אוניברסלית, יש לענות בהזדמנות אחרת. די אם נציין את מה שיובל נח הררי מקפיד שלא להזכיר בספריו, והוא שהמזרח הרחוק בו צמחו דתות כמו בודהיזם, דת קונפוציוס, השינטו, הדת הזורואסטרית ועוד ועוד, הוא ערש הלאומיות הפרטיקולרית. העם הקוריאני קיים כבר לפחות 3500 שנה, וכך גם העם הויטנאמי, הבורמזי, היפני וכן הלאה.

מילא השטות הזו אודות הבודהיזם כדת אוניברסלית. שהרי לא מדובר בשטות אלא בסימון המטרה סביב החץ. שהרי לא צריך להיות פילוסוף דגול כדי להבין שיובל נח הררי עסוק בלמכור סחורה אותה ניסה כבר למכור בזמנו ג'ון לנון ולפניו אישים מעט חזקים יותר ונחמדים פחות כמו סטאלין ולנין, אותה תורה אוניברסלית המבוססת על מחיקת זהויות פרטיקולריות, בשם איזה שהוא עולם חדש מופלא כפי שתאר זאת בתיעוב ובזעזוע אלדוס האקסלי ב-1932, ממש בימים בהם עוד תורה ניסתה לייצר תודעה כלל-אוניברסלית על בסיס תפיסה מדעית-גזעית. 

להבדיל ובכל זאת, יובל נח הררי גם הוא מדבר על אובר-מענטש טכנולוגי אלא שאצלו, בניגוד להיטלר, לא מדובר באידיאולוגיה פוליטית מוצהרת, ומבחינה זו הגונה ולגיטימית, אלא בפרזנטציה מדעית, שהרי האיש הוא אקדמאי דגול, מרצה באוניברסיטה הישראלית החשובה ביותר, אחת ממאה האוניברסיטאות הטובות ביותר בעולם.

אז אחרי שהנחנו להבל של הררי אודות הבודהיזם, ואחרי שהבנו שמדובר בפרוייקט פוליטי בכסות מדעית, כדאי לחזור לתקציר תולדות התפתחות הרוח ולבדוק מה חסר שם.

אין ספק שגם אתם שמתם לב שבין הבודהיזם האוניברסלי ובין הנצרות שגם היא סוג של אוניברסליות כביכול, כי היא לא, וכמובן האסלאם, נעלם מקומה של היהדות. ההתעלמות מתפקידה ההיסטורי של היהדות אבסורדי יותר משהוא מקומם, אבל הוא מתבקש לאור התופעה המדהימה הזו, ההתמסרות האוניברסלית כמעט לאוסף של הפשטות פשטניות שכשהיו חלק מקורס שמטרתו היתה להקל על סטודנטים עצלנים להבין את תקציר תולדות האנושות, בהחלט מדובר היה בתרומה חשובה למתודולוגיה של הוראת ההיסטוריה. 

אלא שהצלחתו המסחרית של הספר 'תקציר תולדות האנושות', ספר רצוף שגיאות ועיוותים עליהם כבר עמדו לא מעט מומחים ברחבי העולם כולו, סינוורה לא רק את עיני הוצאת הספרים שמודדת את הצלחתה במונחים של שיילוק ולא במונחים של שייקספיר, אלא גם את עיניו של הררי ובעקבותיו את עיניהם של אישים כמו באראק אובמה ורבים אחרים. 

כמו במקרים רבים אחרים, מבועת הים הצפוני בתחילת המאה ה18 ועד לתופעה האקטואלית של הכחשת הקורונה או התנגדות לחיסונים בשם קונספירציות מטורללות, גם במקרה של הררי הוא הפך מהצלחה מסחרית לתופעה תרבותית, ומתופעה תרבותית לאופנה, ומאופנה לאייקון, ומאייקון לקדוש.

הררי הוא עוד ישראלי פוסט-ציוני, לא הראשון ולא האחרון. אבל בשונה מאחרים שמוכנים להודות בקיומו של עם יהודי, מבחינת החזון על פי הררי, גם אם עם יהודי ומדינה יהודית קיימים בפועל, משקלם בהיסטוריה האנושית זניח, אם לא למטה מכך.

מילא הישגיה של ישראל בכל תחום כמעט, כולל באקדמיה ששימשה בית הגידול לסיינט-הררי. מילא הקונטרסט האדיר בינה לבין כל שכנותיה, כולל העשירות כקורח, נסיכויות המפרץ, שהן איים של פטרודולרים חסרי כל בסיס כלכלי ריאלי. מילא הישגיה של ישראל ביחס לכל מדינות העולם, כולל ביחס ללפחות מחצית ממדינות הקהילה האירופית, כמו יוון, פורטוגל, איטליה וספרד. מילא.

אבל מי שלקח על עצמו את תפקיד מבשר תקציר תולדות הרוח האנושית, ומזכיר את הנצרות ואת האסלאם מבלי לומר מלה על היהדות, הוא אפילו לא שרלטן. כיצד ניתן להבין את האסלאם ללא שתי הדתות שקדמו לו? מה משמעות כינויו של מוחמד, 'אחרון הנביאים' ללא הבנה שראשוני הנביאים הם גיבורי המקרא היהודי? ומה שנכון לאסלאם, נכון פי כמה לנצרות, שכל כולה מבוססת על הרעיון שכל המתואר בברית החדשה, מופיע בברית הישנה כנבואה. עצם הכינוי 'ברית חדשה' מעיד על קיומה של 'ברית ישנה'.

את יובל נח הררי כל זה לא מעניין כמובן. הוא חייב להניח שכל שומעיו הם או בורים ועמי ארצות, או כל כך מסונוורים מתורתו-בשורתו, עד כדי כך שהם מתעלמים מידע בסיסי הנגיש גם היום בלחיצת כפתור.

אם יש למישהו ספק כי אנו חיים בעולם מטורלל, תופעת הררי אמורה להיות מחסל-הספק האולטימטיבי. אם עד עכשיו התנחמנו בכך שהטרללת מיוצרת ומופצת בקצוות ההזויים של הימין השמרני או של השמאל האולטרא-רדיקלי, הנה בא סיינט הררי ומניף גבוה באוויר תמרור אזהרה שאי אפשר לטעות בו: הטרללת הפכה למיין-סטרים. 

מה עושים? כרגיל, עושים. מרימים ראש, משיבים מלחמה-תודעתית שערה, מקווים לטוב, מתנחמים במה שיש וגם בעובדה שנכון לעכשיו כל סוגי הטרללות שפותחו על ידי אנשים מאז הופעת ההומו-סאפיינס, הפכו עם הזמן לבדיחות היסטוריות. כל כלב ביג'י יומו, גם של תופעת הררי.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה