tag:blogger.com,1999:blog-8624978807701072679.post7633612905102143672..comments2024-03-26T06:51:33.506+02:00Comments on פרופ' אודי מנור - היסטוריון ציוני: "אבל בסופו של דבר..." - אז זהו: ש"בסופו של דבר כולנו מתים" והשאלה עד אז היא מה אנחנו עושים לקראת ה"בסופו של דבר"Unknownnoreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-8624978807701072679.post-88688690904110121282017-11-30T22:12:52.624+02:002017-11-30T22:12:52.624+02:00תודה,
נקודה מעניינת היא תמימות הדעים בין החת"...תודה, <br />נקודה מעניינת היא תמימות הדעים בין החת"ם סופר וידידיו, לבין היהדות המתקדמת בנקודה אחת בלבד - היחס לציונות. אני רואה שזו הולכת להיות תגובה ארוכה, אבל מה'כפת לי. <br />במהלך משבר הפרדת הקהילות בהונגריה ופרנקפורט, המאבק בציונות היה הנושא היחיד שגישר על הקרע. אחרי הקונגרס הציוני הראשון פרסמו הארגונים היריבים בהונגריה הצהרה משותפת בעיתונות, במפגן חסר תקדים של אחדות. הרב שמואל כהן מארגון הקהילות הליברליות, כתב: "בהונגריה, הציונות השואפת להפוך זרם דתי ללאום לעולם לא תזכה בתומכים". <br />הרב אריה ליפשיץ, ראש הפלג האורתודוקסי, הוסיף: "ביחס לציונות, האורתודוקסים עומדים בדעה אחת עם היהודים המתקדמים. אף הם מגנים את התנועה הפזיזה, החוטאת נגד הדת ונגד הפטריוטיות גם יחד. המגיארים בני דת משה [שימו לב לביטוי שמשמעותו: בני הלאום ההונגרי, אשר דתם יהודית] חפצים לפרוח כאן, בביתם; אין להם כל כוונה להקים מדינה יהודית בפלשתינה." <br />היום מתברר כי זהותה היהודית של מדינת ישראל איננה מבוססת על דת. זאת בניגוד לטענות של הרשות הפלשתינית וכמה מרצים באוניברסיטאות שונות. ככלל, זהות יהודית איננה דתית בהכרח. הרבנים שהתנגדו לציונות, כנראה ידעו למה. <br />ייתכן כי מי שמתייחס ליהדות כאל דת, עושה רדוקציה של הזהות היהודית המודרנית. כי לדת אולי יש תפקיד משני, לכל היותר, במרכיב הזהות היהודית בישראל. <br />אבל יש לדברים גם פן שני: היעדר היהדות מהשיח החילוני. זה מצחיק, קודם כל ולגמרי. סתם יהודי ישראלי חילוני גמור, רוצה לבצע טקס דתי, לאן הוא יילך? כמעט אך ורק לרב אורתודוקסי עם זקן שחור וגדול, לבוש בגד שחור ועבה גם בקיץ, מתנשא, כועס ומפחיד. ככל שהחילוני הוא יותר חילוני, כך ברצותו טקס יהודי אותנטי, הוא רואה לנגד עיניו דבר שמנוגד יותר להשקפת עולמו האותנטית. <br />איך זה? <br />חלקית ניתן להסביר זאת על ידי מודל "החפיפניק והרבי" שניסח פרופ' נדב שנרב (SHNERB), פיזיקאי מבר אילן: החפיפניק זקוק למסגרת השתייכות ורואה בטקס מעין "ריקוד גשם". החפיפניק אינו מקיים את דיני השולחן ערוך. אבל הוא מכבד את ה"רבי", כי ה"רבי" עורך את ריקוד הגשם ומספק לחפיפניק את המסגרת שהחפיפניק צריך. <br />ה"רבי" מכבד, מצדו, את ההשתייכות השבטית של אותו אדם, גם אם הוא יודע כי אין כאן עמידה בסטנדרטים דתיים אלמנטריים. <br />החפיפניק והרבי יכולים לחיות זה לצד זה, רק כאשר הרבי "לא מדבר יותר מדי" ואילו החפיפניק "לא חושב יותר מדי"...Anonymousnoreply@blogger.com