יום שלישי, 11 ביולי 2023

בני ברבש מציע "לא צו פיוס ולא פשרה - אלא להשיב מלחמה שערה": בבדיקה שעשיתי עם אהוד ברק הבוקר, הנה מערך הכוחות נכון לעכשיו

 לא, אינני מאלו המשוחחים עם הוד עזריאליותו מפרק השעונים והפסנתרן הדגול, האיש החכם ביותר שנולד לעם היהודי בדורות האחרונים.

אבל לא צריך להיות רכלן גדול כדי לדעת או לפחות לנחש ניחוש מושכל, שהרעיונות המופלאים של בני ברבש, קולנוען דגול שזה בגימטריא מדען מדינה, פילוסוף ופוליטולוג גם יחד, עולים בקנה אחד עם ההמרדה של ברק.

ברבש קובע שישראל היא דיקטטורה, וקורא "להשיב מלחמה" ובשום אופן לא לעשות פשרות ופיוסים.

הואיל ודיקטטורות של ממש כבר פעלו בהיסטוריה הריאלית, הפועלת מעט שונה מזו העולה במוחם הקודח של קולנוענים ישראלים (ע"ע 'תמונת הניצחון', עוד יצירה העונה לכללים הבלתי כתובים אך המובנים מאליהם של קולנוענינו בשיבתם כפרשנים 'אמנותיים' של הסכסוך הפלסטיני: היהודים אשמים מעצם היותם יהודים, וכל השאר פריימים ותמרות עשן, והדרך למועמדות לפרס חתול הזהב בצרפת או הזוי הכסף בקולינווד, קצרה ומובתחת), אין אלא להציץ להיסטוריה הזאת ולהקיש למקומותינו.

ארגנטינה למשל. אחרי הדחת הנשיא פרון, שאמנם רכב על הפיכה צבאית אך בשלב מאוחר יותר נבחר כדת וכדין כנגד קואליציה רחבה מאד שכללה אפילו את שגרירות ארה"ב, הוקמה בארגנטינה (לא בקולנוע, במציאות) דיקטטורה צבאית. בשלבים מסויימים נלחמו מרכיבי הצבא אלו באלו, כשלשיא מגיעים הקרבות בטבח של כ-300 אזרחים ארגנטינים שאיתרע מזלם להיות במקום הלא נכון בזמן הלא נכון: מטוסי חיל האוויר הארגנטיני הפציצו את בית הנשיא, כשהאויב הוא חיל הים או חיל היבשה.

על פי ההגיון הזה, הבה נעשה רגע הערכת כוחות לקראת "המלחמה שערה" שמציע לנו הקולנוען ברבש. או במונחים של הבראנז'ה שלו: מה הסטינג.

חיל האוויר ברובו שלנו. אני בצד של ברבש כמובן. כי כמוהו אני סבור שישראל מצויה במשבר עמוק הכולל בין השאר חלוקה הזויה בנטל מצד המרכיב המרכזי בקואליציה של 'המחנה הלאומי'; איוש בלתי נתפס של משרות מרכזיות בממשלה על ידי אנשים שעל פי כל מבחן של שכל ישר אמורים היו לשבת בבית סוהר ובכל מקרה לא לייצג ציבור, שום ציבור; התרופפות המשילות הבאה לידי ביטוי באוזלת היד של הרשויות להתמודד עם הסתה גלויה (כולל של אהוד ברק אם כבר מציינים את התופעה); ועוד ועוד.

אלא שבניגוד לברבש אני סבור שיש רק דרך אחת להתמודד עם כל הבעיות הללו: לא במלחמה, אלא בפוליטיקה. והפוליטיקה בדמוקרטיה, או מה שעושה את הדמוקרטיה לדמוקרטיה, זה שהפוליטיקה שלה מבוססת על כללי משחק מוסכמים. בחירות, תוצאות, קואליציה, אופוזיציה, ויכוח, פשרות, ושוב בחירות וחוזר חלילה. לא מלחמה משום סוג.

אז חיל האוויר ברובו איתנו. חיל הים כנראה שגם כן. גולני שלהם. גבעתי גם. כפיר בלי ספק שלהם. תותחנים שלנו. אוגדה 36 שלנו. 35 שלהם. גם משמר הגבול. משטרת תל אביב וחיפה, שלנו. משטרת ירושלים שלהם. 8200 שלנו. חיל הלוגיסטיקה שלהם. חיל התיקשוב שלנו. המוסד שלנו. השב"כ חצי-חצי. משמר הכנסת חצי-חצי. נותר לברר מי שולט בכנף 2.

אלא אם לא הבנתי נכון את ברבש. כי אולי ב"מלחמה" הוא מתכוון למאבק אזרחי תקין. לא מרי אזרחי כפי שמטיף לו אהוד ברק ביודעו שרוב הציבור מתייחס לקריאה הזו בדיוק כפי שהוא מתייחס לכל שטות שיוצאת לו מהפה בעשור האחרון, עשור המעמיד בצל את האיש שהיה פעם, כלומר במשיכת כתפיים. כי ברק שמטיף למרי אזרחי יודע שלא יהיה מרי אזרחי אבל כשיגיע יום הבוחר, מספיק 50 אלף אידיוטים שימושיים שיחזירו אותו לגלגל הפוליטי. וזה הרי מה שהוא רוצה.

אם לחזור ל"מלחמה" שהציע ברבש: אז אם לא מדובר במלחמה בין זרועות הצבא כפי שהיה בארגנטינה בשנות ה-50' או כפי שהיה לפני שבועיים ברוסיה, ואם לא מדובר בעוד מבוא לתסריט קולנועי שגור אצל קולנוענינו, אלא מדובר במאבק אזרחי תקין, אז אין ברירה אלא לשאול את הקולנוען את השאלה המתבקשת: מה התסריט.

לא צו פיוס, כלומר אין מקום לשיחות בבית הנשיא. לא פשרה, כלומר אין מקום לשיחות עם הצד השני בכלל. אז מה כן? "מלחמה שערה" כאמור, ואז, וסליחה על החזרות, אם לא מדובר בקק"ש מול קמ"ק, עוז77 נגד טייסת109, אז מה התסריט?

נחסום את נתב"ג, נחסום את נתיבי איילון, נשכב על פסי הרכבת, נתלה דגלי הלאום על ראש מגדל עזריאלי, נפזר תמונות מגוחכות של אגרופים א-לה-מחאת השחורים במקסיקו68, נצרח דה-מוק-קרה-טיה עד שישרפו מיתרי הקול, נעמוד על כל הגשרים וננפנף בדגלים בעוצמה כזו שלפחות טובה אחת ברורה ומיידית תצמח מהמחאה: בריזה נאה מכיוון מערב, וסליחה שכאן נגמרה היצירתיות שלי, אחרי הכל אני לא קולנוען.

ואחרי שנעשה את כל זה שוב ושוב ושוב ושוב לא כל שבת אלא כל יום, כל היום, השאלה המעצבנת שקולנוענים פטורים ממנה כי אצלם המציאות (שהיא סרט, הם הרי חיים בסרט) נגמרת על פי כללי קורס התסריטאות אחרי בערך 100 דקות, אבל במציאות הממשית היא השאלה היחידה החשובה שממנה נגזר הכל, תישאר בעינה: ומה אז?

ומה אז? ונגיד שבמקום מספר הולך ודועך של מפגינים המספר ילך ויעלה ויגיע, הבה נפריזה, ל-2 מליון אזרחים ברחובות כל יום כל היום. ומה אז?

בדמוקרטיה יש על השאלה הזו תשובה אחת ותשובה אחת בלבד: הממשלה הקיימת תמשיך להתקיים ותמשיך להיות הגורם המוסמך לביצוע מדיניות כל עוד היא ממשיכה להיות ממשלה הנשענת על רוב בבית הנבחרים. נקודה.

ולכן, על השאלה "מה אז" יש רק תשובה אחת: בחירות. או במועדן, או שלא במועדן, הנה עוד סיבה למתוח ביקורת נוקבת על נתניהו שגרר את ישראל לחמש מערכות בחירות תוך שלוש שנים.

אבל אלו כללי המשחק, אלו ואין בלתם.

וחדשות ישנות שהן סוד גלוי שאפילו קולנוענים מסוגלים להבין: אחרי הבחירות הבאות, בין אם יתקיימו בעוד שלושה חודשים במקרה הטוב בו הממשלה תיפול היום, והממשלה לא תיפול היום ולא מחר ולכן הבחירות הבאות תתקיימנה כנראה במועדן או לכל המוקדם בעוד שנה, גם אז תוצאות הבחירות יהיו כאלו שהדבר המרכזי שהן תכתבנה הוא בדיוק מה שהקולנוען השנון שלנו מטיף נגדו: גם פיוס וגם פשרה.

כי אין, לא היתה ולא תהיה דמוקרטיה שרוב אזרחיה לא מבינים שהיא כל כולה מבוססת אם לא על פיוס, אז בוודאי על פשרה. בכל מקרה ובשום פנים ואופן, לא על מלחמה.

מכאן שאם דמוקרטיה זה פשרה, רצוי על בסיס פיוס, ודמוקרטיה היא פשרה עם או בלי פיוס, אין שום סיבה - אלא אם אתה אהוד ברק שמטיף למרי כדי לחזור לגלגל הפוליטי (או אז ברבש הוא אידיוט שימושי של ברק) - ליישם את עקרון העל הדמוקרטי הזה כבר עכשיו.

8 תגובות:

  1. "חיל האוויר ברובו שלנו", האמנם? רוב הטייסים שלכם אבל הללו יתקשו לצאת לגיחות מעל בלפור ללא צוותי הקרקע.
    "בכל מקרה לא לייצג ציבור, שום ציבור". נראה כי המחבר ששם את עצמו במחנה של ברבש חולק איתו את חוסר ההבנה של "דמוקרטיה". האם הכותב מציע לאמץ את הדוקטרינה של משמרות המהפיכה שלפיה מועמדים לפרלמנט נדרשים לאישור של ועדה מומחים דמויית בג"ץ?

    השבמחק
    תשובות
    1. כל הקטע על צה"ל וחלוקתו בין 'שלנו' ל'שלהם' נכתב בציניות. אני משוכנע מעל לכל ספק שגם אם לכל חייל יש דעות פוליטיות, רוב מוחץ של כל החיילים בכל החיילות והאגפים והיחידות יודעים להבדיל בין ויכוח פוליטי לבין משימות ומשמעת צבאית. לגבי סמוטריץ' ובן-גביר, כן, חד משמעית, שני האנשים הללו לא היו אמורים לייצג ציבור. שניהם עבריינים או גרועים מכך. אין בטענה זו משום פסילת ציבור שלם שראוי לייצוג. ואכן, החוק הנוכחי משאיר בידי בית המשפט העליון את ההכרעה האם לאפשר לאנשים שעקרונותיהם שוללים את יסודות המדינה מלהתמודד בבחירות. מה החלופה? שכל אחד לא משנה מה עמדותיו, ירוץ לכנסת? אני בעד איזונים ובלמים, ואין לי בעיה לשמוע רעיונות אחרים להפעלת חוק יסוד הכנסת. אבל על עצם חשיבות החוק לא אמור להיות ויכוח. ואגב, הבגצ המשוקץ אישר למרבה הצער גם את ההתנגדות לעקרונות המדינה מצד בן-גביר (שאינו מאמין בדמוקרטיה) וגם לצורך האיזון את הרשימה הערבית המשותפת-רק-בשנאת-יהודים השוללת את עצם זכות הגדרתה של ישראל כמדינה יהודית-דמוקרטית, כלומר מדינת הלאום של העם היהודי. לדעתי זו טעות קשה של בגצ לאורך שנותיו, אבל יש חכמים גדולים ממני שדווקא חושבים שבמציאות ההטרוגנית של ישראל, עדיף להרחיב את הייצוג ולכלול בו גם עבריינים ומשתמטים כמו סמוטריץ'. הפלא ופלא, מבחינה מעשית הבגצ המשוקץ תומך בנקודה זו בעמדת שונאיו... כל טוב ותודה

      מחק
  2. מה גורם לך להגיע למסקנה שביבי מושחת? זו לא כוונה להתמקח, אני נותן אמון רב בדעתך ואם אתה חושב כך אני נוטה לקבל אבל הייתי רוצה לשמוע מה הביא אותך למסקנה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אין לי ספק שגם אתה - בלי שאני מכיר אותך - יודע ומבין שהוא מושחת עד היסוד מבחינת ההתנהלות האישית. מקורות ישראל עמוסים עד עייפה בפסוקים ופתגמים ואגדות והוראות ורעיונות העוסקים בכך ובאמת מביך אותי להפנות אותך אליהם. מבלי שאני מכיר אותך אין לי צל של ספק שאתה יודע על מה אני מדבר. אין זה אומר שהוא "בוגד" כפי שאחדים מנסים לציירו, ואין זה אומר שהוא לא אדם מרשים שגם עשה כמה דברים מועילים לטובת מדינת ישראל. בנוסף, אני מאלו הסבורים שלא השחיתות היא הסיבה המרכזית לחובה שלא להביע בו אמון כמנהיג מרכזי, אלא סיבות חשובות פי כמה, אותן פירטתי כמה פעמים, למשל כאן: https://udimanor.blogspot.com/2019/09/blog-post.html
      אבהיר אם זה לא היה ברור: אינני שונא את נתניהו, אינני רואה בו שטן, אינני רואה בו חדל-אישים. אינני רלב"ב כמו לא מעט מאוחזי הדגלים במחאות שפשוט שונאים אותו שנאה עיוורת, כמו בימים "הטובים" של שנות ה-30', אז רווחה שנאה עיוורת כזו מימין לשמאל ומשמאל לימין. אוסיף ואומר שאדם שאני מכיר ומוקיר, זכה (כך הוא הגדיר זאת) לעבוד בסביבתו הקרובה של נתניהו לפני כ-15 שנים, והוא התרשם עמוקות מהאופן בו הוא התייחס לעובדים כמוהו, מעומק השיחות ביניהם שלא היו הכרחיות כלל כי לא מדובר באיש פוליטי או ביועץ. בקיצור, הבעיה עם נתניהו היא לא הוא עצמו, לא סגנונו, לא השכלתו ולא החוכמה שלו - בכל אלו הוא מצטיין ללא ספק - ואפילו לא העובדה שהתנהלותו האישית מושחתת עד היסוד (בהנחה שמילצ'ן אומר אפילו 1% של אמת, קל וחומר אם ברור שהוא אומר 100% אמת), אלא בדבר היחיד החשוב האמור לעמוד לנגד עיני הציבור בבואו לבחור לו מנהיגים: כיצד דרכם, עמדותיהם ומעשיהם עומדים ביחס לרעיון העל המסתכם במלים האלו: 'להיות עם חופשי בארצנו'. כל טוב

      מחק
  3. https://tinyurl.com/mre3stxk דיון שהיה לי עם אודי מנור בנוגע לפוסט שהוא פירסם על חרדיות והמסורת חידד לי נקודה על ההבדל בין אורתודוקסיה לחרדיות שראוי להבהיר בפוסט מסודר.

    אודי מנור תוקף את החתם סופר כשינוי רדיקלי של ההיסטוריה היהודית. מה שאודי מנור לא עושה' זה להבהיר כיצד החתם סופר ממשיך את ההיסטוריה היהודית. אין ספק שיעקב כץ לא היה מעריץ של החתם סופר אבל עדין צריך להבין מה השתנה במודרניות ועל מה הדיון של החתם סופר ומדוע הדיון הזה לא רלבנטי לחרדים בישראל.

    השבמחק
    תשובות
    1. שאלה מצוינת. הבהרה קודם כל: אם במלה 'תוקף' הכוונה לזה שאני לא מרוצה ממה שהחתם סופר עשה, אז לא לזה הכוונה. אני מתאר תהליך היסטורי, וזה הכל. חשוב בהרבה: ללא צל של ספק חתם סופר לא רק משנה אלא גם ממשיך. אבל היא הנותנת... כי גם הרפורמים וגם הבונדיסטים וגם האוטונומיסטים של דובנוב וכמובן הקונסרבטיבים קל וחומר הציונית הדתית וגם הקיבוץ המאוחד , כולם ממשיכים על בסיס שינוי. ומדוע 'היא הנותנת'? כי אף לא אחת מהתנועות החדשות-ישנות שציינתי, להוציא התנועה החרדית, אומרת, טוענת, מחנכת את עצמה ואת האחרים ומתנהגת כאילו היא היא היא היהדות היחידה האמיתית והראוייה לשמה. וזו הנקודה החשובה כדי להבין את הטיעון השני: הדיון בהיסטוריה של חתם סופר יפסיק להיות רלבנטי לחרדים בישראל, כשהחרדים בישראל, רובם לפחות, או חלק גדול מהם לפחות, יתנהגו בהתאם. מה הסימנים לשינוי המיוחל? כבוד ליהודים חדשים-ישנים שבדיוק כמותם הם יהודים חדשים-ישנים, לא פחות ובוודאי - כל עוד הם כופרים בעיקר ומשתמטים מחובות הנגזרות מהרעיון הישן המוכר במלים 'כלל-ישראל' או 'כל ישראל ערבין זה לזה' (שירות צבאי\לאומי ולימודי ליבה שמדעים, כולל קודם כל היסטוריה, במרכזם) - לא יותר.

      מחק
  4. כאיש ימין דתי התרגשתי לקרוא את דבריך. סוף סוף בר פלוגתא שמחזיר את הויכוח והמחלוקת למקום ולמסגרת ששם הוא אמור להתנהל. להפתעתי, מצאתי את עצמי מתרגש לנוכח הדברים הבסיסיים כל כך, אור בהיר בערפל. אני שומע הרבה דברים ברוח זו מאנשי השורה, 'האזרחים הקטנים', אבל אין לזה כל ביטוי בשיח המחאה ובתקשורת.
    איני מסכים עם חלק גדול מהנחותיך ועמדותיך הפוליטיות, אבל דווקא הצגתן באופן הזה מאתגרת יותר והעיקר - מאפשרת דיון ענייני והגיוני. חזק ואמץ

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה על התגובה! אשמח אם תוכל להרחיב לגבי אי ההסכמות.

      מחק