יום חמישי, 20 בדצמבר 2012

הצעה מעשית - הסוף לויכוח על תורת האבולוציה וגילוי ה-DNA!!


כבר 150 שנה בערך שאנו מסתובבים סביב הזנב הציבורי: כן-לא אבולוציה, כן-לא אלוהים, וכן הלאה. אמנם רוב האנשים יודעים לחיות בשלום עם הסתירה המוחלטת בין הגישה המדעית המבוססת על חילון מוחלט של הידע האנושי, שחרורו מכל הנחה מוקדת, שילוחו לכל פינה בהוויה של היקום, של הטבע, של האדם, לבין ההסברים של כל הדתות ללא יוצאת מהכלל לשאלות הללו: מקורו של היקום, של הטבע, של האדם. דרך רווחת לחיים כאלו בשלום היא התעלמות משתי הגישות גם יחד. לגישה הזו קוראים 'בורות' והיא מוכיחה עצמה בכל תחום ובכל מקום. חוזה אורטגה אי גאסט תאר את הגישה הזו במושגים 'האציל היורש' ו'האדם המרוצה', שניים שהם אחד. ואמנם, רוב האנשים לא מטריחים עצמם בשאלות מוצא היקום, הטבע והאדם, אלא זורמים ברוב הנאה בחיים הנוחים שנוצרו על בסיס התשובות החלקיות שהחילוניות נתנה לשאלות הללו, תוך שחלקם משלם ל'דת' מס שפתיים ('אני מסורתי', 'אני מאמין באלוהים') או התנהגות שהיא ביטוי למס שפתיים (נישוק מזוזות, הליכה לכותל ושאר מעשים ואמירות שהם לא יותר מקלישאות, רובן ממש מביכות).


חלק אחר, מיעוט קטן מטבע הדברים, נוקט פרשנות יצירתית שמטרתה להביא לסגירת הפער הבלתי ניתן לגישור הנובע כאמור מהפער בין שתי השקפות שהן קווים מקבילים. השיטות ידועות ומוכרות והן היו פופולאריות במאה ה-19 אך גם היום לא נס ליחן. המבול? שטפון גדול. מגדל בבל? הנה יש (יש? יש. למה לא. אולי כן אולי לא) שרידים שלו בעיראק. כנ"ל לגבי תיבת נוח שנצפתה כך מספרות שמועות על ידי מרקו פולו בסביבות 1275. 'קריעת ים סוף'? נו ברור, רעידת אדמה. וכמובן שורש שורשי טישטוש הסתירה: אבולוציה הרי מתוארת במקרא באופן זהה למדי לזו המתוארת על ידי המדע החילוני. ושישה ימים הם הרי סמל לזמן ארוך. כי מי יודע כמה זמן נמשך כל יום?? אולי מליון, אולי 50, אולי 250 מליון שנה? כל מה שצריך זה לחלק 4 מיליארד שנה ל-6 ונקבל מספר המבטל את הסתירה. בערך 650 מליון שנה. אולי כדאי מראש לבחור ב-600 מליון, כי 600, ו-6 זה מסתדר יופי. (זה מסתדר מצויין עם עוד 6 שימושי אחר ככה שזה בכלל מושלם)

עוד סוג של תגובה לפער הזה הוא באמצעות מתיחת קו ברור בין הדת למדע החילוני, לאמור הדת היא זירתו של הפרט, המדע החילוני זירתו של הכלל. זו דרכם של יחידי סגולה נדירים ביותר, אנשים כמו ישעיהו לייבוביץ' ורבים וטובים אחרים (משה דוד קאסוטו, יעקב כ"ץ, מנחם פרידמן ועוד ועוד), שבאמצעות ההפרדה המוחלטת בין הפרטי לציבורי הצליחו להגיע למעלה מוסרית גבוהה כאנשים דתיים, ולהישגים כבירים בתחום הדעת המדעי שלהם גם יחד (לא מיותר להדגיש שמדובר לא 'רק' בפיזיקאים, מתמטיקאים או 'אפילו' ביולוגים, אלא באנשי מדעי הרוח, היסטוריונים ואפילו חוקרי מקרא ר"ל).

הויכוח הזה כאמור ישן למדי, ולמרות שנדמה שהכל כבר נאמר, ושאפילו אני שאין לי הרבה סבלנות לגביו כבר כתבתי עליו לא מזמן כאן על הספר 'החיים, האהבה, המוות', מדי פעם הוא חוזר בכל מיני צורות. צורה בעייתית במיוחד היא זו המאיימת לחדור למערכת החינוך ולהסיג את אזרחי העתיד הישראלים למקומות רעים עוד יותר מאלו שחלקם כבר נמצאים בהם. מאמר על כך התפרסם בכתב העת 'גלילאו' על ידי ד"ר צפריר קולת, ומיותר לציין שאני מסכים לכל מילה שכתובה בו. אלא שבניגוד למה שאפשר לקוות מדיון רציונלי המבוסס על עובדות, ובהנתן קשת התגובות שתוארה לעיל, להערכתי יש לנקוט כיוון אחר לחלוטין.

במקום להתנצח ולהתווכח עם אנשים שעצם העובדה שהדברים שהם דוחים מתפרסמים במקומות שהם דוחים על ידי אנשים שהם דוחים גורמים להם להחריף את דברי הדחייה שלהם, כדאי לנקוט קו אחר לחלוטין: לא עקרוני אלא מעשי.  לפני שאציג את הרעיון כדאי להקשיב רגע לתגובה שכתב לאותו מאמר של ד"ר קולת, אחד איתן כהן, שוטר לשעבר, תושב מעלה לבונה (על פי מידע המופיע בפייסבוק), אדם שמן הסתם עשוי (כלומר עלול) להשפיע על מוחותיהם ונפשותיהם של כמה עשרות או מאות אזרחים ישראלים עתידיים:

בורא עולם נתן לנו את התורה ותפקידנו בעולם לתת דוגמה אישית לעם העוזר לחלשים שוויון זכויות לכולם לא רק למקורבים לשלטון. להרוס בתים ליהודים תמורת שלום מזויף, היא המצאה של הרשעים שרוצים לכפות על עם ישראל את תרבות החילוני, מלשון חולה והתוצאה דור עיקש ופתלתול. עיקש ר"ת עגילים קוקו שכרות. מחנכים בבית הספר שבנו מהקוף, בעוד שהתורה מלמדת אותנו שאנו יציר כפיו של אלוקים. ההפך נכון הקופים באו מבני אדם, בתקופת נפילת מגדל בבל, כיום התלמידים בבית הספר מבולבלים מאבולוציה ולא יודעים אם לשחק בהפסקות על העצים או על האספלט. ועם הלחם לאכול בננה או תפוז. הולכים עם מפצח אגוזים לבית הספר. שלא נדבר על הסכינים, לתלמידים המסכנים.

סוף ציטוט. שמא תאמרו 'אז מה'? שמא תתהו מה לי להסיק מסקנות מדבריו של 'טוקבקיסט' אחד? נו, האדון כהן הוא אחד מיני רבים. הממבו-ג'מבו אותו הוא מייצג חודר לכל פינה בחברה הישראלית. גם על כך כבר דובר מספיק, אפילו כאן, והדברים ידועים והם סוכמו היטב בספר מצויין שהכותרת שלו אומרת כמעט הכל, 'במערב אין כל חדש' (מאת אורי לוטן, ניו-אייג'יסט בפני עצמו, אבל להבדיל מרוב עמיתיו הניו-אייג'יזם שלו לא חיבל בחוש הביקורת העצמית וביושר הפנימי שלו). כך או אחרת, לא מדובר בסתם 'טוקבק', ודבריו של האזרח כהן משקפים תופעה חמורה ההולכת ומתרחבת, תופעה שלא יכולה היתה להתפשט ולהתרחב ללא התופעה שעליה אין ויכוח: הבורות הכללית הנפוצה בארצנו (ולא רק בארצנו אם זה מנחם מישהו), בורות המקבלת אישוש מהרוח הרלטיבי סטית המוכרת לכולנו ומסיסמאות כמו 'מהפכת המידע' ושאר ירקות שכל תפקידן הוא לשחרר את כולנו מהצורך ללמוד משהו באופן מסודר.

ובכן, במקום להתווכח הנה הצעת יעול שתפקידה לחסוך מאיתנו ויכוח סרק שלא יוביל לשום מקום: להוסיף בתעודת הזהות רובריקה תחת הכותרת (שם זמני) – 'אינני מאמין בהשקפת העולם שהביאה לפיתוח תיאוריית האבולוציה ולגילוי הגנום האנושי'. אזרח שיזדקק לשרותי בריאות מכל סוג ומין, רגע לפני שיממש את זכותו האזרחית לשירותים כאלו, יציג את תעודת הזהות שלו לגורם הרלבנטי שאמור לטפל בו באותו הרגע. במידה ובתעודת הזהות שלו מופיעה ההצהרה הזו, יחסך ממנו הטיפול הקלוקל המבוסס גם הוא בדיוק על אותה השקפת עולם שהביאה לפיתוח תיאוריית האבולוציה ולגילוי ה-DNA.

בשלב הבא כדאי יהיה לחשוב על הרחבת העיקרון לתחומים נוספים כמו תקשורת, תחבורה, הנדסה אזרחית, בטחון לאומי, עיבוד מידע, עיבוד שבבי, תעשיית המזון, הביגוד וכיו"ב זוטות. בעולם כזה סוף סוף יתקיים הפסוק הידוע 'נאה דורש נאה מקיים'. כמובן, הסיכוי שהרעיון יתקבל קטן אם לא אפסקי. שהרי אנו חיים בעולם מעוות, בו למלים אין שום מבחן והדימוי עומד מעל לכל ('רב' הוא מי שיש לו זקן ומדבר בנחרצות ולא מי שמבין מימינו ומשמאלו ומעטים הם הרבנים בארץ שיודעים משהו מעבר לתחום הקיקיוני המוכר בכינוי 'דלת אמות' המתמקד בחוויות האישיות של אחוז קטן של אזרחים המוטרדים משאלות הרות גורל כמו האם מותר לעשות שימוש בשקיות תה בשבת). אבל לפני שמעמידים את דברי ההבל של מר כהן מול דבריו הנכוחים של קולת, ואומרים על דבריו של קולת שהם דברי הבל ועל אלו של הרב כהן שהם דברים נכוחים, כדאי לזכור את העניין המהותי הבא: דתות, כל הדתות, באו לעולם כדי להציע תשובות ברורות למוסר, ליושר ולהגינות.

ומנקודת המבט הזו, ומנקודת המבט הזו בלבד, מבחנו של הרב כהן ושל כל מי שדוחה את השקפת העולם החולנית-חילונית שהביאה בין השאר לאבולוציה ול-DNA, הוא פשוט ביותר: הימנעות מוחלטת מכל מה שנבע, נובע וימשיך לנבוע מהשקפת העולם החולנית-חילונית – קודם כל בריאות (כי העיקר הבריאות, וכמובן נפש בריאה בגוף בריאה וגו'), אחר כך כל השאר. המשך חיים של הנאה מתוצרי החילונות-החולנית תוך הכפשתה בדברים נוקבים סותר לחלוטין את היומרה של הדת (היהודית במקרה הזה) ליושר, להגינות ולחיים של מוסר. 

לא מיותר לציין שזה לא יקרה בזמן הנראה לעין. החבר כהן ימשיך לטלפן (במכשיר שמבוסס על החילוניות החולנית) למגן דוד אדום (ארגון המבוסס על ההגיון החילוני-החולני) ויקבל טיפול מסור של רופאים (האמונים על המדע שנוצר מהחולניות החולנית). האחריות על הצד השני והיא מתמצה בלהצביע על הסתירה הזו שבין דיבורים ומעשים, על חוסר היושר שבה, על השקר, על אי מוסריותה.

תגובה 1:

  1. מעניין איך אדם לומד ומלמד כמוך יכול להגיע למחשבה חסרת הבסיס שעומדת ברקע ל"הצעה המעשית". מדעי הטבע, לפי טענתך, מבוססים על "אותה השקפת עולם שהביאה לפיתוח תיאוריית האבולוציה". השקפת עולם היא כידוע אוסף של ערכים המביאים אדם להשקפה מסוימת על הדברים. השיטה הפילוסופית של מדעי הטבע הומצאה ופותחה בידי אנשים דתיים, החל מאריסטו וכלה במדענים שפיתחו את כל הטכנולוגיה שעמדה בבסיס המהפכה התעשייתית במאה ה-19. השקפת העולם של רוב האנשים הללו הייתה אמונית (דתית) ובכל זאת היא לא נגדה את הפילוסופיה המדעית (שחבקה בתוכה את כל המדעים, גם מדעי הטבע).
    העובדה המצערת לגבי תאוריית האבולוציה היא שאנשים בורים אינם מבינים את ההקשר שבתוכו צריך להבינה והופכים אותה מתאוריה לתורה ובפועל, לדת... מדובר בסך הכל על תאוריה מדעית, תאוריה שהיא בהגדרתה זמנית, עד שתמצא בהכרח תאוריה טובה יותר. שכן זהו היופי בשיטה המדעית אותה פיתח אריסטו לפני אלפי שנה: כל תאוריה מדעית טובה כל עוד לא הוכח, או פותח, אחרת. זוהי הסיבה לאופטימיות של כל מי שמכיר את המדע. כל הבורים שזרקו לפח את האמונות למיניהן והפכו את תאוריית האבולוציה ותאוריות מדעיות אחרות לדת החדשה שלהם אינם נבדלים כמעט מאותם אנשים שהצדיקו את העלתם על המוקד של מדענים פורצי דרך.
    אגב, גם התאוריה של "הארץ נוע תנוע" היא (רק) תאוריה מדעית שהוכחה כנכונה לחלוטין. נכונה באופן מוחלט רק עד ליום, שאולי יגיע, שבו יוכח אחרת! ההוכחה האחרת לאו דווקא חייבת לסתור את העובדה שכדור הארץ סובב סביב צירו, אבל היא תוכל, אולי, להעמיד את הדברים באור שונה לחלוטין ולבטל את המוחלטות שעליה מגדלים כרגע דורות של תלמידים. כן, גם תלמידים אלה שומעים ברובם הטפה לאמונה דתית הנובעת מאמונת שווא בדר נצחיות התאוריות המדעיות העכשוויות. שום מדען רציני אינו שותף לאמונות ההבל הללו.
    חזרה לכרטיס החכם שיוצמד לכל אזרח: מוטב שלכרטיס הזה יהיה גם צ'יפ ועליו יונצחו ה"אמיתות המדעיות" (כך מכנים הבורים תאוריות כמו תאוריית האבולוציה) אשר האזרח "הנאור" מאמין בהן בדבקות. אם וכאשר יצאו התאוריות הללו מתוקף, יאבד האזרח הנאור את זכותו לקבל טיפול, למשל, בטיפולי רפואה מתקדמים יותר. מה דעתך על כך? ומה יהיה על הרפואה המסורתית/אלטרנטיבית? האם ה"נאורים-בורים" לא יוכלו להזדקק לשירותיה?
    בהצלחה בדרכך כהיסטוריון,
    אמנון

    השבמחק