יום ראשון, 21 באפריל 2024

ניר-עוז ואושוויץ - האם מדובר בהיינו הך או לפחות באותו הדבר, והאם לא הגיע הזמן שנסייע לילדינו להעביר את נכדינו למקום בטוח באמת? - תשובה ציונית אני מקווה הולמת לדברים שכתב לי חבר

 אולי אני טועה, אולי אני עושה רציונליזציות, אולי אני משקר לעצמי, אולי אני בן של בת יענה וכד', אבל אני איתן בדעתי המשוחדת, הרציונליסטית, המוטעית, השקרית, זו שהיא תוצר של היות בן של בת יענה, שההשוואה בין ה-7 באוקטובר לשואה מופרזת בלשון המעטה.

גם כמותית (מה לעשות ושואת יהודי אירופה היא כזו קודם כל בשל השיעור העצום והרציף והכללי של השמדת יהודים במשך שנים על גבי שנים, 40-44) וגם מהותית (תוך יממה התארגנו היהודים דרך הצבא שלהם ואחרי כמה חודשים הותירו את הנאצים של עזה חסרי אונים ומפורקים). 

אדרבא, לא רק שאני משוכנע שההשוואה לא מחזיקה מים, אלא שאני משוכנע שהנראטיב הזה מזיק, והוא מהווה את הנחמה-פורתא של חמאס ושותפיהם, כאן שם ובכל מקום, בעיקר כאן, כלומר בקרב ערביי ישראל שרוצים בכל זאת להיות חלק, והם נוהגים כאן אוטובוסים ומנהלים מחלקות בבתי חולים, ובונים בניינים וכן הלאה, אבל הם מבולבלים ולא מבינים איך היהודים תופסים את עצמם, ושלכן השוואות כאלו אולי דוחפות אותם לזרועות עזמי בשארה פינת איימן עודה לוכסן הפלג הצפוני. 

ובאשר לילדים שמחפשים לנכדים מקום בברלין: שיבושם להם. באמת. רק ברכה והצלחה ובריאות ואריכות ימים. אני לא מאמין ביהודיות של 'אין ברירה', 'שותפות גורל', 'משימת חיינו' וכן הלאה. אני סתם יהודי שנהנה להיות יהודי בערך כפי שאני משער שיפני נהנה להיות יפני.

כי מה לעשות והציונות, אחרי שהגדירה יעדים וכלים ויצאה לדרכה, הקפידה לומר מהרגע הראשון שהיא מיועדת לאלו שרוצים בה, ולאלו שאין להם ברירה, ורק ביקשה שאלו שלא רוצים בה ולא זקוקים לה, שפשוט לא יפריעו.

ועד כדי כך הצליחה הציונות, שבנות ובנים ונכדים ונכדות של יהודים שפעם נאלצו להיות ציונים כי לא היתה להם ברירה, עכשיו נמצאים במצב של יש-ברירה, ועקרון העל הציוני הזה, בלעדיו היא לא יכולה להיות לא יהודית ולא דמוקרטית, ממשיך להיות נכון והפעם משחק לידיהם. לא רוצים? לא צריך. הכל טוב! באמת. 

נפגש בדרכים, ואם אפשר לא לבלבל לי את המוח כשניפגש בחופשה בכרתים על הכותרת האחרונה בטמקא ומה יהיה עם ביבי, אז תודה מראש. אם להתנתק, אז להתנתק! ובאותו עניין: איף יו העב טו שוט, שוט. הדרך לנתב"ג פתוחה. יש מספיק טיסות. הכל טוב. אין צורך לבקש ממני - כחבר או כהיסטוריון - ברכת דרך להחלטה הכל כך לגיטימית הזו, לרצות להפסיק להיות יהודי, ציוני, ישראלי.

חג שמח.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה