יום חמישי, 30 בינואר 2014

למה בנק קואופרטיבי?


בעצם, למה בנק בכלל? התשובה על השאלה השנייה פשוטה והיא תוביל גם לתשובה לא כל כך פשוטה על השאלה הראשונה.


אז למה בנק? כי בימינו, בתקופת הכלכלה המתועשת, כדי שהתעשייה והמסחר וכל מה שקשור בחיים הממשיים שלנו (מים, חשמל, בריאות, בטחון, אייפון, פייסבוק, טיולים בחו"ל ועוד ועוד) יתאפשר, חייבים איזה שהוא 'מכשיר' שהוא לא שום דבר מהדברים הללו. וזוהי למעשה ההגדרה של הכסף: 'מכשיר' או 'דבר' שלכשעצמו אין לו שום ערך שימוש, אבל שבלעדיו בלתי אפשרי לייצר ולשווק חפצים שימושיים.

ולמה בנק? כי צריך מערכת שתנהל את 'הכסף'. מישהו צריך להדפיס את הכסף, לנהל חשבונות, לתת הלוואות שזה בעצם שם אחר לחובות. במלים אחרות, מי שמחזיק בידיו בנק, מחזיק למעשה את החופש הכלכלי של האנשים. כי החופש הוא הצד השני של החוב.

ואם הבנו את זה, ברור לנו מדוע עדיף בנק קואופרטיבי על בנק פרטי. כי בנק קואופרטיבי שגם הוא נותן הלוואות ומנהל חובות, עושה זאת מנקודת המבט של האינטרס הכלכלי של הציבור הרחב המחזיק במניותיו, ולא מנקודת המבט של מיעוט זעיר וחסר פנים, שכל עניינו הוא במיקסום הרווח האישי.

ומדוע בעצם יש צורך בכלל בבנקאות מסחרית, אם בבעלות פרטית ואם בבעלות קואופרטיבית? שאלה מצויינת. בנימין זאב הרצל, הידוע בכינויו 'חוזה המדינה', כתב ביומנו שבמדינה היהודית תולאם כל המערכת הפיננסית: בנקאות ובורסה. והוא לא היה הראשון וגם לא האחרון.

ולא, לא במקרה של הרצל ולא במקרה של רבים אחרים כמו ג'ון מיינרד קיינס (כלכלן אנגלי שמת ב-1946) או מייקל הדסון וגם וויליאם בלייק (כלכלנים אמריקנים שחיים בימינו), לא מדובר בקומוניסטים חלילה. להפך. מדובר בנאמני דמוקרטיה שלא היה ואין להם ספק כי דמוקרטיה חזקה יותר היא כזו בה המרכיב הכלכלי החיוני ביותר – האשראי – איננו יכול להתנהל בשרותם של אינטרסים צרי אופק.

עד שהשינוי הזה יתחולל בעולם כולו אין ברירה אלא לפעול בתוך השיטה: הבנקים בעולם כולו וגם בישראל הם בנקים מסחריים. בנק קואופרטיבי הוא בנק מסחרי דמוקרטי והגון יותר מבנק מסחרי פרטי. גם הרצל הבין שעד ליום בו תקום מדינת היהודים בה המערכת הפיננסית כולה תהיה בידי הציבור, אין ברירה אלא לפעול בתוך המערכת אבל בכיוון דמוקרטי יותר.

זה היה הרקע להקמת 'אוצר התיישבות היהודים', שכפי שניתן להבין משמו, היה ארגון פיננסי שמטרתו העליונה היתה לסייע ליהודים לבנות את ביתם החדש בארץ-ישראל. לא במקרה ההתנגדות הגדולה ביותר ליוזמתו של הרצל היה 'בית רוטשילד' שחלש אותה עת על נתחים עצומים של מערכת האשראי העולמית.

מה שהרצל עשה בזמנו חייב לשמש כמקור השראה לשלב הנוכחי של הציונות ושל מדינת ישראל: דמוקרטיזציה שלהבנקאות ומערכת האשראי. בנק קואופרטיבי הוא צעד לשחרורם של הישראלים משיעבודם הלא-מוצדק משום בחינה (מוסרית, כלכלית, חברתית והיסטורית) לבנקים הפרטיים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה