יום שבת, 3 באוקטובר 2020

על קורונה, חרדים, מחנה לאומי ומוסר

 

 

אין שום סימן שמשבר הקורונה עומד לעזוב אותנו. הנה רק ביממה האחרונה דיווחו אפילו בגרמניה על בערך 2500 מקרים חדשים. בישראל המספרים בחודש האחרון לא ירדו מ-2000 והשיא נרשם ב-25 בספטמבר, יותר מ-8000 מקרים חדשים ביום אחד.

משבר הקורונה מאפשר לנו להבין טוב יותר תהליך היסטורי שהתחיל לפני בערך מאתיים וחמישים שנה, קודם כל במערב אירופה ואחר כך בעולם כולו.

מדובר בתהליך המודרניזציה כמובן, שהביא איתו מושגים חדשים כמו אמנסיפציה, ליברליזם, שוויון בפני החוק, הזדמנויות כלכליות ובטחון אישי וכללי ללא תקדים.

בניגוד למה שרוב האנשים חושבים, מאתיים חמישים השנים האחרונות הן התקופה השקטה והבטוחה ביותר בתולדות האנושות, למרות שתי מלחמות העולם ועוד מאות מלחמות שונות ומשונות בעולם כולו. תוחלת החיים עלתה פי שניים ביחס למה שהיתה רק לפני חמישה דורות, ועם כל הכבוד לקורונה, מספר המתים בעולם כולו עומד על מליון , מספר נמוך מאד אם משווים אותו למספר המתים בשפעת הספרדית לפני בדיוק מאה שנים.

אבל התהליך ההיסטורי הזה, המודרניזציה, הביא עימו גם התנגדות הולכת וגדלה לכל הערכים שלו: התנגדות לשוויון, לדמוקרטיה, לשלטון החוק וכן הלאה.

לתופעה הזו של שלילה עקרונית של המודרניזציה, יש שם מוכר: פונדמנטליזם.

לא מדובר בתופעה אלימה בהכרח. רבים מקשרים, ובצדק, פונדמנטליזם לטרור. אבל כשם שלא כל בעלי החיים הם חתולים למרות שכל החתולים הם בעלי חיים, ככה לא כל טרוריסט הוא פנדמנטליסט ולא כל פנדמנטליסט הוא טרוריסט.

הטרור הוא תופעה אחת ואילו הפנדמנטליזם תופעה אחרת. הקשר ביניהם אפשרי אך לא הכרחי.

פנדמנטליזם הוא שלילת המודרניזציה בכלל, ובפרט כל הערכים החברתיים, הפוליטיים והתרבותיים שלה. גישה זו קיימת גם אצל מוסלמים, גם אצל נוצרים וגם אצל יהודים.

אמנם רוב היהודים בחרו במאתיים וחמישים השנים האחרונות להיות חלק מתהליך המודרניזציה, אבל היו וישנם לא מעט יהודים המתנגדים לה. מי הם היהודים שבחרו להיות חלק מהמודרניזציה? למשל היהדות הרפורמית, למשל היהדות הקונסרבטיבית, למשל תנועת הבונד, למשל התנועה הציונית.

ומי הם אלו שהתנגדו למודרניזציה? היהדות החרדית. חשוב להבהיר בנקודה זו טעות רווחת. זוכרים את החתולים? הנה הם שוב: כל החרדים הם אורתודוכסים אבל לא כל האורתודוכסים הם חרדים.

ההבדל מאד פשוט: היחס לסולם הערכים המודרני. אם יהודי הוא אורתודוכס והוא נשמע לכללים הקשורים במשבר הקורונה, אז אין הבדל בינו לבין כל אדם אחר. אם יהודי הוא אורתודוכס אבל חוץ מלימודי תורה הוא גם לומד מקצוע ומפרנס את משפחתו, אז אין הבדל בינו לבין כל אדם אחר.

היהדות החרדית החלה את דרכה במרכז אירופה, תוך התנגדות מוחלטת לכל הערכים של המהפכה הצרפתית, ומתוך אותו הגיון היא התנגדה באופן נחרץ גם ליהדות הרפורמית, גם ליהדות הקונסרבטיבית, גם ליהדות האורתודוכסית וכמובן שגם לציונות.

אלא שבשונה מהיהדות הרפורמית או הקונסרבטיבית או האורתודוכסית, שיכולות כל אחת להנות מזכויות האזרח בארצות ליברליות, ולבנות קהילות עצמאיות שאינן חייבות להתחשב בעמדות של יהודים אחרים, במקרה של הציונות, מעצם הגדרתה העצמית כתנועה הלאומית של כל היהודים, היא חייבת לכלול בתוכה לא רק את תומכיה, אלא גם את מתנגדיה.

אחרי השואה בה הושמדו שליש מיהודי אירופה, ביניהם גם יהודים חרדים, הפכה ישראל למקלט הבטוח ביותר ליהדות החרדית. בשנת אלף תשע מאות ארבעים ותשע הסכים בן גוריון לתת פטור משירות צבאי ל 400 תלמידי ישיבות חרדים כדי שיוכלו להמשיך וללמוד תורה על פי שיטתם. באותה תקופה מספר אזרחי המדינה היה פחות ממליון. עברו מאז 71 שנים, ומספר תלמידי הישיבות הגיע למאה אלף. חשוב להבין את הפרופורציות: אוכלוסיית ישראל גדלה פי תשע, מספר תלמידי הישיבות החי על חשבון המדינה גדל פי אלפיים חמש מאות.

חשוב מאד לדעת עוד נתון: הקצבה החודשית של כל תלמיד ישיבה גדול פי שניים מהמשכורת שמקבלים סטאז'רים בשנה השביעית ללימודי הרפואה. מדובר בשני עולמות מנוגדים. עולם אחד לומד תורה באופן מנותק מהמציאות, תוך התעלמות מוחלטת מכל השינויים בעולם הכללי והיהודי גם יחד. העולם האחר נמצא בחזית המדע. אבל משבר הקורונה מכריח את שני העולמות הללו להפגש. 40 אחוז מהחולים בקורונה הם יהודים חרדים. 100 אחוז מהרופאים בישראל הם אזרחים ישראלים מודרנים, יהודים וערבים גם יחד הנלחמים נגד הקורונה עם תקציבים מוגבלים, פרי המדיניות הכלכלית הניאו-ליברלית של ממשלות 'המחנה הלאומי' הנשענות על מאות אלפי בוחרים שמנהיגיהם לא מכירים בעקרונות 'המחנה הלאומי' ורואים בהקמת מדינת ישראל חטא.

מי אשם? אף אחד לא אשם. מדובר בשאלה מוסרית שמקבלת משמעות פוליטית. שיטת הבחירות בישראל נותנת בידי קבוצות מיעוט כוח יחסי גדול יותר. הימין בישראל נשען על היהדות החרדית, שמצידה מוכנה לעשות הכל כדי שהמדינה תמשיך לממן את מאה אלף תלמידי הישיבות שתרומתם לחברה שואפת לאפס. על השאלה כיצד קבוצה אנושית שלמה יכולה להתנגד לגורם המרכזי שמממן את עצם קיומה, ובשעת משבר רפואי מטפל בה במשאבים מוגבלים, יכולים לענות רק היהודים החרדים עצמם. לכל השאר נותר רק לקרוא לילד בשמו ולקוות לטוב. וטוב על פי היהדות הוא קודם כל מוסרי. כאשר המוסר יהיה ראוי לשמו, גם הפוליטיקה תשתנה.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה