יום שישי, 28 ביוני 2024

110 שנים לרצח יורש העצר - קטע מספרו של עזריאל הירש על חיילים יהודים במלחמת העולם הראשונה

 


הארכידוכס ואשתו נסעו לביקורת בלווי שני קורפוסים של צבא הקיסר ביום 28 לחודש יוני 1914.  לפתע, נורו מצד ימין של הדרך שתי יריות, במרחק של שלושה מטרים.  תחילה נראה היה שאף אחד לא נפצע.  המושל שהבחין במאוחר, כי העיר סרייבו מלאה מתנקשים, חברי ארגון הטרור הסרבי "היד-השחורה", קפץ ממקומו וציווה על נהג הלימוזינה לנסוע אחורנית, כדי להשיג מעבר אחר.  בתנועה זאת נופלת הדוכסית לחזה בעלה.  המושל הספיק לשמוע, כי שני בני הזוג מלמלו שברי מילים.  או-אז חשש המושל שמא קרה משהו.  אך הארכידוכס ישב בזקיפות.  הפמליה הגיעה בריצה אך איש אינו מבחין כי הארכידוכס נפגע.  אנשי הפמליה היו בדעה כי האשה לקתה בעלפון.  לפתע קולח דם מפיו.  הוא שוקע חציו נטוי, מלוויו הסירו את בגדי הצבא המכופתרים.  מימין צווארו מהעורק הראשי קלח דמו מעל מעיל הגנרלים שלו ועל מרפדי כסאות הלימוזינה הפתוחה.   זהו סיפור ההתנקשות הסרבי גברילו פרינציפ ביורש העצר האוסטרי בן החמישים שנועד למלוך לאחר מותו של הקיסר פראנץ יוזף הראשון בן השמונים וארבע.  בחדרי הטלגרף בקסרקטיננו התחילו במלוא הקיטור לשגר שדרים לכאן והודעות לשם.  רצים ושליחים יוצאים ובאים את ארצות המונרכיה, ואין איש שידע מה ילד יום, הקצינים המשיכו בחיי ההוללות שלהם בבתי העינוגים והזימה, המזללות והמסבאות למיניהן, כאילו כל המהומה הזאת אינה נוגעת להם.  המצב התדרדר מיום ליום.  נסיעות וביקורים, מתווכים, השתדלויות של ראשי מדינות לא הצליחו.  ענני המלחמה ריחפו על פני אירופה כולה, רק לא ידעו מתי יפרוץ המבול שישטוף את היבשת מהים האטלנטי עד לערבות סיביר, אולם לכל היה ברור כי זו שאלה של ימים ספורים בלבד. (נועדים ביום קרב, 1995, עמ' 19)

חדשות טובות: ליהודים יש היום צבא משלהם. במלחמות הם בדרך כלל לא הורגים אחד את השני (אלא כשיש תקלות חמורות), והמפקדים שלהם לכל היותר לוקים ברעלת הפוסט-מודרניזם (המוכר בישראל בשם הישן 'פוסט-ציונות' והיום חזר לכינוי ישן - ומגוחך ומסוכן - עוד יותר: שלום עכשיו), ובוודאי לא מבלים בבתי זימה ועינוגים.

חדשות רעות: מערכת יחסי הכוחות בעולמנו הנוכח, דומה למדי לזו שהתקיימה לפני 110 שנה - פילוסופים רוסים אבל גם הודים מסבירים שמדובר ב'עולם רב-קוטבי' (לעומת הדו-קוטבי בימי המלחמה הקרה, או החד-קוטבי עד ימי באראק אובמה, גדול הליצנים שישבו בבית הלבן מימיו של ג'ימי בוטן קרטר, מתחרה רציני של אובמה על תואר ליצן-ליצני-הליצנים של החדר הסגלגל EVER).

ודבר אחד ברור: אין לנו אלא לא לסמוך בוודאי לא על אבינו שבשמים אלא לכל היותר על אבינו שבמילואים. המשך קיץ טוב, לפחות כאן 30 ק"מ מחיזבאלסטן, המדוזות רחמניות השנה.

יום שני, 24 ביוני 2024

ושוב, בלי כפפות, דעתי על הפוסטמודרניזם - וקישור להרצאה בת 31 דקות בסוף הטקסט (המופיע מצידו בתיאור ביוטיוב)

הפוסטמודרניזם תרם למחשבה האנושית את הביקורת?

ממש לא. להפך. קודם כל כי חשיבה ביקורתית היא תנאי לקיום של כל בעל חיים. בוודאי של בעל חיים מפותח כמו האדם.
הלאה.

הפוסטמודרניזם קידם את המוסר?

 בדיוק להפך. ההקפדה של הפוסטמודרניזם שלא לעשות הבחנות משנה בלעדיהן לא תתכן הבנת המציאות, היא הבסיס להפיכת הפוסטמודרניזם בעידן הפסיבדו-פרוגרסיביזם המטורלל למשענת של התמיכה בכל הרוע האנושי, כפי שניתן לראות מאז ה-7 באוקטובר.

אז לפחות הפוסטמודרניזם מיקד את החשיבה בתופעת ההיברידיות המנוגדת לדיכוטומיות המודרניסטית?

הבל הבלים מביך עוד יותר משתי הפירכות הקודמות, כי כל מי שמחובר למציאות (הדבר האחרון שאפשר לומר על פוסטמודרניסטים), יודע שהיברידיות, "כאוס", זרימה ודברים והיפוכם מאפיינים את ההויה האנושית (והלא אנושית) הטבעית והמלאכותית. ע"ע נהיגה בכלי טיס כבדים מן האויר או 'אפילו' בקטרים או במכוניות.

אז מה נשאר?

בדיוק: כלום, שום דבר, נאדה וגארנישט. במקום להתרפס בפני המולך הפוסטמודרניסטי הגיע הזמן לקרוא לכיעור הזה בשמו: עיוות תודעתי המשמש כבסיס לתרבות של בכיינות, קורבניות, עצלנות וצדקנות.


והנה הדברים עצמם

 

יום ראשון, 23 ביוני 2024

תשובה ציונית-הולמת על שאלה שנשאלתי: למה יש כל כך הרבה מושבים וקיבוצים בארץ?

 שאלה חשובה ומצויינת, וכמעט כרגיל ההיסטוריה היא הדרך הנכונה לעבור בה בדרך לתשובה.

נתחיל מההתחלה לשם שינוי: בשנת 1878, כשמתחילה הציונות המעשית, ישנם בארץ אפס (0) ישובים יהודים. בשנה זו קמה פתח תקווה. היום יש כפי שכתב לך מישהו אחר, כ-270 קיבוצים וכ-450 מושבים ובנוסף עשרות מושבות, ישובים קהילתיים, עיירות פיתוח וכמובן מושבות שהפכו - כמו פתח תקווה או ראשון או זכרון ועוד - לערים.

לפני שאמשיך, הסבר קצר למה הכוונה ב'ציונות מעשית': מעשים שעושיהם מחברים אותם לרעיון לאומי-יהודי, להבדיל ממעשים שבדיעבד אפשר לראות בהם כאלו, והדוגמא הקלאסית היא מקווה ישראל, בית ספר חקלאי שהוקם ב-1870 על ידי כי"ח, ארגון אנטי-ציוני מוצהר, ובשדיעבד כאמור, מעצם היותו בארץ ומעצם היותו בית ספר לחקלאות, סופח בקלות למפעל הציוני, על ידי בן גוריון ואחרים.

ובכן, כאשר הפכה התנועה הציונית מרעיון מטושטש לארגון מסודר יחסית, הבינו מנהיגיה מכל הסוגים והזרמים והעדות וכן הלאה, דתיים וחילוניים וכן הלאה, שכדי להגשים את הציונות צריכים להתרחש שני דברים לפחות, ובמקביל: 

האחד - קליטת מליוני יהודים (בתהליך שיימשך שניים-שלושה דורות לכל היותר), והשני - התפרסות על פני הארץ (באמצעות רכישת אדמות, טיובן, ייעורן לפי הצורך, השקייתן וכן הלאה, כל מה שערבים לא עשו כי התרבות שלהם היא של 'כולו מכתוב', כלומר מה שיש זה מה שיש ומה שאין זה כי אלוהים רצה שלא יהיה. היהודים הציונים חשבו וממשיכים לחשוב הפוך, ולכן למשל בישראל אין בעית מים ובלי ישראל ירדן מתייבשת תוך שעתיים).

ברור ששני היעדים הללו עומדים זה מול זה. כי לקלוט מליונים אפשר רק בערים (ולכן תל אביב הוקמה ב-1909, אבל עד 1919 היא לא ידעה שהיא הולכת להיות תל אביב, בדיוק כפי שפתח תקווה שקמה ב-1878 לא ידעה שהיא תהפוך ממושבה לעיר), ואילו לפרוס יהודים על פני השטח אפשר קודם כל באמצעות ישובים חקלאיים קטנים יחסית.

ב-1917 ניתנה הצהרת בלפור. ב-1918 הסתיימה מלחמת העולם. ב-1919 התקבלה הדרישה הציונית להכיר בארץ ישראל כביתו הלאומי של העם היהודי. באותה שנה התחדשה העלייה שנפסקה בגלל המלחמה. כולם שמחו ורקדו, אבל רוב היהודים המשיכו לשבת במזרח אירופה, ויהודי ארה"ב לא מיהרו לתרום כסף. התוצאה היתה של פער בלתי נסבל בין דיבורים למעשים, וכשלווייצמן, נשיא התנועה הציונית, היה ברור שבטווח הנראה לעין לא יהיה שינוי דרמטי בעולם המעשים, הוא כיוון את התנועה הציונית לפיתוח התיישבות חקלאית.

זה היה הרקע להתרחבות התנועה הקיבוצית, ששורשיה עוד לפני מלחמת העולם הראשונה. המושבים הם למעשה 'הסתעפות' מהרעיון הקיבוצי, ולא במקרה יש שני סוגים - מושב עובדים (הנפוץ יותר) ומושב שיתופי (שהוא נקודת אמצע בין מושב לבין קיבוץ). גם קיבוצים היו מסוגים שונים (חקלאות בלבד, חקלאות ותעשייה, קהילות קטנות עקרונית מול קהילות גדולות עקרונית ועוד הבדלים למיניהם).

ב-1933 עלה היטלר לשלטון והעלייה לארץ ישראל התרחבה מאד. אם עד 1930 הצליחה הציונות לגרום לכך שמספר היהודים יהיה בערך 180 אלף, הנה ב1939 עמד מספר היהודים בארץ על 450 אלף. אחרי מלחמת העולם השנייה נוספו עוד 200 אלף (לאו דווקא עולים, היו כמובן לידות…), וכך הגיעה אוכלוסיית מדינת ישראל ביום הקמתה לכ-650 אלף יהודים. 

בשלב הזה כבר היו ישובים עירוניים משמעותיים: 100 אלף יהודים חיו בירושלים, 150 אלף בתל אביב, בערך 70 אלף בחיפה, ובכל מושבה כמה אלפים. אחוז היהודים שחיו בישובים חקלאיים, מושבים או קיבוצים, היה לכל היותר 15% (אם אני זוכר טוב). בתקופה הזו היו יותר קיבוצים ממושבים.

אחרי שהסתיימה מלחמת השחרור, זרם העלייה פרץ כל גבול ותקדים גם בקנה מידה עולמי. בשנת 1949 בלבד עלו ארצה, בשנה אחת, 240 אלף יהודים. מספר הקולטים (לפחות מחציתם עולים חדשים בעצמם!) היה 750 אלף (מספר היהודים בתחילת 1949). 

שוב חזרה דילמת קליטת ציבור גדול ופיזור אוכלוסין, כשהפעם לפיזור האוכלוסין יעד בטחוני וריבוני ולא 'רק' חקלאי. על רקע העובדה שרוב העולים לא הכירו רעיונות התיישבותיים-שיתופיים (סוציאלדמוקרטיה קיבוצית לגווניה השונים, זו שגם עמדה כאמור בבסיס ההתיישבות במושבים), הבינה ממשלת ישראל שהצעד הנכון הוא להקים מושבים ולא קיבוצים, הגם שקיבוצים בהחלט קמו באותה תקופה.

אותה תקופה, כלומר 1949–1952, שלוש שנים בהם הוביל לוי אשכול, בשם ממשלת ישראל כמובן ובהסכמה לאומית רחבה מאד, מפעל התיישבות שבמהלכו נבנו ברחבי הארץ 350 ישובים, מתוכם יותר מ-200 מושבים, וכמובן שכל ההתיישבות הזו היתה בפריפריה: אצבע הגליל, מערב הגליל, מישור החוף, חבל עדולם, חבל לכיש, מערב הנגב ויותר מאוחר 'אפילו' בערבה.

במקביל הובילו ממשלות ישראל (מפא"י, שמאל ציוני שלא קיים היום בשום מקום, לפחות לא באופן מוצהר) עוד כ-30 ערי פיתוח, שסביבן אמורים היו לקום מושבים וכך ליצור פיזור אוכלוסין מאוזן. לא כל התכניות עלו יה כמובן, כי מה לעשות מילא מדובר באנשים, מדובר באנשים ממוצא יהודי, עם שכידוע כולם יודעים בו הכל, לאף אחד לא אומרים מה לעשות כי למה-מי-אתה וכן הלאה, אבל למרות הכל בסך הכל סיפור מדהים של הצלחה.

כמובן שמאוחר יותר יבואו תעשייני התלונות הטרוניות וכן הלאה, לא אזכיר שמות, שלא לדבר על קולנוענים ושאר ליצנים שיהפכו לחזות הכל את הבעיות שהיו (כי מה לעשות, מדובר בבני אדם וזה עוד לפני שלוקחים בחשבון את ההקשר העולמי והאזורי וכמובן מלחמות ועוד מלחמות ובין המלחמות טרור ואני מדבר על שנות ה50' ולא על אתמול היום ומחר בבוקר).

למרבה המזל יש היסטוריונים ציוניים כמוני, שמקפידים לנסות ולהראות את התמונה הרחבה.

והתמונה הרחבה היא זו שהשאלה שלך עוסקת בה: מדוע יש כל כך הרבה מושבים וקיבוצים. התשובה, לסיכום ובקיצור, היא שלולא המושבים והקיבוצים, קודם כל הקיבוצים (של תקופת היישוב), לא היינו מקיימים את השיחה הזו. הם הם מגש הכסף, או ליתר דיוק ארגז האדמה הפורחת, עליו קמה וממשיכה ותמשיך להתקיים, מדינת היהודים.

וכל זה מבלי לגרוע במאומה מתרומתן של הערים, העיירות והשכונות וכל מה שקשור בהן כמובן. אבל מנקודת מבט של ההתפחות ההיסטורית, ללא ההכרעה הדרמטית של וייצמן ב-1919 'להמר' על ההתיישבות החקלאית, ברובה קיבוצים כאמור, כדרך לתפוס כמה שיותר ארץ, לא היינו מקיימים את הדיון הזה כאמור.

סיפור אחרון: כשבתחילת 1948, עוד לפני ההכרזה על המדינה ועוד בשלב הצנוע יחסית של מלחמת השחרור, ביקש בן גוריון מהמומחים לתת לו רעיונות מה לעשות עם הנגב, בו חיו אז כ-3000 איש בלבד, חלק גדול מהם ב-11 הנקודות שהוקמו באוקטובר 1946, המפורסמת ביותר בארי (על שמו של ברל כצנלסון שהלך לעולמו בדיוק שנתיים קודם לכן), הם אמרו לו שאי אפשר להחזיק את הישובים המרוחקים האלו, ושאין ברירה אלא להביא את כל המתיישבים למרכז, ואחרי המלחמה, אם הכל יהיה בסדר, הם יחזרו הביתה.

בן גוריון אמר להם שהם מדברים שטויות, כי אם הנגב ייפול גם תל אביב תיפול. ההחלטה שלו היתה לעשות כל מה שאפשר כדי לחזק את הנגב, וכל השאר כפי שאומרים, היסטוריה.

והסיפור על בן גוריון, תל אביב והנגב, הוא על 1948, לא על 2024…. ובעצם זהו בדיוק אותו הסיפור. אלא שהיום מי שעומד נגד ההתיישבות בפריפריה זה לא רק חמאס וחיזבאללה, אלא קואליציה משונה ומפתיעה בין אנשים שממשיכים לחשוב שויתור על ישובים ושטחים הוא תנאי לשלום, לבין מערכת מנותקת של פקידי אוצר, שעל בסיס אידיאולוגיות הזויות פרי מדרשו של הימין העמוק (פורום קהלת), משוכנעים שבימינו המשוכללים אין צורך באדמות, ובוודאי שאין צורך בחקלאות, כי 'כוחות השוק' וכן הלאה.

כל טוב.

יום ראשון, 16 ביוני 2024

בהנחה שלדעת הקהל יש השפעה על משהו, ובהנחה (מפוקפקת עוד יותר) שיש לי השפעה כלשהיא על דעת הקהל, הנה דעתי על המצב ועל מה שיש לעשות

 למרות הכאב האיום על נפילתם של חיילינו.

למרות הידיעה האיומה שבעזה עדיין יושבים ונמקים עשרות חטופים.

למרות ההערכה הסבירה שחלק ניכר מהחטופים אינם בחיים.

למרות שברור שהמשך המלחמה בדרום יגביר את המלחמה בצפון.

למרות שברור שהתגברות המלחמה בצפון תכריח את איראן לשנס מתניים ולגייס את עשרות המיליציות שטיפחה ללא מפריע לכל תשואות האידיוטים השימושיים שלה במערב ולהצטרף אולי למלחמה בעצמה (שהרי ידוע שגזענותם התהומית של האריים המקוריים - הלא הם הפרסים - מביאה אותם לשלוח ערבים - עלובים בעיניהם - למות ולרצוח לטובתם),

ובכן למרות כל האמור לעיל, אין שום ברירה אחרת אלא להמשיך במלחמה, תיקח כמה זמן שתיקח, תגרום לנזקים כפי שתגרום.

אין לנו ברירה אחרת.

באשר למנהיג האומה: היתכן לדמיין עולם ציבורי בישראל ללא נתניהו? בוודאי שכן. בתי הקברות מלאים ומתמלאים לא רק באנשים שחירפו נפשם ונהרגו עבורנו, אלא גם באנשים שלכאורה אין להם תחליף.

אבל ראשי ממשלה בישראל בוחרים ומחליפים בקלפי, ולא מעל מגדלי שילוט בנתיבי איילון, וגם לא בהפגנות המחזקות כמה משעשע את חמאס, את חיזבאללה ואת משטר האייתולות, וזו עובדה, ולא משנה מה יגידו המפגינים הנועזים הממשיכים להעסיק את משטרת ישראל הקורסת.

האם מותר להפגין במדינה דמוקרטית? בוודאי. השאלה היא לא האם מותר, אלא מה התועלת של ההפגנות, ביחס לכותרות שהמפגינים מחזיקים על שלטי ההפגנה ובכל מקום במדינה. 

האם ההפגנות מסייעות להביא את החטופים הביתה? להפך. האם הן תורמות לחיזוק בטחון ישראל? להפך. האם הן מביאות למסקנה של יותר ויותר אזרחים שיש להחליף את השלטון? במקרה הטוב (מנקודת מבטם של המפגינים), לכל היותר מדובר בתיק"ו (זו הערכה, לא עובדה). 

סביר יותר שהם ממאיסים עצמם על ציבור שממילא כבר כמה חודשים מביע חוסר אמון לשלטון הקיים, אך הועיל וציבור אנונימי זה איננו לוקה במחלת הצדקנות, הוא חורק שיניים, מזיל דמעות, קיבתו מתהפכת בכל פעם שמתירים לפרסום או כשמסוק רועם מתקרב לנחיתה מעל איכילוב, הרי שהוא מבין, הציבור האנונימי נטול השלטים ותקציבי הפרסום, שהאוייב איננו יושב בגבעת ר"ם אלא בעזה, ביירות ובעיקר באיראן.

עברו 254 ימים. הרבה? מעט? ביחס למה. יעברו עוד 254, או 25.4, או 452, או 45.2 או כל סידור אחר של מדידת זמן. השאלה ממשיכה להיות מה שהיתה ב-150 השנים האחרונות (שזה בערך 55,000 ימים) מה התנאי ההכרחי להמשך קיומו של העם היהודי. על השאלה הזו התשובה שניתנה מזמן - להיות עם חופשי בארצנו  - ממשיכה להיות התשובה גם עכשיו, גם לעתיד לבוא.

ומכאן שהשאלה המרכזית, הראשונה, יהיו שיגידו היחידה, היא מה יש לעשות על מנת להתקדם אל עבר היעד הזה, להיות עם חופשי בארצנו.

מאז ה-7 באוקטובר ברור, או אמור להיות ברור, שאין ברירה אלא להמשיך ולהשמיד את כוחות הרשע הסובבים אותנו. 

יום חמישי, 13 ביוני 2024

תכנית הרצאות של יהודי חכם ושכוח, יוסף קרוק, קהילות פולין למיניהן, לפני מאה שנה



הנושא הראשון היה הסופר רומן רולן: 1. צרפת, גרמניה ואיטליה; 2. תפקידם של היהודים; 3. הרומן "ז'אן כריסטוף"; 4. האוניברסליות של הרוח היוצרת; 5. הטראגדיה של המהפיכה (דאנטון ורוביספייר); 6. קורות חייהם של הענקים (בטהובן, מיכאל אנג'לו, טולסטוי); 7. האשה המודרנית (גראציה ואנטקה); 8. איבה וידידות בחיים; 9. אירופה – מולדת כל המולדות; 10. המלחמה במלחמה; 11. מצפונה של אירופה.

הנושא השני היה על ישראל זאנגוויל: "ילדים וחולמים בגיטו". ראשי הפרקים היו: 1. הגיטו הראשון ברומה; 2. יוסף בעל החלומות; 3. אוריאל אקוסטה וברוך שפינוזה; 4. היינה – הפייטן והסטיריקון; 5. לאסאל המנהיג הגרמני הסוציאליסטי; 6 לורד ביקונספילד – בנימין דיזרעאלי, השמרן האנגלי; 7. שבתי צבי משיח השקר; 8. הרצל ושאלת היהודים; 9. זאנגוויל והתנועה למען השלום (ביסמארק או טולסטוי).

הנושא השלישי היה: "היינה ולאסאל" (האדם החזק ביותר והחלש ביותר של המאה התשע עשרה). ראשי הפרקים היו: שירה ופוליטיקה והשפעתן ההדדית; היינה ולאסאל כגרמנים וכיהודים; איבתו של היינה אל המשטר הגרמני, אל הסנוביזם; המיליטריזם ורוח העבדות הגרמנית; אהבה-ליריקה; סוציאליזם ומהפיכה; היינה ונפוליאון; לאסאל ומארקס.

הנושא הרביעי "מביירון עד ברנארד שאו"; הרומנטיקון הגאוני והאינדיבידואליסטן של המאה ה-19: האציל, המיליונר, "הדון ז'ואן" וחלום חייו: חירות לאיטליה! חירות ליוון!, האירוניה של ברנארד שאו והסטירה כלפי השכבות השליטות.

הנושא החמישי בסידרה היה: "המלחמה לאור השירה והספרות". האש של הנרי ברביס; "במערב אין כל חדש" של רימארק; אנדריי סטרוג הפולני.

לסידרה זו היה שייך סטניסלאב ויספיאנסקי וכן י. ל. פרץ ("החתונה" ו"בלילה בשוק הישן").

הרצאות, כמו ספרים, יש להן גורל והיסטוריה משלהן. כשם שמטמינים זרע באדמה, הרי הוא צומח ויש לו התפתחות משלו, בלתי תלויה באדם שטמן את הזרע – כן יש להם לספרים ולהרצאות חיים משלהם – ללא תלות במחברים ובמרצים. עקבתי כמובן, במתח רב אחרי הקבוצות הרוחניות שנוצרו מסביב להרצאות. יודגש כאן בשניה, כי פעולה זו לא היה לה כל קשר עם המפלגה הפוליטית. לעתים קרובות החוגים שבאו לשמוע את הרצאותי, אף לא ידעו מהי הפרוגרמה של מפלגתי, הם היו רחוקים ממנה. אולם הרוח ההומנית היה הדבר הנערך ביותר, שקשר אותם ושימש להם דחף חשוב למען המשך חייהם האישיים. 

 

יום שני, 3 ביוני 2024

טו-סטייט-סולושן: 50 שנה לנאום ההכתרה של יצחק רבין

 ממש היום, ואולי אתמול, לפני בדיוק 50 שנה, נשא רבין את נאום ההכתרה שלו כראש ממשלה.

רבין החליף את גולדה מאיר לאחר שבתחילת אפריל 1974 פרסמה 'ועדת אגרנט' את הדו"ח החלקי שלה, והעם דרש התפטרות הדרג המדיני.

גולדה ודיין התפטרו, ומפלגת העבודה - אחרי שדחתה דרישה של יגאל אלון להכריז על בחירות חדשות - ניגשה למנות לגולדה מחליף, בהטילה את המשימה על כ-600 חברי המרכז.

בהצבעה הפנימית זכה רבין ב-298 קולות לעומת 254 בהן זכה יריבו בלשון המעטה, יורשו של דיין, החתרן הבלתי נלאה, שמעון פרס.

רבין נאלץ למסור לידיו של פרס את משרד הבטחון, ועל מעלליו כתבו אחרים וכתבתי אני בספרי על יגאל אלון, אבל נעזוב את זה הרגע.

כי דווקא היום, לחושך הלחצים הקשים מהבית השחור, לגרום לישראל לתת פרס לחמאס ולהכתיר אותה מחר כשליטה הבלעדית של עזה בידיעה שמחרתיים היא תקח לעצמה גם את איו"ש, וכשברקע שרידיה העלובים והפאתטיים של מפלגת העבודה ממליכים עליהם את אשף זיהוי התהליכים שממליץ לאזרחי ישראל לעשות מעשה אלטלנה כלומר לעשות שבת לעצמם כלומר לסרב להתגייס למילואים, אז דווקא היום יש להזכיר את המרכיב המרכזי בנאומו של רבין, ב-3 ביוני 1974, לאמור:

בין המדבר לים יש מקום לשתי מדינות, אחת יהודית, השנייה ערבית.

ודוקו: לא בין הנהר לים כעצת עוכרי ישראל מכל הסוגים ובכל השפות (שמטיפי פרום-דה-ריבר-טו-דה-סי וכן הלאה עקפו אותם מהימין הגזעני-חסלני-פשיסטי כי שמאל הם לא כי הם בעד השמדתו של עם שלם, העם היהודי), אלא בין המדבר, כלומר בין עיראק לבין הים התיכון.

ואלון, שר החוץ החדש בממשלתו של רבין, הקפיד להוסיף את מה שאז היה ברור מאליו לא 'רק' למפלגת העבודה (חוץ מאשר לפרס ולדיין, סוכני אש"ף בממשלות ישראל, כל אחד בתורו), אלא לכל המערכת הפוליטית, או כמעט לכולה, לאמור:

פלסטינים - כן! אש"ף - לא!

כלומר לא ארגוני רצח פשיסטים-חסלנים-גזענים (אז אש"ף, היום גם אש"ף גם רש"פ וגם חמאס) ייצגו את הפלסטינים, אלא מלך ירדן, מבוגר אחראי שלאו דווקא מסיבות שלא אהבת מרדכי יקפיד לשמור על בטחון והסדרים, אלא מתוך פחד עמוק מרצחנותם הגזענית-חסלנית של אש"ף (והיום של חמאס) שכבר ב-1964 הכריז באמנה שלו, זו הפלסטינית, כי כל מנהיג ערבי שאיננו מתיישר עם עקרונות אש"ף (חיסול הישות הציונית) דמו בראשו כלומר דמו מותר.

ואם כבר מדברים על מפלגת העבודה, אני לא יכול שלא לשוב ולהזכיר בפעם המי יודע כמה, את נבואתם המצמררת של האחים בלפור והרצל חקק, זוג משוררים מירושלים, שלפני 41 שנה ושלושה חודשים חזו את הדברים הבאים:

 "דרכו של המערך מגמדת אותו לדרגת מפלגה זעירה, תוך שהוא זונח את רעיונות מפא"י ההיסטורית לטובת דרכם של מפ"ם ושלום עכשיו. דווקא כך יאבד הסיכוי האחרון לחילופי שלטון, ולא תהיה שום מפלגה שתוכל להציג קו אקטיביסטי-ציוני מול הליכוד".