יום שלישי, 11 במאי 2021

חוק הפנדמנטליסטים השלובים - ומה אולי אפשר ובכל מקרה כדאי לעשות


כמו כל המצבים ההיסטוריים הגדולים, בלב העניין מסתתרת שאלה פשוטה אחת: השאלה היא לא האם יהודים וערבים יחיו יחד על אותה ארץ (כי הם חיים על אותה ארץ והם ימשיכו לחיות על אותה ארץ והארץ מתחילה בים ומסתיימת אי שם במדבר העיראקי והיא כוללת את כל הגליל עד הליטני ומדובר בתיאור גיאוגרפי ולא מדיני) אלא איך הם יחיו על אותה ארץ.
עד לפני 25 שנה היה לי ברור כמו לרבים וטובים וחכמים ממני - הללו כללו אישים כמו בן גוריון, וייצמן ועוד ועוד - שהתשובה עוברת בחלוקת הארץ בין הירדן לים.
הגיע הזמן לומר - או במקרה שלי לומר שוב - שחזון שתי המדינות בין הירדן לים לא קיים. מי שעדיין לא השתכנע מוזמן לראיין את אלפי צעירי חמאס, כולם ישראלים בעלי תעודת זהות כחולה וחשוב מכך - רשיון נהיגה וסמארטפון המתפקד 24\7 - ובעצם אין צורך לראיין אותם כי הם אומרים את שלהם באופן צלול וברור: ישראל היא תקלה, פלסטין לפלסטינים, נקודה.
לא פחות חשוב: חלוקה מדינית גם כזו שאשמח לראות - שתי מדינות בין המדבר לים - גם היא לא עומדת על הפרק. מה כן? הסדרים חלקיים, זמניים, כמו במזרח התיכון. במקרה הטוב 'יארת', במקרה השכיח 'אינשאללה', או בעברית: במקרה הטוב 'יהיה בסדר', במקרה השכיח 'בעזרת השם'.
כדי שיהיה בסדר, יש להוסיף ל'השם' עוד כמה מרכיבים, כל-כולם מתחום הריבונות הממלכתית. איפה שצריך וכדאי להשקיע כספים, להשקיע כספים. איפה שכדאי ויעיל לקדם תכניות מנהיגות כאלו ואחרות, יופי. אבל בלי קשר ובמקביל, להתאים את גודל והיקף השירותים הציבוריים בישראל לגידול באוכלוסייה בכלל ולפריפריה בפרט.
מה זה שירותים ציבוריים? הכל. חינוך, בריאות, הכשרה מקצועית, תשתיות וכמובן אם היה ספק, משטרה. הרבה מאד משטרה. לפחות פי ארבע בהיקף כוח האדם ולפחות פי שניים בהיקף השכר.
כי לנגד עינינו המשתאות -של מי יותר, של מי פחות - מתממשת שוב התיזה הגדולה של בנג'מין פרנקלין, קפיטליסט-ליברל ראוי לשמו (כלומר אחד שקודם כל עושה שימוש בשכל הישר שלו): an ounce of prevention worth a pound of cure
ובאקטואלית: הסרטונים ביוטיוב ודיווחי אתרי החדשות על השריפות והאלימות שמפעילים צעירים מוסלמים חסרי מנוח ברחבי הארץ כולה, הם המחיר שישראל משלמת תבין ותקילין על הזנחת הפריפריה בשם 'הכלכלה הנכונה' של מדינת האוצר הפועלת על פי עקרון העל אותו ניסח לפני 20 שנה אורי יוגב - "בוקר צהרים ערב לקצץ לקצץ לקצץ" (ולמי שהספיק לשכוח בגלל הקסאמים והג'יהאד - ממש לפני כמה ימים, אולי אתמול אפילו, גם אני לא בדיוק זוכר, יצאו רופאים צעירים להפגנה על החלטת הברברים של משרד האוצר לקצץ (לקצץ!!!!!!!!!!!) 600 תקנים במערכת הבריאות, כשרק מנקודת מבט של גידול דמוגרפי נטו, עוד לפני שלוקחים בחשבון שיקולים כמו הזדקנות האוכלוסייה והעלייה בציפיות הרפואיות של אזרחים במאה ה-21, יש להגדיל את מספר התקנים בלפחות 5000, לפחות).
וכל זה לא בא להפחית במאומה את אחריותה של התיאולוגיה המוסלמית-פנדמנטליסטית.
אדרבא, יש לנו כאן מקרה נוסף, לא ראשון ולא אחרון, של שילוב כוחות עיוור בין פנדמנטליזם של כלכלת שוק, ופנדמנטליזם של טירוף משיחי, שתי שיטות מחשבה לכאורה נטולות קשר, אבל שיש להן מכנה משותף צלול וברור: שנאת בני אדם כפי שהם (ולא כפי שהם אמורים להיות על פי מודל של כלכלת שוק או על פי פרשנות סלאפית של הקוראן).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה