יום שלישי, 14 בנובמבר 2023

חתך הזהב כביטוי המובהק והמפורסם ביותר של נטיית בני האדם לחפש סימטריה גם כשהיא לא קיימת (ובענייני יהודים-ערבים היא לחלוטין לא קיימת) - או: כיצד ימשיכו לנסות לכבס את השבת השחורה ומה כדאי להבין כדי לא לתרום לכך

 השיטה הפשוטה ביותר להתמודד עם זוועות השבת השחורה היא כמובן להכחיש אותה. את זה ניסתה לעשות חברת כנסת של רע"ם, והדברים ידועים. 

גם זה המקום לומר את מה שאמור להיות ברור מאליו, וכבר מזמן ברור מאליו ומופיע בחוק, ושרק שופטינו המופלאים דאגו לא לממש בניגוד מוחלט לחוק ברור וחד משמעי, חוק יסוד הכנסת, האוסר על מפלגה השוללת את זכות קיומה של מדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי (עקרון המעוגן בין השאר במשפט הבינלאומי), מלקחת חלק בבחירות.

החוק הזה אמור היה למנוע מכל חברי הכנסת הערביים של כל המפלגות הערביות הקיימות, מלייצג את הציבור הערבי (עניין מפוקפק ממילא, ובלי שום קשר לעניין החוק). מדוע השופטים שלנו עברו על חוק יסוד הכנסת? מסיבות של נוצריות-יהודית: הגשת הלחי השנייה, שהרי מצעי המפלגות הם "רק דיבורים" (אלא אם מדובר בבן-גביר, ואז הרי כל נאד שהוא תוקע זה ביטוי לפשיזם גזעני רצחני וכן הלאה).

אבל מכיוון שמעשה ההכחשה קצת מסובך במקרה הזה, השיטה הפשוטה יותר היא לחפש סימטריה. כלומר להצדיק את הזוועות בזוועות שעשו יהודים לערבים.

כך למשל עלתה הטענה שחיילי צה"ל אנסו פלסטיניות ולכן, הנה הסימטריה. בנקודה הזו יש להזכיר מחקר מופלא שנעשה במסגרת האוניברסיטה העברית, אחת מ-100 הטובות בעולם, בערך לפני 20 שנה. הציבור מתבקש לשבת. החוקרת, לא זוכר את שמה, הוכיחה במחקר שקיבל את אישור הגורמים הרלבנטיים באוניברסיטה העברית בירושלים, אחת מ-100 הטובות בעולם, שהיהודים גזענים מכיוון שחיילי צה"ל (כולנו יושבים??) לא, אני חוזר, לא, לא אונסים כמקובל אצל חיילים בכל הצבאות בכל התקופות ובכל המלחמות, את הנשים של האויב. כן. מה שאתם קוראים. הנה זה שוב: 

יש להזכיר מחקר מופלא שנעשה במסגרת האוניברסיטה העברית, אחת מ-100 הטובות בעולם, בערך לפני 20 שנה. הציבור מתבקש לשבת. החוקרת, לא זוכר את שמה, הוכיחה במחקר שקיבל את אישור הגורמים הרלבנטיים באוניברסיטה העברית בירושלים, אחת מ-100 הטובות בעולם, שהיהודים גזענים מכיוון שחיילי צה"ל (כולנו יושבים??) לא, אני חוזר, לא, לא אונסים כמקובל אצל חיילים בכל הצבאות בכל התקופות ובכל המלחמות, את הנשים של האויב. כן. מה שאתם קוראים.

אז כן אנסו או לא אנסו? ובכן, פרשה מפורסמת מ-1948 מלמדת שאנסו ועוד איך. בחורה בידואית אומללה הפכה לשפחת מין לחבורת חיילי צה"ל בדרום, שאחרי שגמרו שוב וגמרו ושוב גמרו, רצחו והסתירו את הגופה, עד שהפרשה נחשפה.

ומי אמר כפר קאסם ולא קיבל? ואת דיר-יאסין נעזוב רגע בצד, כי כנראה גם הקרב שם הפך לעוד קוביה במשחק ההכפשות החביב כל כך על לוחמי מלחמות היהודים. ומי אמר ביזה ושוד ולא קיבל? כן, בן גוריון בעצמו דאג להפיץ 100 אלף עותקים של שיר שכתב בתגובה לתופעה הזו, בקרב חיילי צה"ל לקראת סוף המלחמה.

ועל רצח שבויים ב-1956 שמעתם? כתב על זה יריב בן אהרון בספרו "הקרב".

וככל הנראה היו עוד זוועות שנעשו על ידי יהודים.

אז מה עושים? אוי ואבוי. מה עושים. מה ההבדל בינינו לבין הערבים. 

הנה ההבדל. והוא בקיצור, ברוח כותרת הרשומה הזו, מבטא היעדר מוחלט של סימטריה. אין סימטריה בסכסוך הזה. זו נקודת המוצא. עבור אנשים שכמוני אינם מחבבים פרטים  זו לא רק נקודת המוצא אלא סוף פסוק. והעובדה שאני נזקק לפרטים היא רק מכיוון שרוב האנשים שאני פוגש אינם מוכנים לשמוע נקודות מוצא ושורות תחתונות אלא רוצים פרטים.

אז ככה: במלחמה כולם עושים זוועות. מי יותר (הערבים) ומי פחות (היהודים).

אבל במלחמה - שהיא המשך המדיניות וגם התרבות באמצעים אחרים - השאלה החשובה היא מי יוזם אותה, על סמך איזה צידוק ומה הוא רוצה להשיג ממנה.

למשל, פוטין יזם מלחמה נגד אוקראינה, על סמך הטענה שמדובר בשטחים שפעם היו רוסיה ושרוסיה גם לא רוצה שנאטו תשב לה בקצה הגינה, והוא רוצה להשיג מהמלחמה בטחון לרוסיה וצדק גיאוגרפי. לא זה המקום להכנס לדיון בשאלה עד כמה פוטין צודק. כי המטרה היא להדגים באמצעות המלחמה באוקראינה למה הכוונה בשלוש השאלות הללו: מי יזם, למה ולטובת מה.

ואחרי שהבנו את זה, אפשר לעבור לשאלת 1938, או 1920, או 1908, או 1948, או 1956, או 1967 וכן הלאה עד 2023 ועד בכלל בעתיד הנראה לעין.

יהודים, גם כשיזמו מלחמה (1956, 1982), יזמו על סמך צידוק זכותם (המוכרת) להתקיים בשלום בארצם, וזו בדיוק היתה המטרה שלהם.

ערבים, תמיד ובעתיד הנראה לעין, יזמו מלחמה על מנת להשמיד את היהודים או לפחות לסלק את רובם מכאן ואם לא אז לפחות לשלוט בהם כפי שמוסלמים שלטו בלא-מוסלמים עד לעת החדשה.

זו השאלה החשובה במלחמה, ולא האם צד זה או אחר עשה זוועה כזו או אחרת.

זו השאלה החשובה במלחמה, גם אם ברור שיש קשר ישיר בין צידוק המלחמה ומטרותיה, לבין כמות וצורת הזוועות שכל צד עושה.

ולכן, הואיל והיהודים עושים מלחמות כדי להמשיך ולחיות ולקוות שיכבדו את זכותם להמשיך ולחיות, הרי שמעשי הזוועה שהם עשו נדירים וזניחים.

ולהפך: הואיל והערבים, כמעט כולם, כבר יותר מ-100 שנה, היו רוצים במקרה המינימלי לראות יהודים כנועים ובני מוות (כך כונו היהודים בפי הערבים לפני 100 שנה: בני מוות או במונחי ימינו 'ילדי כאפות'), ובמקרה המקסימלי לא לראות אותם בכלל (בשום מקום, כולל בוושינגטון, לונדון, סנטיאגו, ברלין שלא לדבר על איסטנבול), הרי שבהתאם נטייתם לזוועות כמה שיותר מופלאות (ומה שקרה ב2023 ממשיך דברים דומים כבר 100 שנה. תשאלו את ניצולי טבח חברון ב-1929, את משפחת הרן מנהריה, 1979, את ילדי מעלות 1974, את הספורטאים שלנו במינכן 1972, את ההורים של התינוקת שלהבת פס ב-2001, ומי לא מכיר את השיר של גידי גוב, וכולנו הספקנו כבר לשכוח את שני התיירים הישראלים שנרצחו בשבת השחורה במצרים על ידי שוטר מצרי).

והבדל קטן אחרון: אצל היהודים אף אחד שעשה פשעי מלחמה - ויהודים עשו פשעי מלחמה - לא רק שלא מתגאה בזה (להוציא מקרים בודדים בשנים האחרונות), לא רק שבדרך כלל היה רוצה לשכוח מזה, לא רק שבדרך כלל יושב על זה בכלא, אלא שהתרבות היהודית לא רואה בו גיבור שרחובות נקראים על שמו ודמותו הופכת דמות לחיקוי לחינוך ילדים.

היפוכו של דבר אצל הערבים, וכל מלה נוספת מיותרת כמובן. 

המלחמה היא המשך המדיניות, וגם התרבות, באמצעים אחרים.

השאלה היחידה החשובה היא לפיכך, מה המדיניות ומה התרבות.

ובשני אלו - מדיניות ותרבות - ההפרש בין יהודים לערבים לא ניתן לתאור באמצעות שום קלישאה ידועה (שמן ומים, ארץ ושמים, אור וצל, דבש ובצל, כלום).

11 תגובות:

  1. שאלה לי אליך אודי, מהי עמדתך בנוגע לפסילת/אי פסילת עוצמה יהודית מהתמודדות בבחירות לכנסת?

    השבמחק
    תשובות
    1. כל מפלגה שלא מכירה בעקרונות היסוד של ישראל פסולה להשתתף בבחירות. זו לא דעתי, זה לשון החוק.

      מחק
  2. אוקיי, אז אתנסח בצורה ברורה יותר: האם לדעתך יש לפסול את רשימת עוצמה יהודית מהתמודדות לכנסת, בהתאם ללשון החוק ולהתבטאויות ומעשי מועמדיה?

    השבמחק
    תשובות
    1. לא בהתאם להתבטאויות אלא בהתאם למצע. מעשים פליליים של אזרחים ספציפים הם בתחום המשטרה והפרקליטות.

      מחק
  3. חשוב לא פחות מהטיעון החוקי, הוא השימוש בפסיקה עד עכשיו לצורך יצירת הסימטריה שאתה רומז לה, אותה סימטריה שלא היתה ולא נבראה ולא קיימת ולא יכולה להתקיים, ושלמרות זאת שימשה הבוקר למאמר הזוי של ליצן שזכה לעמוד בראש הקתדרה לחקר הציונות על שם וייצמן שכבר לא נותר לו חומר אורגני שיאפשר לו להתהפך בקבר. להערכתי לעוצמה יהודית לא תהיה בעיה לכבס את המצע כדי לעבור את מבחן חוק הכנסת. לאיימן עודאים תהיה גם תהיה. אמנם שקרנותם אמנותם אבל לא עד כדי כך. הרי הם צריכים לתת דין וחשבון לאל ג'זירה ולנסיכים בקטאר ולא חלילה לאזרח הערבי המבולבל, ולא רק הדרוזי, אזרח שאם אתרע מזלו ונפל בקורס חינוך לשלום, יוצא עוד יותר מבולבל.

    השבמחק
  4. לא מעניינת אותי הסימטריה בין "הצדדים", כלומר העם היהודי והעם הערבי. אני פשוט חושב שמהלך לפסילת כל המפלגות הערביות שקיימות בכנסת, נכון לעכשיו, אינו יכול שלא לבוא בצד פסילת עוצמה יהודית באופן דומה ומשלים. לא אני ולא הרוב המוחלט של המחנה הליברלי, שאני לחלוטין כבר לא נמנה בין אומרי ההן-האוטומטי שלו, יקבלו מהלך חלקי.
    ואז הבעיה היא מה עושים כשעוצמה יהודית מכבסת את המצע ובן גביר ממשיך בהצגת דמות פלורליסטית ומכילה כלפי חוץ בלבד.

    השבמחק
    תשובות
    1. ראשית, חשוב מאד שתעניין אותך אי הסימטריה הנוכחית בין יהודים לערבים, כי בעולם מתוקן, שהוא תיאורטית במרחק נגיעה, הוא מתקיים למשל באירופה, יש סימטריה בין מעצמה גרעינית כמו בריטניה למדינה כמו אירלנד שלא לדבר על לוקסמבורג או אנדורה. הפלא הזה מתקיים מסיבה פשוטה אחת: כל העמים הנזכרים, הם ושכניהם, קיבלו את 'העיקרון הווסטפאלי' שהוא הבסיס לעולם יציב יחסית המבוסס על זכות ההגדרה העצמית, ריבונות, הכרה הדדית וכיו"ב דברים שאיימן עודה לא שמע עליהם ואם שמע לא חושב שהם נכונים לעם היהודי. עד כאן לגבי מה שנכון שיעניין אותך. ומכאן לענייני הפרקמטיה (מלה ביוונית שמוליכה מצד אחד למסחר, מסחארה בערבית, ובגרסה הישראלית-ערבית מסחרא, ומצד שני לפרגמטיזם, עקרון העל בפוליטיקה דמוקרטית המבוססת כידוע על פשרה שהיא התוצר המוכר ביותר של פרגמטיזם): אני בעד שאיימן עודה ישקר ויכניס למצע שלו סעיפים המכירים בישראל כבמדינת הלאום של העם היהודי, כשבפועל הוא ימשיך לקבל תמיכה מקטאר, לנאום נאומים כמו זה שנאם במכללה אחת בצפון ממש לפני 4 שנים (קישור בסוף התגובה הזו). באותו אופן אני בעד שבן גביר ישקר ויוסיף במצע שלו סעיפים המכירים במימד הדמוקרטי של מדינת ישראל, גם כשבפועל ימשיך לפעול נגד הדמוקרטיה. ומדוע אני בעד צעדים משונים כאלו? כי במקרה של בן גביר, כל מה שהמדינה צריכה לעשות, במקרה שהוא פועל נגד הדמוקרטיה, הוא לעצור אותו. ואילו במקרה של עודה, הואיל וממילא שקרנותו-אמנותו, אני כבר מעדיף שישקר באמצעות מלים נכונות שאוכל לעשות בהן שימוש אם לא נגדו אז לפחות נגד (כלומר בעד) תומכיו (התומכים בו לא כי בהכרח הם מסכימים איתו אלא כי הוא ערבי. ואין כוונתי לאידיוטים.יות שימושיים.יות ממוצא יהודי המסתופפים.פות אצל עלובי נפש כמו החומץ הרקוב בן היין הטוב שזכה להיות לא רק יו"ר הכנסת אלא גם יו"ר הסוכנות, לבושתנו כי רבה ולתפארת מדינת ישראל קוראים ליהודים-ישראלים להצטיד בדרכון צרפתי - צרפתי! מכל הדרכונים - ולחיסול מדינת ישראל ולהפיכתה לישראסטין, כל זה בשם עקרונות נעלים. אני מדבר על ערבים-ישראלים ולא על פיסות-אשפה בצורת אדם ממוצא יהודי המצביעים ו' כביטוי לעיוות השכל, שגם זו מחמאה כשלעצמה בהנתן חשד עמוק לגבי עצם קיומו במקרה שלהם.הן). כי אימן עודה בכל מקרה משקר לבוחריו (שוב, הראויים כשלעצמם בשיבתם כערבים מבולבלים), מעצם העובדה שהם רוצים - כך מלמדים סקרי העומק של סמוחה - לחיות במדינת ישראל, ואילו הוא משרת באג'נדה שלו את אל-ג'זירה, קטאר וחיזבאללה. ולכן אם כבר לשקר, אז לכיוון הנכון. ובקיצור: יתכבדו "שני הצדדים" לכבד את חוק יסוד הכנסת; יתכבד בית המשפט העליון ויכבד את חוק יסוד הכנסת. ואם זה דורש שבן גביר ואיימן עודה ישקרו, מצוין, הם ממילא עושים זאת, רק ככה הם יעשו את השקר המועיל, ולא השקר המזיק. מה יותר פרגמטי מזה? והנה הערותי לנאומו של איימן עודה במכללה אחת בצפון: https://udimanor.blogspot.com/2019/12/20.html

      מחק
    2. אודי יקר, התפרצת לדלת פתוחה - אני מודע היטב לאי הסימטריה מספרך על הסכסוך הפלסטיני ומהפוסטים פה, כוונתי היתה שלא מעניין אותי לשמוע על אי-סימטריה זו בקונטקסט הנוכחי. שאלתי לדעתך על צעדים אופרטיביים - וקיבלתי תשובה, תודה.

      אישית, הייתי מעדיף תוצאה שבה גם המפלגות הערביות המכהנות כיום בכנסת, וגם עוצמה יהודית, ייפסלו מהתמודדות נוספת ויפנו את מקומן המיותר בכנסת לטובת רשימות ח"כים שיפעלו למען הציבור שהצביע להן, במקום לטובת פופוליזם ריק במקרה הטוב והסתה הסרנית ברוב המקרים.

      אם כי אני אמביוולנטי לגבי מנסור עבאס, שעל פניו אומר ועושה את הדברים הנכונים. בהנחה שהוא לא רק 'פרונטמן', התקווה היא שיקים רשימה חדשה, ערבית-יהודית, שאינה מחויבת למוקדי הכוח המסורתיים, כגון החמולות.

      מחק
    3. אמן ואמן, אבל מכיוון שכבר שנים אני מייחס חשיבות גדולה מאד למלים ולמוסר הנובע מהן, כלומר למרות חיבתי הגדולה לתיאוריות כלכליות ולמסקנות הנגזרות מתרגיל החפץ בדבר התלות ההדדית שאמורה היתה לחזק - ולפעמים, אבל רק לפעמים, היא בהחלט מחזקת - נטייה אנושית לכבוד הדדי ולשיתופי פעולה, אני לא רואה מצב בו מנסור עבאס מוותר על שייכותו המוסרית-זהותית לאחים המוסלמים. או במלים אחרות: ביום שהוא יגיד את המלים הפשוטות הללו - "יש עם יהודי והיהודים החיים היום בישראל הם ממשיכיו ולעם הזה יש זכות להגדרה עצמית בארץ שאנחנו הערבים מכנים פלסטין אבל שבקוראן היא נקראת ארץ ישראל וחובתנו כערבים לכבד את זכותם של היהודים להגדרה עצמית וכאזרחים במדינת לאום יהודית אל-לנו לדרוש את ביטולה ונשמח לממש את זכות ההגדרה העצמית שלנו בארץ משלנו שאת גבולותיה נשרטט יחד עם היהודים על בסיס של הכרה הדדית, רצון טוב ורוח של פשרה ושלום, ואת כל זה עלינו ללמד באקדמיות שלנו ועל ערכים אלו עלינו לחנך את ילדינו" - או אז אדע שהתחולל שינוי. כל עוד שיש מאחורי מנסור עבאס אנשים מלאי תקווה עיוורת (מהסוג שאתה משדר ומהסוג שגם אני ממשיך לנטות לראות ברגעים של חולשה), שלא לדבר על נבלות ועלובי נפש מהסוג שהזכרתי כבר באחת התגובות שלי, שלא לדבר על האשפה של רחוב שוקן ונציגיה בקמפוסים למיניהם, הסיכוי שזה יקרה רחוק רחוק מתחת לאפס, וזהו כמובן פרדוקס מתמטי כי סיכויים חייבים להמדד רק באמצעות מספרים רציונליים מעל לאפס. אבל בהנתן החדשות המגיעות אפילו ממקומות כמו אירלנד ושבדיה, רציונליות היא לא שם המשחק בימינו.

      מחק
    4. לא יודע לגבי ה"תקווה עיוורת" שאני משדר. בהחלט מודע לתחקיר של ליבסקינד על העמותות שעבאס ורע"מ קשורים אליהן. מודע גם ל-ואליד טהא ולאימאן חטיב. ימים יגידו. ברור שהקואליציה הבאה חייבת להיות "בלי עוצמה לישראל ובלי הרשימות הערביות" (הלוואי שגם בלי יהדות התורה, בניגוד לש"ס שמתחילה להיראות כמו פרטנרית למתווה גיוס ועידוד תעסוקה של חרדים). אבל לכנסת עבאס ראוי בעיניי, בטח שיותר מעופר כסיף, או מבן גביר ושאר חבורת הזבל שקובצה סביבו.

      מחק
    5. מסכים אתך, אבל אם המשבר בו אנו נתונים ידרוש יחס רציני יותר לשלטון החוק, אז לא תהיה ברירה למנסור עבאס - כמו לכל אחד מאיתנו, אגב - לחשב מסלול מחדש ולנסח את המצע שלו באופן שאולי יפגע ביחסיו עם קטאר, אבל יחזק את מעמדו הציבורי בנתניה.

      מחק