יום רביעי, 13 בדצמבר 2023

מתוך 'מגמתנו' (כלומר 'מטרתנו') של מפלגת 'פועלי-ציון', בגליון הראשון של 'האחדות', 8 ביולי 1910

  "להאיר את מצבם של הפועל בארצנו בפרט והמוני-העם בכלל, לברר את צרכיהם וליתן פתרון לשאלותיהם מבחינת השקפת-עולם קבוּעה ומסוימת – של מפלגת הפּועלים הסוציאליסטית-לאומית "פועלי-ציון". 

"ביחד עם זה לא יצטמצם עתוננו בשאלות מפלגתיות, כי אם יתעסק בכל השאלות הכלליות, הנוגעות לעם לשדרותיו הרחבות. הננו נותנים בזה את תמצית השקפתנו על מצב הישוב היהודי בארץ-ישראל בכללוֹ ועל שאלת הפועל העברי בפרט".

"זה עשרות בשנים, שמספר היהודים בארץ-ישראל עולה לרבבות וכעת יגיע בקרוב למאת אלף, היושבים בתוך מדינה קטנה ואי-מפותחת". 

"על קרקע-בתולה מדובר כאן, על הצטופפות הישוב בערים ומשטר של חיי "חלוקה" בהן, ועל ההתפרדות הגמורה של העם לאברים-אברים, קהלות-קהלות. ולא הישוב הישן בלבד. גם המושבות, שהורתן ולידתן בצדקה, בפילנטרופיה וכל נגעי האפיטרופסות דבקו בהן, ולשאלת העבודה העברית לא מצאו פתרון, וכך נתקיים בנו מקרא מלא: ועמדו זרים ורעו צאנכם ובני-נכר – אכריכם וכורמיכם, ואתם כהני ה' תקראו..."

"צריך לסדר את היהודים אשר בארץ, לחבר את הנפרדים ולאחד את הקרעים; צריך ליתן להם את אותו הכוח היאות והראוי להם על-פי כמוּתם ועל-פי איכוּתם, מה שאי-אפשר בלי עבודה משותפת של כל הכוחות החברתיים שבארץ. אי-לזה עלינו להכין את הדעה הציבורית, שתדע לדרוש את המוסדות הנחוצים לעם. הדעה הציבורית הזאת תדרוש שינויים, תיקונים ומהפכות בכל סדרי החיים הנסוגים והנרפשים".

"בין העניינים הדורשים הכרעת דעתו של הציבור – נכבדים העניינים המדיניים. כבר הזכרנו מה דל כוחנו בכל מה שנוגע להשפעה מדינית. אנו יודעים, כי ההשפעה האמיתית של הנוצרים, למשל, בהנהגת ירושלים עולה הרבה על השפעתם של היהודים, למרות שלראשונים אין בא-כוח בעיריה ולאחרונים ישנם שלשה. בכל מה שנוגע לקנית קרקעות והתנחלות וגם לכניסה לארץ עצמה, מצבם של היהודים הוא עדיין גרוע ונבזה – וזהו סוד גלוי". 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה