יום שישי, 31 במרץ 2017

ישראל 2050 והדמוקרטיה - סיפור של אתגרים (חלקם אמיתיים ומדאיגים, חלקם פחות, חלקם ממש לא)

זה יכול היה להיות מאמר מלומד
זה יכול היה להיות - ואולי יום אחד עוד יהיה - ממש ספר
אבל אתמול זו היתה הרצאה לסטודנטים המשתתפים בתכנית 'ישראל 2050'
מה שאמור היה להיות 75 דקות ברצף הפך להיות כמעט 120 עם הפסקה קטנה באמצע ובדיחה על סוס ירוק.
בכל אופן, אלו היו עיקרי הדברים, ונדמה לי שהם מחזיקים מים.
אז ככה.
'בגדול' בישראל יש דמוקרטיה יציבה למדי.
נכון, היא מלאה בעיות וכן הלאה.
נכון, לשרת המשפטים שלה יש עניין להחליש את בית המשפט.
נכון, לא מעט מחברי מפלגת השלטון המרכזית סבורים ש'הרוב תמיד קובע' כלומר הם לא מספיק רגישים לצורך לשמור על איזון בין זכויות הרוב לזכויות המיעוט וכמובן על איזון בין זכויות הפרט המרכיב את הרוב ואת המיעוט גם יחד.
הכל נכון.
ועדיין, להערכתי הסובייקטיבית למדי - שאמנם מתבססת על ידע היסטורי הולך ומתרחב המאפשר לי לעשות השוואות הן על ציר הזמן והן על ציר המרחב - המצב הרבה פחות גרוע מכפי שהוא נשמע.
ומדוע הוא נשמע גרוע? כולם כבר יודעים, כולל הגיבורים עצמם: ישראל נתונה בידיהם של יצרני שיח הקצוות. רוגל אלפר מכאן, בצלאל סמוטריץ מכאן, חוק הרדיקלים השלובים, הכל כבר נכתב, הכל ידוע, אין צורך להוסיף מלה.
מה כן אפשר לעשות בכל זאת? לא לשתף פעולה עם שיח הקצוות.
לי זה כמובן קל יותר מאז נטשתי בטריקת דלת את הפייסוש. עבור חלק ממכרי זהו ביטוי לגבורה אבל אני חושב שהם טועים וכי מדובר בצעד לא אחראי. אין מקום להפקרתן של זירות מהסוג הזה, למרות שיח הקצוות המנהל אותן.
אז למה אני לא חוזר? מסיבות השמורות במערכת. הן לא סופניות ואולי בקרוב בלי נדר וכן הלאה.

סיכום ביניים: בישראל יש דמוקרטיה. נקודה. עד כמה היא יציבה או עומדת על פי תהום וכן הלאה, אין נקודות, אלא רק פסיקים, מעט סימני קריאה והמון סימני שאלה.

הלאה. כי על מנת בכל זאת לקחת חלק פעיל בעיצובה של הדמוקרטיה (בין אם היא על פי תהום ובין אם היא יציבה), כדאי לסמן את האזורים טעוני הטיפוח. או במלה שהופיעה בהרצאה וגם בכותרת של הרשומה הזו: האתגרים.

את האתגרים אני מציע לחלק לשני סוגים: שקריים ואמיתיים.

האתגר השקרי הוא זה המניח שעצם הצירוף 'יהודי-דמוקרטי' הוא שורש חולשת הדמוקרטיה הישראלית (ונוסיף כבר כאן שיש כמה וכמה אזרחים שרואים בעצם קיומה של דמוקרטיה בישראל איום על היהדות>>אלו ואלו, גדעון לוי ונטורי קרתא, הם די זעלבע דרעק). זהו אתגר שקרי כי הוא לא אמיתי והוא לא אמיתי כי הצירוף 'יהודי-דמוקרטי' הוא הביטוי המקומי של עקרון בינלאומי ישן בן 100 שנים בערך על בסיסו מבקשים למשל הארמנים האירים ואפילו הפלסטינים זכות להגדרה עצמית. כתבתי על כך וכתבו אחרים ולא שזה משכנע את אלו שלא רוצים להשתכנע כי זה סוד הטיעון - הוא משכנע רק אם יש נכונות מראש להשתכנע כלומר לבדוק את העמדות שלך ואם אין נכונות כזו לא יעזור שום טיעון.

האתגרים האמיתיים למיטב הבנתי מתחלקים לשלושה סוגים. שניים גדולים. אחד מהם לעוס לעייפה, השני פחות מוכר אם כי הוא מתחיל לקבל תשומת לב ראוייה והשלישי הוא קטן, אבל ככל שהוא קטן יש בו פוטנציאל עצום כי הוא לא דורש שום הכנות, אפשר להתמודד עימו ממש בשנייה הזו. תכף תבינו.

האתגר האמיתי הראשון מוכר בשם 'הון-שלטון'. אכן כן, מדובר באתגר כבד מאד לדמוקרטיה הישראלית, לכל דמוקרטיה. גיא רולניק ואחרים כותבים בנושא ללא הרף, ודומה שאין מה להוסיף כי מובן מאליו שאם דמוקרטיה זה שלטון העם באמצעות נציגים, ואם ברור שלאנשי ההון יש השפעה גדולה יותר על הנציגים אז ברור שלאנשי ההון יש השפעה גדולה יותר מזו שיש לעם. הכל ברור.

אלא שבעתיד הנראה לעין לא הולכים להעלם אנשי ההון, ולכן יש כלומר אין ברירה או ליתר דיוק מומלץ ואף כדאי להבחין בין סוגים של הון, כפי שכולנו או רובנו בכל אופן די בקלות מבחינים בין סוגים של שלטון. כלומר, כולם יודעים שהשליט רבין הנהיג דרך אחרת מהשליט שמיר וכי השליט אולמרט הנהיג דרך אחרת מהשליט נתניהו. באופן דומה כדאי להבחין בין האינטרסים המהותיים של אנשי הון שהונם בא להם מתעשייה לבין אנשי הון שכספם הוא מניפולציה על כספם של אחרים.

הניגוד ביניהם אמור להיות ברור וצלול: התעשיין למשל ירצה שהשלטון יגן על תוצרתו באמצעות ויסות שערי המטבע ואילו 'חברו' הספקולנט רוצה ששערי המטבע יהיו נתונים למה שהוא מכנה 'כוחות השוק', דבר שלא קיים, לא יכול להיות קיים לא יתקיים ולא יכול להתקיים כי 'כוחות השוק' זה בדיוק החברים שלו שמסוגלים לקנות ולמכור מטבע חוץ או מניות או כל מוצר פיננסי אחר בלי קשר למה שהם מייצגים בכלכלה הריאלית, אלא אם מישהו מפקח עליהם.

אז בקיצור, בפעם הבאה שמספרים לכם או שאתם מספרים לאחרים על הבעיה המהותית לדמוקרטיה הישראלית (או ההולנדית או הארגנטינית וכן הלאה) הנוצרת מיחסי הון-שלטון, תעשו מאמץ קטן להבחין בין סוגי ההון וסוגי השלטון.

אני למשל הייתי רוצה שהתאחדות התעשיינים תלחש על אוזנו של שלטון שיפעל על פי הקווים המשמשים את ממשלות דרום-קוריאה או פינלנד. או מפאי בשלושת העשורים הראשונים למדינה. אבל זה אני. אם מישהו חושב הפוך גם לו כדאי לעשות הבחנת משנה בין סוגי הון כדי שנוכל לפחות לנהל בינינו את הויכוח באופן סביר. כי הפיטפוט על 'עשירים נמאסתם' או 'עיצרו את העולם אני רוצה לרדת' הם עוד וריאציות מביכות של השיר ההוא של ג'ון לנון, בחור חביב אבל מדען מדינה חלש.

עד כאן אתגר אמיתי מספר אחד.

אתגר אמיתי מספר שתיים לדמוקרטיה הישראלית הוא היותה במצב של כפיפות פיאודלית למדינת האוצר. אמנם היו שאמרו ויש הממשיכים לומר שבמציאות של הבלגן הישראלי טוב שיש מבוגר אחראי השומר על קופת המדינה מפני 'חקיקה פופוליסטית' שכל מטרתה להרשים את חברי המרכז לקראת הפריימריז הבאים. אחרים מציעים הסבר משכנע מעט יותר, לפיו קצב ההתנהלות המודרנית יוצר פער בלתי ניתן לסגירה בין האיטיות של הזרוע המחוקקת שהיא היא הריבון האמיתי על פי עקרונות הדמוקרטיה, לבין הרשות המבצעת שרוצה כבר לבצע ולא נותנים לה בגלל פרוצדורות דמוקרטיות. במציאות כזו - והיא אמנם מאפיינת שורה ארוכה של דמוקרטיות יציבות ומשגשגות - אין ברירה אלא לנקוט בפטנטים כמו 'חוק ההסדרים' המקצר את הפער האמור או ממש מבטל אותו.

אלא שהוא מבטל את הדמוקרטיה באופן מסויים, עניין עליו ידעו לעמוד יושבי ראש כנסת משני צידי המתרס הפוליטי. דליה איציק למשל ורובי ריבלין ורבים אחרים.  אבל זה לא 'רק' חוק ההסדרים אלא המציאות של יחסי אדון-עבד בין הרפרנאטים של משרד האוצר היושבים בכל משרד ממשלתי ודואגים לממש באופן שיטתי ומתמשך מדיניות של תת-ביצוע. למה? ככה. כי הם יכולים. ההשלכות של המדיניות הזו אדירות. ממותם של פועלים בתאונות עבודה (כי לפקידי האוצר לא מתחשק לשחרר תקציבי פיקוח), עבור במותם של אזרחים בתאונות דרכים (כי לפקידי האוצר לא מתחשק לשחרר תקנים לחיזוק משטרת התנועה) עבור ביחסים עכורים בין פציינטים לרופאים (כי לפקידי האוצר לא מתחשק לשחרר תקציבי בריאות) וכן הלאה וכן הלאה וכן הלאה.

איפה שלא זורקים אבן פוגעים בדוגמא כזו, והתוצאה היא לא 'רק' ערעור סדרי שלטון דמוקרטיים (שהרי חוק התקציב הוא חוק כמו כל חוק אחר ויש האומרים ובצדק שחשוב בהרבה מכל חוק אחר ואי מילויו הוא עברה על החוק מה שהופך את פקידי האוצר לעבריינים סדרתיים ואת המדינה למשל למעסיק הגרוע ביותר העובר על חוקי העבודה המתקדמים שהיא חוקקה ושהיא - המדינה - מקפידה לא למלא כי לפקידי האוצר לא מתחשק לשחרר תקציבים). התוצאה החשובה לא פחות היא בשדה החברתי: ערעור האמנה החברתית, החלשת הפריפריה, החלשת אנשים שיכולתם לגשת למוסדות המדינה קטנה יותר אם בשל היותם עולים חדשים, בני מיעוטים, מבוגרים וכן הלאה. לבסוף, הנזק הגדול מנקודת מבט דמוקרטית הוא ביחסי האזרח והמדינה. האמון - ככל שהוא קיים עדיין - מתערער, וכל זה בשביל מה? כדי שפקידי האוצר בדרכם לעבוד בשוק הפרטי תמורת שכר של שש ספרות לחודש, יוכלו לספר למעסיק העתידי שלהם שיש להם יכולת להתמודד עם לחצים מצידם של סקיתים הונים ברברים וטאטארים המוכרים יותר במונחי הדמוקרטיה במושג 'אזרחים'.

כן, בקיצור, האתגר המהותי ביותר לעניות דעתי הקובעת ברשומה זו לפחות, היא שמנקודת מבטה של מדינת האוצר שלקחה בשבי את מדינת ישראל, האזרחים של המדינה הזו הם מטרד.

אזרח אידיאלי מבחינת מדינת האוצר הוא החבר החביב הכותב שורות אלו: הוא (כלומר אני) משלם מסים, הוא (כלומר אני) בריא ולכן לא מעמיס על מערכת הבריאות, הוא (כלומר אני) מטפח בעצמו את אזרחי העתיד (הילדים שלו, חלקם כבר לגמרי אזרחים) והוא (כלומר אני) היה עושה זאת גם אם לא היה שקל אחד מוזרם למשרד החינוך (את הבריאות הוא (כלומר אני) לא היה מסוגל לספק בעצמו) וכן הלאה. מבחינת האוצר ברור שהמצב האידיאלי יהיה שהוא (כלומר אני) ימות בדיוק באותה שנייה בה הוא (כלומר אני) יצא לפנסיה. מי יודע, אולי זה יצליח להם. הסטטיסטיקה - באסה - מלמדת שככל הנראה זה לא יעבוד, כי רוב האזרחים - באסה בחזקת באסה - ממשיכים לחיות והם (קיבינימט הזקנים המחורבנים והמפונקים האלו [משהו כזה אמר לא מזמן רופא צעיר לאבא שלי, נשבע לכם] ) ממש צורכים שירותים: תחבורה, אמנות, בריאות, מים, גז, זקנים נמאסתם! אתם מפריעים למנוחת האוצר.

האתגר האמיתי השלישי הוא האתגר האזרחי, היומיומי, זה שאין לו קשר הכרחי (אם כי בהכרח יש לו קשר) לאתגרים הקודמים. ובכל זאת יש לו חיים משל עצמו. כי אף אחד לא מפריע לי להיות בסדר עם השכנים שלי. בבנק, ברחוב, באיצטדיון, בכביש, בשדה התעופה, בפארק, בחוף הים.

אף אחד למשל לא מפריע לבריון בעל הטרקטורון שחצה את הנתיב בו רצתי הבוקר לשמור את האשפה שלו עימו ולהשליך אותה במקום הנכון. הוא כמובן חושב שמכיוון שיש לו טרקטורון אז מותר לו להשליך את האשפה בדרך. לא משרד האוצר אשם במקרה הזה וגם לא הספקולנטים וגם לא וודרו וילסון שהציע שכל עם יוכל להגדיר עצמו באופן מדיני.

או הסטודנטים הטרמפיסטים ביציאה מאורנים למשל. כל אחד חי לבד בעולם כמובן. רק הוא צריך להגיע לנשר או למוצקין. ולכן רק הוא יעמוד בפינה ממש ויעצור כל רכב שיוצא ולא משנה שרכב שעומד תוקע מאחוריו עשרות כלי רכב שגם מי שיושב בהם חייב להגיע לנשר או למוצקין ולא משנה שעשרות הרכבים שלא יכולים לצאת תוקעים את הרכבים שרוצים להכנס שהם לכשעצמם משבשים את תנועת המכוניות היורדת מטבעון או עולה אליה. הכל כי מר סטודנט חי לבד בעולם ורק הוא צריך להגיע הביתה בארבע. רק הוא. או היא.

או קחו למשל את השכנים שלי , משפחה חביבה שמסיבות השמורות עימה החליטה להצטייד בכלב שחור שאורכו כ-64 סנטימטר ושיכולת הנביחה שלו היא אינסופית והוא אכן נובח כל היום כל יום כל יום כל היום כמעט ללא הפסקה. מה זה כמעט? בכל רגע שהוא בחצר וברוב הרגעים הוא בחצר. משפחת בן-צבי היקרה החליטה להצטייד בכל שחור ועושה רושם די מטומטם, שזה בדרך כלל הכלל בדרכם של כלבים, אבל לא זה העניין כרגע, ובזה מבחינתם נגמר העניין. הכלב מפריע לשכנים? רגע, למה אני מסתתר מאחורי 'השכנים'?? הנה זה שוב: הכלב מפריע לשכן (כלומר לי)? בעיה שלי. והיא באמת בעיה שלי. כי מה שלא עשיתי, לא עזר. המשטרה ידיה כבולות. וטרינר העיר עוסק בבריאותו של היצור השחור והמטומטם הזה. הוא בריא תודה לאלוהי הכלבים, לפחות אם לשפוט על פי קצב ועוצמת הנביחות (כמו תל אביב: ללא הפסקה, אבל עם רפרטואר תוכן ירוד בהרבה יש לומר). והבעלים? גם איתם 'שוחחתי' כלומר הסברתי את הבעיה וכמובן קיבלתי שטיפה בסגנון של 'מי אני' וכן הלאה. מוכר. מדי פעם אני מהגג באותו פתגם יהודי ישן מהעיירה על הפריץ והכלב וכל מילה נוספת מיותרת. גם כי ממילא זה לא ישנה שום דבר. יש אבנים עם לב של כלב,  וכן הלאה.

ובקיצור האתגר האמיתי מספר שלוש הוא כל מה שקשור לאופן בו אנו מתנהלים כאזרחים האחד כלפי השני. דוגמאות יש בלי סוף, וכולן אבל כולן, ללא יוצאת מהכלל, יכולות להפוך לזכרון עמום אם רק יחליט כל אזרח להיות קצת בן אדם כלומר בן אדם שהוא אזרח במדינה דמוקרטית.

אז מה עושים? עושים... כלומר קודם כל מדברים. כלומר מבינים באופן מדוייק יותר. כלומר קודם כל מפסיקים לשתף פעולה עם הפיטפוט אודות הבעיה (שלא קיימת כאמור) של 'יהודית-דמוקרטית. שנית, מתחילים להבחין בין סוגים של הון. שלישית, מבינים את הבעייתיות של היות הדמוקרטיה הישראלית בשבי החמאס. או שזה היה שליט בעצם, התבלבלתי לרגע. האוצר רציתי לכתוב. פשוט קפץ לי לראש כי אולי חשבתי שאם אזרחי ישראל היו מקדישים אחוז אחד מהאנרגיה שהשקיעו בשחרורו של חייל שבכל מקרה היה משוחרר ושהרעש לשחרורו רק העלה את התמורה שביקשו עבורו, למאמץ לשחרר את המדינה שלהם משבי האוצר, היתה פה דמוקרטיה מעט או הרבה בעצם חזקה ובעיקר נדיבה יותר. לאזרחיה כמובן. לא למעסיקיהם העתידיים של פקידי האוצר. שלישית, מתחילים (מי שצריך להתחיל) או ממשיכים (מי שכבר עושה את זה) להיות אזרחים במדינה יהודית-דמוקרטית (או בברלין אם החלטות החיים שלך, קורא יקר, נגזרות משאלות כבדות משקל שאפילו ניטשה לא חשב עליהן: כמה עולה המילקי).

ואחרי שמדברים, גם עושים. שירות ציבורי. חינוך. חינוך, שירות ציבורי. ומי שמסוגל (אני לא ממש בנוי לזה): פוליטיקה. כמו איציק שמולי. כמו סתיו שפיר. כמו מיכל בירן. כמו כל צעיר דומה אחר בכל מפלגה אחרת. הטובים לכנסת. והם - לפחות רובם (וגם אני שמעתי על אורן חזן, בסדר, תתנחמו שאצלנו הוא רק חבר כנסת, בחזקה שבדמוקרטיות הוא יושב בבית הלבן) - טובים.

אבל גם אם אתה ואת 'סתם' (כמוני) אזרחים, תשתיקו את הפאקינג כלב המחורבן שלכם לפחות לחלק מהזמן קיבינימט. כלומר 'לכל הרוחות' כי אזרח במדינה דמוקרטית לא מקלל.

יום שני, 20 במרץ 2017

קולות (שלי) מהעבר (הלא רחוק אך המתרחק)

לפני ארבע שנים בדיוק (ועוד חודש), ישבתי בחופשת סמסטר וכתבתי בשבועיים ספר שלם, אמנם קצר, אבל ספר בכל זאת, שאחרי שנה בערך ראה אור בהוצאת מופת תחת הכותרת 'השקפה אופטימית'.

את הגרסא הראשונה (חשבתי ש)איבדתי אבל בעצם לא. כי מה שלא שמור אצלי במערכת האלקטרונית אולי (ואמנם היה) שמור אצל חברים.

התגעגעתי לגרסא המקורית, זו ש'נפלטה' ממני תוך שבועיים (ברוטו כמובן, הרי גם ישנתי ועבדתי - טוב, לא ממש, בכל זאת מרצה בחופשת סמסטר - וכן הלאה). למה התגעגעתי? כי היתה הדבר הראשון, בלי עריכה, בלי צנזורה עצמית.

וברור, ולמזלי, חברים שביקשתי מהם להעיר הערות חשבו אחרת ודי הצילו אותי. אבל הגעגוע... כן, הגעגוע להצצה הזו לנפשי הסוערת נכון לפברואר 2013. אז הגרסא המקורית אצלי, ואשמח לשלוח אותה לכל דיכפין.

אבל כאן אני כבר שם את פרק הסיכום. פרק? 270 מלים בסך הכל. הנה:


היקום? נוצר. נוצר? בכל אופן קיים. החיים? נוצרו. נוצרו? בכל אופן קיימים. בני אדם? קיימים. נולדים, חיים, מתים. איך שהוא ומשום מה רובם אוהבים את החיים. רובם? אני בכל אופן אוהב את החיים. וכשאני מתקרב לחצי המיתולוגי שלהם (60) ובוודאי עברתי את החצי הריאלי שלהם (43), אני יכול להביט אחורה בסיפוק ולומר שכל האנשים שפגשתי בחיי, אהבו את החיים, כמוני.
כיצד אני אוהב את חיי? בכל מיני דרכים. רובן ככולן ניתנות להסבר ולשיתוף. מה שמוכיח שיש לי שפה משותפת עם הזולת. לשפה המשותפת הזו קוראים בין השאר 'תרבות'. התרבות שלי 'יהודית'. היהודים? נוצרו. נוצרו? בכל אופן הם כאן כבר פרק זמן לא קצר. התמזל מזלי וגו', אם כי יתכן וגם שבדי אומר את זה, או אפגני. העולם מגוון. וטוב שכך. טוב שכך? זה מה יש. ואם זה מה יש, למה לא, שיהיה. וטוב שכך.
והיהודים? יהודים. אפגני אחד שתי דעות. יהודי אחד שתי דעות. וגם בריטי. כי בני אדם דומים ב99% אבל ה-1% הבודד ההוא של הכבוד, של הזהות, של מפת המשמעות, מעט שונה. וטוב שכך. טוב שכך? זה מה יש.
ואני ביחס ליהודים האחרים? הסברתי. במילה אחת, מודרני. בעוד מילה אחת, ציוני. בעוד מלה אחת: סוציאליסט. אבל אני יהודי מודרני ציוני סוציאליסט בגבולות מוסר האחריות. וזו הישראליות שלי. לאומית-דמוקרטית, רצוי סוציאל-דמוקרטית, ורודפת שלום. אבל אמת ושלום ולא שלום-עכשיו ושקר כל הזמן לפני ואחר כך.
ולכן אני בעד חינוך פוליטי. בבתי הספר, באוניברסיטאות, ברחוב. חינוך פוליטי אחראי, רציני, מאוזן, מלומד. רווי היסטוריה. כי ככל שהדברים קשורים בבני אדם, אין להם כמעט כלום חוץ מהיסטוריה.

ואידך זיל גמור. גוגל איט. דמוקרטיה טובה לכולנו, שנת פלורליזם ועומק היסטורי שתהיה לך. גם לך. תודה. שמור על קשר. דבר אתי. יאללה ביי.

יום ראשון, 12 במרץ 2017

דמוקרטיה - גרסת העזים של לאוני סוואן

"אין לנו זמן" אמרה היידי בחדות [היידי היא כבשה], "אנחנו צריכים כסף, ואנחנו צריכים לגלות מי רצח את איב".
"את איב?" שאלה העז הראשונה. "את מי מעניין איב? זה חשוב?"
הכבשים עשו פרצופים חשובים.
"אבל זו בכלל לא בעיה", אמרה העז השלישית,. "אנחנו יכולות לגלות את זה בשבילכן! ממש מהר! [...]"
משלחת העזים חזרו לאחו שלהן בגעיות וכעבור זמן קצר שוב הקיפו כל העזים את השידה. הן עשו פרצופים אומרי סוד והנידו את ראשיהן מצד אל צד בכובד ראש. אחר כך היה דו-קרב: שחורת האוזן מול עז חומה. שחורת האוזן ניצחה.
הכבשים השתוממו.
כעבור שעה קלה השתחלה אמלה, העז האפורה הצעירה, דרך הכלונס הרופף ועברה לאחו הכבשים.
"מדאם פרונסאק [אחת מהצרפתיות המקומיות]!" בישרה.
הכבשים הביטו בה בהערכה.
"איך גיליתן מהר כל כך?" שאלה קורדליה [עוד כבשה].
"ערכנו הצבעה. שלוש הצביעו לפטרון, שתיים לרועה, בגלל שאתמול הוא לא נתן לנו מספיק לפת, אחת לאיב עצמו, אני הצבעתי לגנן, בגלל שתמיד מסריח לו מהפה, וקירקה הצביעה למסיה פרונסאק, כי חוץ מזה הוא אף פעם לא עושה כלום. ומגארה הצביעה למדאם פרונסאק. יותר חד משמעי מזה לא יכול להיות".
"אי אפשר סתם ככה להחליט..." מוד בחנה את אמלטה באי אמון. משהו פה לא הסתדר.
"למה לא?" אמרה אמלטה, "מישהו צריך לעשות את זה".
"מתוחכם" אמרה מוד.
"אבל זה לא עובד ככה", פעתה קורדליה, "העולם הרי קיים ו... הוא גדול.... ואי אפשר סתם להצביע".
"בטח שאפשר" אמרה אמלטה בשלווה, "איפה היה העולם בלי עזים?"
"ורק מגארה הצביעה למדאם פרונסאק?" שאלה מייפל, "ולמרות זה..."
"למגארה היו הכי הרבה קולות", הסבירה אמלטה. "כל אחת מחליטה בעצמה כמה קולות יש לה. ככה זה צודק. מי שיודעת את המספר הכי גבוה, היא הכי חכמה. היא הקובעת".
"ומה היה המספר הכי גבוה? שאלה היידי בסקרנות.
"ירוק" אמרה אמלטה.
"ירוק זה לא מספר" אמרה היידי.
"ירוק הוא מספר גבוה כל כך, שקודם אף אחד לא שמע עליו בכלל!"
"אז אולי כחול הוא מספר עוד יותר גבוה", אמרה היידי בעיניים בורקות.
"זה גם מה שפנלופה אמרה", הודתה אמלטה.
"אז מה קרה?"
"אז שתיהן הכריעו את העניין מתחת לעץ, עם הקרניים. ככה זה אצלנו תמיד. אנחנו קוראות לזה 'דמוקרטיה'. פשוט, לא?"

יום שבת, 18 בפברואר 2017

fake news - איך כולם הפכו ל'הארץ'

בעוד אחד ממאמריו החשובים מלין גיא רולניק (דה-מארקר) על כך שיובל שטייניץ המציא ידיעה חדשותית לפיה ישראל עומדת לספק 10% מתצרוכת הגז של אירופה.

רולניק מיטיב להראות כי הבלוף הזה - אין סיכוי בעולם שישראל תספק 10% מהגז לאירופה - הוא פייק ניוז שנועד להסיט את תשומת ליבו של הציבור מאי-קיום ההבטחה לפיה מתווה הגז יביא לישראל מאות מליארדים שיושקעו בחברה, חינוך ושאר ירקות שאינם בטחוניים. בפועל - כך כתב רולניק - בשנה החולפת תמלוגי הגז למדינה היו בסדר גודל של 800 מליון שקל וזה לא כולל כמובן את קיזוז העלות הבטחונית שהרי כידוע לנו כבר 300 שנה בערך, 'השוק החופשי' ו'התחרות' הם 'חופשיים' ו'תחרותיים' ובלבד שהציבור מספק להם תשתיות, לקוחות ובטחון.

במדור אחר בעיתון לאנשים חושבים מלין עוזי דן - כתב הספורט החכם ביותר בארץ (אם כי התחרות לא מאד קשה אבל לזכותו יש לומר שהוא חכם וידען באופן מוחלט ולא רק באופן יחסי - על כך שברחבי אירופה כדורגלנים משלמים מחיר כבד מ'עליהום' ציבורי שעושים כנגדם אוהדי הקבוצות או גורמי ציבור למיניהם, שמדביקים להם - ללא ביסוס - האשמות כבדות כאילו הם אנטישמים (אנלקה) או ניאו-נאצים (כדורגלן אוקראיני ששכחתי את שמו). לא עוזרות העובדות. הכדורגלן הקונקרטי הזה או האחר הוא סתם כדורגלן, אבל הציבור כבר קנה את ההאשמה חסרת השחר והתוצאה היא הוקעה על שער העיר (ופיטורין ואובדן פרנסה ובושה כמובן).

את מאמרו המרתק הכתיר עוזי דן במלים "כשהציבור מוציא לשחקן כרטיס אדום על עברה של ביצע". במונחים של רולניק (ואחרים) מדובר בעוד ביטוי של 'פייק ניוז'.

שלישי ואחרון להבוקר הוא אור קשתי הישן והטוב. שוחחתי עימו פעם בטלפון. האיש עושה רושם חביב ופיקח ובעל כוונות טובות. אבל מה לעשות שהוא מתפרנס בעיתון לאנשים חושבים, ואין לדעת מה היה קורה לי אם בכל בוקר הייתי פוגש בפינת הקפה אנשים כמו משגב, אלפר, בראל, לוי, הס וכו'.

הרי את המושג 'פייק ניוז' המציאו לאחרונה, אבל התופעה ישנה כמו עיתונות ההמונים המודרנית ואוקיינוסים של דיו ועשרות אלפי מאמרים  ומחקרים (כולל הדוקטורט שלי) נכתבו על התופעה. פיהוק אחד ארוך. וואלה. לעיתונות יש אג'נדה ולכן היא לא תמיד אומרת את כל האמת. לא צריך להיות דער שטירמער לשם כך. אפילו הניו יורק טיימז חטא לא פעם בחטא הפוליטיקה.

אלא שכאן מדובר בעיתון אחר. עיתון לאנשים חושבים. העיתון היחיד שלדעת כותביו ראוי לשם עיתון. ולכן מבחן האמינות קריטי במקרה שלו ולחלוטין לא קריטי במקרה של ישראל היום או ידיעות אחרונות.

מה עשה אור קשתי אתם שואלים. נכון. אור קשתי מרח עמוד שלם (לא כולל כותרת בעמוד הראשון) על מאבק האיתנים על הקרקעות המתקיים בין יקנעם הצפופה והאומללה לבין הטייקונים של ההתיישבות החקלאית המקיפים אותה, למרבה הצער חלקם מושבים של מה שמכונה 'עדות המזרח'.

 (כמה חבל שמערכת הארץ הידועה ביכולתה לייצר פייק ניוז כבר עשרות שנים לא מסוגלת לעשות קסם ולהעתיק על פרותיה מכוניותיה תושביה ודשאיה את שפיים וגעש ולשתול את שני הקיבוצים המגונים הללו ממש בכניסה ליקנעם. באסה. כל מה שיש ליקנעם זה את הכורדים של עין העמק והתימנים של אליקים אבל לא רחוק יש גם אשכנזים קיבוצניקים ברמת השופט כך שהנראטיב מסודר ויהודה שנהב וכנופיית הקשת יכולים להתחיל להשחיז מקלדות ולכתוב מכתבים למערכת).

הגדיל לעשות קשתי צחור הנפש כשכתב את המשפט הבא (ציטוט מהזכרון, סליחה): 'תושבי יקנעם מצטופפים בעירם בזמן שישובי האזור פרוסים על 170 אלף דונם).

פייק ניוז כבר אמרנו?

אז בפעם הבא שרולניק מתחרפן מהשקרים של שטייניץ, שיזכור מי המציא את הסקסטוש (קטע משיר פארודי של אריק אינשטיין על להקת כוורת, סליחה). במלים אחרות, מי המציא את הטכניקה הזו.

איך כתב עוזי דן? "כשהציבור מוציא לשחקן כרטיס אדום על עברה של ביצע". ובפרפארזה א-לה-שוקן: "כשהעיתון לאנשים חושבים מוציא לישראל ליהודים לציונים ולכל מי שלא חושב כמותם כרטיס אדום על עברה של ביצע"

באשר ליקנעם - לא לפני גילוי נאות: אני עצמי תושב יקנעם אבל במונחי קשתי את שנהב אשכנזי (ועוד גילוי נאות: ציוני מהזן השמאלי, תקלות בלי סוף אני סוחב אתי, אבל אני בריא בגוף אז זה פיצוי מסויים) - היא אכן זקוקה לשטחים נוספים לצורך ריבוי תושבים ואפשרויות.

אבל הדרך לשינוי השטח המוניציפאלי של יקנעם אמורה לעבור - כמו במקרה של הגז, של יחסי אוהדים-שחקנים וכל עניין ציבורי אחר - בנתיב האמת שהיא תנאי לניסוח מחודש את אמנה חברתית כוללת בישראל, ולא בדרך השקרים וה'פיי'ק ניוז', לא כשהם יוצאים מפיהם של אוהדי כדורגל בורים ועמי ארצות, לא כשהם יוצאים מפיו של שר בכיר בממשלת ישראל ולא כשהם נפלטים מקולמוסיהם של עיתונאים נשגבים מרחוב שוקן באבו-כביר. 

יום רביעי, 1 בפברואר 2017

עמונה - חמש פעמים וחצי

עמונה פעם ראשונה - משפט וחוק וסדר: זה מה יש חברים, אדמה פרטית גם אם בעלי האדמה לא היו קיימים, הומצאו על ידי  מקהלת צדיקוב או הגיעו במכונת זמן היא אדמה פרטית. כל הפארסה הזו היתה נחסכת אילו היינו כלומר הייתם לוקחים בחשבון את העניין הקטן הזה. ולא, הטיעון שיש בישראל עשרות אלפי עברייני בנייה הוא לא רלבנטי לסיפור שלכם, ואתם הראשונים שיודעים זאת. לגופה של התיישבות - מאות אלפי דונמים של אדמות מדינה מאפשרות עשרות רבות של ישובים שלכל היותר ניתן לומר עליהם שהם 'מכשול לשלום' (הם לא) אבל לא שהם משום עבירה על החוק (עמונה היא כן)

עמונה פעם שניה - ההצגה לפריימריז: כל אחד עושה את התפקיד שלו באופן מרשים ביותר. מבחני הליהוק יתקיימו בשבוע הבא או תוך שנה או לכל היותר לקראת 2019. הצווחות של מרצ, העיניים המתגלגלות של סמוטריץ', הדרמטיות של כתבי החוץ הבטחון המשטרה והכנסת, וכמובן הנוער הנפלא המבלונדסטן והסרוג והנמרץ.

עמונה פעם שלישית - העתיד המדיני: אין שום קשר בין פירוק המבנים הלא חוקיים לבין עתידה של הגדה המערבית. כמעט כתבתי שבשלב זה כל אחד יודע את האמת הקטנה הזו, אבל אני לא הראשון שהבחין בתופעה המרתקת הנקראת 'פוסט-אמת'. אנו נתונים בעיצומה. באופן פרדוקסלי משהו מי שיסד את תופעת הפוסט-אמת הוא השמאל הנאור שכבר לפני 50 שנה ויותר החליט שאם שקרים מועילים לקידום השלום האחווה והאימג'ן, so be it. הפרוייקט הצליח עד כדי כך שעכשיו בימין מפליאים לעשות בו שימוש. ומלאה הארץ נראטיבים, הכל חוץ מאמת. נראטיב אחד מספר לנו שפינוי עמונה זה סוף הציונות. נראטיב אחר מספר לנו שפינוי עמונה יציל את השלום. אלו ואלו הבלים.

עמונה פעם רביעית - החינוך: מי יודע, אולי מאות הנערים הללו ממשיכים קו חדש, בן עשרים שנה בערך, שהחל אולי עם נוער הנרות שהתכנס לבכות את רצח רבין. צעירים ישראלים רבים שכבר לא מוכנים יותר לשבת בשקט. חלקם מרעישים מימין, חלקם משמאל, חלקם בנושאים חברתיים, אחרים בנושאים פוליטיים, אלו ואלו ואלו ואלו לוקחים אחריות, מוכנים להאבק על חברה צודקת וראויה יותר, כל אחד כמובן על פי דרכו.

עמונה פעם רביעית פעם שנייה - החינוך: מי יודע. אולי מאות הנערים הללו הם הגרעין הקשה והמתקשה שהולך להקשות על תפקודה של הדמוקרטיה הישראלית. כי כפי שנחשף לפני כשנה בערך אחרי האירועים הידועים בגדה של החברים היקרים של 'תג מחיר', השיטה היא לערער בשיטתיות ובסבלנות את המערכת, לאתגר אותה כל הזמן, את המשטרה והפרקליטות והמשפט והכנסת וכן הלאה. שוללי ישראל מימין ומשמאל התאחדו!!

עמונה פעם חמישית - כדור הבדולח של ההיסטוריון: נא לזכור שההיסטוריון יודע לכל היותר וגם זה בקושי מה היה בעבר. ולכן הקורא האמיץ מוזמן לקחת בערבון מוגבל את התובנה הבאה. ובכן, ארועי עמונה יהפכו לזכרון מעורפל בערך תוך שבועיים. מי שצריך היה לארגן לעצמו פוטג' ו-CV לקראת המאבק על דרכו הפוליטית של הימין, מסודר. סמוטריץ' למשל, או בנט. בבחירות הבאות ככל הנראה הפיצול בימין עשוי לתרום דווקא לסיכוי לקואליציה מרכזית סבירה יותר. כך או אחרת, הפרספקטיבה ההיסטורית מספרת סיפור די בהיר לגבי עתיד יהודה ושומרון - חלקים משמעותיים של האזור הזה ישארו בריבונות ישראל. העתיד המדיני של הפלסטינים לא יתבהר כל עוד המצב במזה"ת נראה כפי שנראה. הסיכוי הריאלי היחיד הוא פשרה טריטוריאלית מול גורם מדיני בעל יכולת לקחת אחריות, או בקיצור: ירדן. סיפור עמונה מהבחינה הזו הוא לא סיפור.

יום שבת, 21 בינואר 2017

אלון עידן מטיף מוסר לישראלים וליהודים

כוכב חדש זרח בממלכת שוקן
אלון עידן שמו
אין להחמיץ את הדרשה השבועית שלו
בכל חמישי אחהצ ולמשך סופש שלם
ובעצם לנצח - כפי שאמור להיות עם כל נביא ראוי לשמו
כך או כך, באינטרנט באפליקציה או במודפס,
אין להחמיץ את ה-SERMON
את דרשת עידן מההר.

ואין לי שום כוונה לעיין בכל אחת מהדרשות שהוא כבר דרש
וקרוב לוודאי שאעשה מה שכופרים עשו בכל הדורות
אעשה עצמי מעיין בכותרת
אשפיל מבטי בבושה גדולה
ואלך להכין לעצמי עוד כוס תה (בחורף, בקיץ משום מה אני שותה נס עם חלב בלי סוכר)

רק תרשו לי להביע דעה, כופרת, כן, כופרת
באשר להטפת המוסר האחרונה
וכן, חדי העין ביניכם, בוגרי 'המלה המנחה' אה-לה-בובר, בוודאי שמו לב
שהמלה 'מוסר'
חזרה כאן ברשומה הזו כבר כמה וכמה פעמים

כן. בדיוק לשם אני חותר, תרתי משמע אבל גם
פשוטו כמשמעו
מוסר.

הנביא החושב החדש,
אלון עידן האחד והיחיד (טוב, נו, יש את משגב וכמובן את גידון ואת הס וכן הלאה ובכל זאת)
כועס על עמו ישראל-יהודה על שהוא מטקבק עצמו וחושף בטיקבוקיו האיומים את
קשיות ליבו
אכזריותו
אטימותו
חוסר אנושיותו

כל אלו אם שכחנו פרי
הלאומיות
הציונות
אקיבוש
כמובן.

לא שכחנו נביא יקר, איך אפשר לשכוח.
מניגריה ועד חלב
מביירות ועד יזידילנדיה
ממארסיי ועד אינדונזיה
הכל ותמיד ואיך אפשר לחשוב אחרת
בגלל הלאומיות והיהודיות והציוניות ואקיבוש

אז מה החידוש הפעם. מדוע זכינו עתה לדברי כיבושין (קיבושין) מפיו של הנביא החדש
אלון עידן האחד והיחיד (כן, יש את הס ומשגב ולוי ובכל זאת)
מה חטאנו הפעם
חטאנו הפעם הוא שלא התייצבנו כאיש אחד, כאישה אחת, כציבור אזרחים (יש דבר כזה 'ציבור' בשוקן-לנד?)
לא התייצבנו מצידו השני של הגטו שבעזה
לא הנפנו שלטים יחד עם מוכות הגורל
חולות הסרטן
המדוכאות הפלסטיניות
שאלוהים סידר להן גם
פלסטיניות
גם
נשיות
גם
מחלת סרטן
גם
כובש אכזר
כל כך אכזר שהוא מסרב - הכובש - לאפשר להן לקבל טיפול בבתי חולים במדינה שעל פי אלון עידן ואיסמעיל הנייה
לא אמורה להתקיים
לא כמדינה
לא כיהודית
לא כדמוקרטית
פשוט לא.

זהו המוסר החדש בממלכת פוסט אמת פוסט הגיון פוסט הגינות פוסט שכל ישר.

דו פארשטייסט?
כך נהגה אמא שלי עליה השלום לתהות בקול רם רטורי משוך כתפיים דאוג עיניים
דו פארשטייסט?
אתה מבין אודיל'ה?
כך אמא שלי, מחנכת שקטה מהסוג שבשוקן-לנד לא יודעים לזהות לא מסוגלים להכיר לעולם לא יבינו כי אין שם טיפת הגינות שכל ישר חמלה ואהבת אדם.
מה כן יש שם?
הרוויזיוניזם הטוב של פעם: המליצה, הדקלמציה, ההתחכמות, הנפיחות, הזחיחות, האלימות המילולית העטופה במחלצות של 'מה יפית' (mayufes) 'נאור', 'ליברלי', 'הומני', לתפארת ברקלילנד פינת הקרואסורבון.

אלון עידן כועס על הטוקבקיסטים ששלחו את הנשים הפלסטינים הקבושות לומר למנהיגים שלהם שבמקום לחפור מנהרות ולכתת דולריהם לטרור המופנה קודם כל נגד בני עמם פשוט יפתחו מערכת בריאות ראויה לשמה.

כי מדוע על אשה פלסטינית חולת סרטן להתגלגל עד לבית החולים במדינה שלא אמורה היתה לקום שקמה בחטא ושהדרך למירוק העוון בעטיו קמה היא אמורה למחוק את עצמה לדעת כדי שמשגב ולוי והס והנביא החדש יוכלו סוף סוף להרגיש טוב עם עצמם.

ואיך שכחתי את אלפר. איך. סליחה אלפר. איך יכולתי לשכוח.

סליחה אלפר. אתה לא פחות נשגב ומעודן מאורי ומאלון.

לסיכום חברים, לסיכום. מה שנחמד בסיפור הזה הוא בדיוק השורש שלו: המוסר.

הנביא המוכיח הלהיט החדש אלון עידן מצליף בנו להיות מוסריים ולטקבק טיקבוקינו בהתאם: במקום לגנות את חמאס לגנות את הקלגסים היהודים על שהם מונעים טיפול רפואי ממדוכאות פלסטין הקבושה.

ואני דווקא חושב שהטיקבוקים הללו מבטאים מוסר חזק בהרבה מזה המשמש את הנביא החדש. כי חמאס הוא קודם כל תנועה אידיאולוגית. והאידיאולוגיה של חמאס כמו כל אידיאולוגיה היא קודם כל מוסר. והמוסר של חמאס פשוט וידוע וקל להבנה כי הוא נכתב בכל השפות והוא מופץ ברבים כבר יותר משלושים שנה. והמוסר של חמאס אומר בפשטות: לא לחיים. לא לחיים של ערבים, ושל ערביות ושל שכניהם של הערבים ושל הערביות. ומנקודת המבט של חמאס טיפול בסרטן הוא מעשה מיותר, לא מוסרי.

והציונות, או, הציונות, ההפך הגמור. ולכן חולי סרטן מהמדינה שלא היתה אמורה להיות קיימת אינם הולכים לקבל אי-טיפול בכאילו-מוסתשפה של עזה, ולעומת זאת חולי הסרטן של העם היחיד הקיים בעולם (העם הפלסטיני, כל השאר זה ג'ון לנון פינת אלון עידן) רוצים לקבל טיפול בסרטן במערכת הבריאות המפוארת של המדינה שאסור לומר את שמה שהיא מערכת בריאות מפוארת כי בלב לבה של התנועה שהקימה את המדינה שאין לומר את שמה עומד הערך המוסרי של קדושת החיים.

וזה כל הסיפור.

אדם מוסרי מהסוג החושב בכלל ומהזן השוקני הנעלה בפרט, אמור היה להבין את זה.

ולפעול בהתאם

כלומר לגנות בכל יום בבוקר בערב ובצהריים את עצם המשך קיומו של פנדמנטליזם מוסלמי, לא משנה באיזה צבע ובאיזו צורה ובאיזו עזה.

המציאות כבר חמישים שנה בערך, הפוכה.

מי שלומד את ההיסטוריה של התנועות הללו יודע שחלק מהותי באסטרטגיה שלהם הוא השענות על אידיוטים שימושיים.

כמו אלון עידן.

יום שבת, 31 בדצמבר 2016

אמנם באנגלית אבל חובת קריאה בכל זאת

https://www.gatestoneinstitute.org/9686/britain-and-australia-more-supportive-of-israel