יום שלישי, 22 בפברואר 2022

אתיקה בפוליטיקה - ליבת המאמר של אלון בנושא, חודשיים לפני שהלך לעולמו

 

"הרקע לפוליטיקה אינטרסנטית הוא שקיעתן של האוטוריטות המסורתיות – דת, משפחה, מלוכה ומנהיגות כריזמטית בעולם המודרני. התחליף לאוטוריטה מסורתית והאלטרנטיבה לפוליטיקה אנוכית היא משמעת עצמית, מערכת ערכים מוצקה, אידיאולוגיה חברתית מוסרית, חוקים בעלי משקל ופרלמנט אמין ומתוקן. בקיצור: אוטוריטה וולונטארית, חזקה ויציבה. כל אלו יושגו רק אם הפוליטיקה תתנהל על פי כללי האתיקה. 

אתיקה בפוליטיקה אינה מבטיחה שהפוליטיקה תהיה בהכרח נכונה, אלא רק שתהיה נקיה. לכל אדם השקפתו הפוליטית וכל אדם באמונתו יחיה. הבחירה החופשית היא שתכריע  בין התפיסות והאסכולות השונות. אך במשטר פרלמנטרי, הרצון לממש השקפת עולם, והדחף לבטא אמונה באורח מעשי כפופים לכללי התנהגות המקובלים, לחוקים ולהכרעות הרוב, תוך שמירת זכויות המיעוט, של הדמוקרטיה. אתיקה בפוליטיקה פירושה נאמנות לערכים דמוקרטיים של מהות ופרוצדורה. כך, לדוגמה, גיוס תמיכה של בוחרים חייב להיעשות בגלוי, ביושר וללא משוא פנים והולכת שולל. מימון מערכת בחירות מוכרח להיות גלוי ומבוקר. זכויות האדם והאזרח חייבות בהקפדה יתירה. סובלנות כלפי השקפה יריבה, דעה חורגת ואמונה מנוגדת היא אבן בוחן למוסר דמוקרטי ולתרבות פוליטית. 

מעל לכל, אתיקה בפוליטיקה היא אמת. אמת לגבי עובדות, מועמדים, מצע והגשמתו: אמת על מדיניות, תהליך ביצועה, האמצעים הנדרשים לכך והמחיר שיש לשלם עבורה; אמת בדיווח על מצב מדיני, כלכלי וחברתי; אמת בדיווח על מאורעות, מספרים, תהליכים, הצלחות ומשגים; אמת בהבטחות ואמת בתביעות. שקר בפוליטיקה כמוהו כהזרקת רעל במחזור הדם הלאומי" (כלים שלובים, 1980, עמ' 245. וכאן המאמר כולו).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה