יום ראשון, 20 במרץ 2022

אנחנו נראים כמו לימודי ההיסטוריה שלנו - ועוד יותר כלומר פחות כמו אלו שמשוכנעים שההיסטוריה והמוסר והצדק הם מונופול שלהם כי הם הרי אנשים חושבים

 


פרשן הכדורסל (המעולה) שלקח פסק זמן מענייני תקשורת לטובת הכנסת (עופר שלח) הפך לאחרונה ליובל נח הררי2 במסגרת טמקא.

בכל כמה ימים אנו זוכים לתורה-הארה מצידו של הרע"ש (רבנו עופר שלח), שפעם מציע לנו להביט לים, פעם למעלה והנה אתמול אחורה.

כהיסטוריון חובב כבר 46 שנה וכהיסטוריון מקצועי לפחות 20, מאד התרגשתי לקרוא את הכותרת 'אנחנו נראים כמו לימודי ההיסטוריה שלנו'.

בדיוק. כי כשקוראים את מה שיש לרע"ש לומר על בעיית לימודי ההיסטוריה בארץ - ואין ספק שיש בעיה ואם צריך להצביע על גדול מהרסי לימודי הרוח הרי ששוב אין אלא להצביע על שמעון פרס (תכנית הייצוב 1985 על קיצוציה העמוקים בכל מה שקשור לתשתיות ציבוריות ואין כמו חינוך לעמוד בהגדרה הזו) - מבינים היטב שאכן צודק הרע"ש, 'אנחנו נראים כמו לימודי ההיסטוריה שלנו'.

רבנו עופר שלח מביא לעזרתו את הד"ר יעל שטרנהל, הבת של קובלנותו של שטרנהל, כותרת מאמרה המבריק של אניטה שפירא בו פירקה לפירורים את ספרו של השרלטן המפורסם ההוא, שבין השאר הסביר לנו שתנועת העבודה הציונית לא היתה לא תנועה ולא עבודה וכל זה כי היתה לא עלינו ציונית.

ולפני שהרע"ש מראיין בהתלהבות גורפת את הרי"ש (רבניתנו יעל שטרנהל), הוא מסכם את בעיית לימודי ההיסטוריה בארץ על ידי הזכרת תורתו-הוראתו של גאון מקומי אחר, הרא"ם, הלא הוא רבנו אורי משגב, שלפני כמה חודשים הזדעזע לראות בספר לימוד של הבת שלו (משמחת העובדה שהאנשים האלה מוצאים זיווג ומקימים משפחה, על פי שמועות אפילו לרר"א - רבנו רוגל אלפר - יש משפחה!!) שכל מה שמעניין את מלמדי ההיסטוריה בישראל הוא שואה שואה שואה, ושכל מה שהתלמיד הישראלי לומד ללמוד זה שיש בעולם רק יהודים יהודים יהודים.

גילוי נאות. הספר ששימש לרע"ש - דרך עיני הרא"ם - כנקודת ייחוס ראשונה אמצעית ואחרונה לצורך בניית הדחליל אותו החליטו לשרוף, עבר תחת עיני המקצועיות ואני הוא החתום על תוכנו (המעולה - כתב אותו יגאל משעול) כיועץ מדעי.

האמת על הספר הזה הפוכה לחלוטין ממה שהרע"ש מצטט מפי הרא"ם בדרכו להתפעל ממעלותיה של הנסיכה לבית הרז"ש (רבנו זאב שטרנהל): הספר משבץ - כמה מפתיע - את השואה במסגרת מלחמת העולם השנייה ודן במלחמת העולם השנייה מנקודת המבט של מלחמת העולם השנייה ולא מנקודת המבט של יהודים יהודים יהודים לא עלינו. וכן, כשמגיעים לענייני שואה, מה לעשות ואת העם היהודים יהודים יהודים השמידו, ולא את המעמד של הרז"ש או את הבראנז'ה של הרא"ם.

ספיקינג אוף הום, הרא"ם הרי הוא הדוגמא האולטימטיבית למה שהרע"ש הכתיר במלים המדוייקות כשלעצמן (אך ההפוכות בהוראתן), לאמור "אנחנו" (או לפחות כנופיית שוכני רחוב שוקן) "נראים כמו ההיסטוריה שלנו (כלומר של כנופיית שוכני רחוב שוקן). במה דברים אמורים? לא מזמן גילה הרא"ם תגלית מדהימה - הרי מדובר באנשים חושבים שיודעים הכל עוד לפני שהם מתחילים את היום - והיא שבמלחמת השחרור (סליחה, מלחמת 48) "נעשו מעשי טבח משני הצדדים".

שלכבוד גילויים כאלו (ותורת האבולוציה, גילוי אמריקה והמצאת מנוע השריפה הפנימית) המציאו את הביטוי עמוק המשמעות "וואלה".

אז מה היה לנו. גאון א' - הרע"ש - מבסס תורה-הוראה שלמה (לפודקאסט שלו קוראים ''האמת היא'', ברוסית זה נשמע יותר טוב) על תובנות עמוקות שלגאון ב', הרא"ם, שהוא לכל היותר בור ועם הארץ אבל הואיל והוא מבכירי הארץ הרי שהבורות מאליה נעלמת והוא הופך לנקודת ייחוס, ומשם הדרך קצרה לגאון.ה ג', הרי"ש, וכל מלה נוספת מיותרת.

ואולי עוד מלה. כי ההיסטוריה הרי נכתבת ומשודרת מול עינינו, ולרע"ש ולרי"ש מאד מפריעה הישראליות חמוצת הפנים המפנה גב לאומללי אירופה, והרמז ברור למדי: רק עם שאיננו לומד היסטוריה יכול להחמיץ את האירוניה - פוטין יוצא לתקוף מדינת לאום שלשיטתו לא קיימת כי אין כזה דבר עם אוקראיני. לא הבנו? הנה זה: פוטין זה ישראל, והעם שפוטין, כלומר ישראל, אומר.ת שהוא לא קיים, הוא העם הפלסטיני, שאת מדינתו מסרבת ישראל-פוטין לאפשר.

אילו רק היינו יודעים היסטוריה בוודאי שהיינו מבחינים בתקבולת הכיאסטית הזו ומסיקים מסקנות: גם פותחים את השער פיתחוהו רחב לכל פליט אירופאי או אפריקאי, וגם מפסיקים את הכיבוש ומאפשרים לעם האוקראיני, סליחה, הפלסטיני, להקים סוף סוף מדינה. הבנו? (הנה הגרסא שלי אם כבר מכריחים אותי להדרש להשוואה חסרת השחר הזו בין רוסיה לישראל או בין אוקראינה לפלסטין או להפך: מי שמכחיש את קיומו של עם מסויים - העם היהודי אם זה לא ברור - אלו הערבים בכלל והפלסטינים בפרט. ההכחשה הזו הנמשכת בצורה כזו או אחרת כבר 115 שנים לפחות, היא הבסיס לתוקפנות האלימה שנמשכת בצורה אחרת או כזאת כבר 135 שנה. מכאן, שאם בכלל נדרשים להשוואה הזו, הרי שפוטין התוקפן הוא הערבים התוקפנים, ואילו את תפקיד האוקראינים, מושאי התוקפנות האלימה הזו המבוססת כל כולה על הכחשת קיומו של עם שכן, ממלאים היהודים. אבל כדי לעשות השוואות כאלו כדאי לדעת היסטוריה, וזו כמובן דרישה מוגזמת בכלל ומצדקנים-טהרנים-נפוחים, בפרט).

אכן כן. הרע"ש צודק. אנחנו נראים כמו לימודי ההיסטוריה שלנו ועוד יותר כלומר פחות אנחנו נראים כמו אלו שמסיבות לא ידועות ומדאיגות גם יחד, מינו עצמם לקובעי המוסר, האמת, הצדק, העבר, ההווה והעתיד.

אבל הרע"ש הוא פרשן כדורסל מעולה. בזכותו הצלחתי סוף סוף להבין מה זה פיק ענד רול, ומתי ההוא עושה פיק ומתי חברו לקבוצה עושה רול.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה