יום חמישי, 29 באוקטובר 2020

דברים ליום רבין

 מקצת הדברים שאמרתי עכשיו בשיחת זום עם שכבת י"ב בבית הספר התיכון המסויים שהוזמנתי על ידי אנשי החינוך שבו לדבר עם שכבת י"ב שלהם.

יום רבין כמובן אם זה לא ברור. הטיעון המרכזי שלי היה שהדרך לברר איפה אנחנו נמצאים היום מבחינה ציבורית, במורד התהום, במקום נפלא או בין לבין וגם וגם ואולי ואולי, עוברת בהבנה היסטורית של הדברים. כמה מפתיע.
אמרתי גם שכל אלו שאומרים שבישראל תתכן דיקטטורה, צודקים. אמרתי גם שכל אלו שאומרים שישראל היא כבר מזמן דיקקטורה, טועים. אמרתי גם שכל אלו שמרגישים בסך הכל טוב במדינה הזו, כמוני, וכמוני מוקירים תודה לדורות שבנו אותה, יודעים שלמרות שהם מרגישים בסך הכל טוב, המדינה הזו רחוקה מלהיות מושלמת, ושבהנחה שמדינה היא רק כלי אבל בידיעה שכלים הם עניין חשוב, הרי שכדי לתקן את המדינה ולשפר אותה, צריך כל הזמן לתחזק אותה.
ואז אמרתי שמבחינה זו - התחזוקה - המצב רע מאד, קודם כל כי השיח הציבורי פגום במקרה הטוב, רע מאד במקרה השכיח. למצב הרעוע של השיח אחראים פוליטיקאים, עיתונאים, אנשי ציבור וכמובן אנשי אקדמיה, מהם יש לי את הצפייה הגבוהה ביותר ובהתאם האכזבה.
במלים אחרות, אמרתי שכדי שהמדינה תהיה טובה יותר יש לחזק את הדמוקרטיה שנולדה פגומה ותמיד תהיה פגומה כי היא יצירה אנושית ואנשים (חוץ מכמה יחידי סגולה) הם לא מושלמים. ושתנאי לחיזוק הדמוקרטיה זה שיח ציבורי טוב.
ואז אמרתי ששיח ציבורי טוב הוא כזה המתבסס על נימוקים, ועל הכרת העבר, ועל השוואות בין עבר לעתיד, וכן הלאה.
ובסוף נתתי דוגמא איך הורסים שיח ציבורי באמצעות עיוות דמותו של רבין מצד ימין ומצד שמאל. הקפדתי לומר שזה לא 'הא-ימין' או 'הא-שמאל', אלא 'ב-ימין' ו'ב-שמאל', כי 'הא' זו הכללה ולמרות שאי אפשר בלי הכללות צריך תמיד להזהר מהן, בוודאי בנושא כה עמום אמורפי ומחונטרש כמו המושגים ימין ושמאל בכלל ובשימוש הישראלי הנבוב שלהם בפרט. טוב, את כל זה לא אמרתי, רק רציתי לומר. הייתי אומר. אילו זכרתי לומר. גם לכם זה קורה. תודו.
איך מעוותים את דמותו של רבין בימין? תשאלו את אראל סגל למשל, שלפני כמה שנים כתב ביום רבין משהו בסגנון 'שרבין לא יבוא בטענות, הוא התחיל עם רצח פוליטי באלטלנה אז מה הוא בוכה מה'. סגל כמובן כתב זאת באופן אחר, אבל זה היה הרעיון.
לא זה המקום וגם בשיחת הזום הזו לא היה לא זמן ולא מקום להכנס לדיון בפרשת אלטלנה, אז נגיד כאן רק את השורה הראשונה, האמצעית והתחתונה.
השורה הראשונה: הגורם היחיד, ה י ח י ד , האחראי לאלימות בפרשה הזו הם מפקדי אלטלנה ומפקדי אלטלנה בלבד.
השורה האמצעית: הגורם היחיד, ה י ח י ד , האחראי לאלימות בפרשה הזו הם מפקדי אלטלנה ותומכיהם בתנועה הרוויזיוניסטית, ביניהם חיילי צה"ל במדים שערקו מבסיסיהם, הפרו פקודות, חטפו קצינים של צה"ל, פרצו מחסומי צה"ל, סרבו פקודה לאניות חיל הים של צה"ל, צה"ל שפעל כמו שכל צבא במדינה דמוקרטית פועל, בפקודת ממשלת ישראל הנבחרת.
השורה התחתונה: הגורם היחיד, ה י ח י ד , האחראי לאלימות בפרשה הזו הם אנשי אלטלנה ואנשי אלטלנה בלבד.
כל דיבור על רבין ועל תפקידו ב'רצח יהודים' כביכול, הוא הדגמה לרפיון השכל של עיתונאים כמו אראל סגל, שלמרבה הצער הצליחו להשפיע בהבלים הללו על צעירים ישראלים רבים מדי.
וממש באותו הזמן, עוותה דמותו של רבין בשמאל. איך? על ידי הפיכתו לקדוש שקדושתו משרה על קדושת הקו הירוק, עתידן של ההתנחלויות (כלומר חיסולן כי כך דורש הקו הקדוש) וכן הלאה.
מה לעשות ורבין האיש, לא הקדוש הרצוח כפי שנברא על ידי גורמים בשמאל, חלקם ממש יושבים על כספי ציבור ועובדים במוסד ציבורי (הכוונה היא למרכז רבין אם זה לא ברור), חשב בדיוק ההפך, כלומר לא רק חשב אלא ממש אמר, אמר במקום רשמי - כנסת ישראל - מה שהוא חושב לגבי ההתנחלויות ("הלוואי ויהיו עוד כמותן"), הקו הירוק ("בקעת הירדן גבול הבטחון") ומדינה פלסטינית ("פחות ממדינה").
במלים אחרות, רבין של שלום עכשיו, יוסי ביילין, העיתון לאנשים חושבים ומרכז רבין, לא היה ולא נברא. אבל שלום עכשיו, יוסי ביילין, העיתון לאנשים חושבים, מרכז רבין וכל הקופיקוז שמדקלמים אותם ב"""""אקדמיה""""", לא יעצרו חלילה במחסום-ווטש של השקר הבוטה, כי הם, כמו האחים בלוז, אין א מישן פרום גוד. טוב, גם את זה לא בדיוק אמרתי, כי לא הספקתי. אבל לזה התכוונתי ואת עיקרי הדברים כן אמרתי.
סיימתי במחווה לדוקטור האוס. עבריבאדי לייז נהג לומר הדוקטור המעצבן ההוא, וזה כמובן נכון. אבל כמו כל דבר אחר בחיים - וגם את זה אמרתי - הכל עניין של מידתיות ומינונים. יש שקרים ויש שקרים. שקרים המצדיקים את רצח רבין בגלל אלטלנה או שקרים ההופכים את רבין ליונת שלום צחורת נפש, הם שקרים הפוגעים אנושות בשיח הציבורי, ומכאן בדמוקרטיה, ומכאן בעתידה של מדינת ישראל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה