יום שלישי, 21 בדצמבר 2021

מזג האוויר כמשל - דני רופ איננו עוסק בחזאות אלא בקליקבייטיזמוס, אבל החדשות הטובות הן שיש פתרונות (גם מרשתת וגם אינטרנט)

 


מזג האוויר כמשל לתרבות הטרללת הסנסציונליסטית שיותר ויותר ויותר אנשים טובים שאני מכיר פשוט מתמכרים אליה בהתמסרות כמעט מלאה.

לא הייתי חושב שלאנשים חביבים כמו שרון, דני רופ ויתר יחצנ"י מזג האוויר כאן יש איזושהיא כוונה אפלה מכל סוג, מילא. אבל מסתבר שיופיו של הטירלול הוא בהתמסרות המלאה של יוצריו עוד יותר מזו של צרכניו.

לא ברור מה גרוע יותר. הטרללת הסנסציונליסטית או אחותה הבכירה ממנה: בוז ודחייה על הסף של כל סוג של חיזוי אוויר, בטענה (שמסתברת כנכונה מדי פעם) שהחזאים תמיד טועים ושאין להם מושג, ובכלל כפי שמוישה מהשטעטעל היה אומר, 'א מאן טראכט און גוט לאכט', או כמו שג'וני אימג'ן אמר פעם, 'החיים זה מה שקורה לך בזמן שאתה מתכנן אותם', או שטות מטופשת דומה אחרת.

ואין צורך להסביר - אבל בכל זאת נסביר - מדוע מזג האוויר הוא משל. גם נמשל ביומיים האחרונים, אבל בדרך כלל משל. כי ההתייחסות ההיסטרית לכל גוש עננים סטנדרטי של דצמבר באגן המזרחי של הים התיכון במונחי הוריקן קריבי, שקולה בנזקיה לביטול כל אפשרות לחיזוי מדוייק ואמין של מזג אוויר, והיסטריה אולטרא-מדעית בדיוק כמו שאננות אנטי-מדעית, מזיקות לחיי הציבור בערך באותה המידה.

תחליפו את מזג האוויר במגיפת הקורונה. תחליפו את מזג האוויר במדיניות מטבע. תחליפו את מזג האוויר בתכנון אורבאני. תחליפו את מזג האוויר בהתחממות הגלובלית. תחליפו את מזג האוויר באלימות לסוגיה. התופעה והתוצאה די דומות, די חוזרות על עצמן, טרללת כזו או אחרת, טרללת וטרללת.

אז מה אתה מציע אני שומע שאלות מהקהל. מה החלופה לשרונים ולדנירופים ההיסטריים? שעל כך השיב בזמנו הרא"א, רבנו אריק איינשטיין, את התשובה האלמותית: 'את אותם הדברים אבל לאט'.

איך אמר אורוול? ארבע רגליים טוב, שתי רגליים רע. כלומר, באיינשטיינית עממית: ידע ציבורי נחוץ רוכשים לאט. כלומר לא מאמצעי התקשורת שכל כולם מתבססים על עקרון אחד: קליקבייט.

איפה רוכשים ידע ציבורי נחוץ לאט לאט? נו, על המרשתת בוודאי שמעתם. הומצאה מעט אחרי האינטרנט ופועלת בערך אותו הדבר. רוצים תחזית אמינה של גשם ורוח באגן הים התיכון המזרחי לימים הקרובים? כנסו לאתר של סקירון, אונ' אתונה. מיד מדביק קישור. כנסו כמובן לאתר השירות המטאורולוגי, אבל את עיבוד המידע, לא איבוד, עיבוד המידע, תעשו בעצמכם, לאט, לפי מקום המגורים שלכם. לא לשכוח להפעיל מכם גשם שיתן לכם מושג על תנועת הגשם האמיתית בשעות האחרונות. ככה בונים חומה של ידע ציבורי נחוץ, שהוא ציבורי כי הוא ציבורי, אבל כמו כל דבר ציבורי ראוי לשמו הוא בסופו של דבר אישי.

כי כשאני למשל מתכנן ריצה, ארוע המתרחש ברדיוס של לא יותר מ-5 ק"מ מהבית שלי, אין לי שום עניין בהיסטריה שמייצר דני רופ לגבי גשם עז היורד כרגע בנתניה. אלא אם אני גר בנתניה ואני לא גר בנתניה. אבל גם אם הייתי גר בנתניה לא לדני רופ הייתי מקשיב אלא לכלים הנגישים גם במרשתת וגם באינטרנט באמצעותם אני יכול לתכנן טוב יותר את הריצה הבאה, את היציאה לסופר או את הרכיבה על האופנוע.

והנמשל ברור, לי לפחות. רוצה לדעת מה תחזית מזג הסוציואקונומיה אצל ערבים אזרחי ישראל? את אותם הדברים אבל לאט. לא כותרת מטורללת באתר קליקבייטי כזה או אחר, אלא שאלות משנה: איזה ערבים בדיוק? בדואים? ואם בדואים - אלו שבצפון או אלו שבדרום? ואם אלו שבדרום, אלו שברהט או אלו שב'פזורה' (ונניח כרגע לשם המכובס הזה על נזקיו)? וכן הלאה.

רוצה לדעת מה תחזית מזג האלימות הדומסטית? את אותם הדברים אבל לאט. בלי גזענות מגדרית, אלא על בסיס נתונים (שיפתיעו כל מי שבאמת רוצה לדעת מה מתרחש במציאות גם בתחום זה), על יסוד שאלות משנה.

מזג אוויר הוא מזג אוויר הוא מזג אוויר. אבל נתניה זה לא מוסקבה, אלכסנדריה זה לא אלכסנדרטה, איזמיר זה לא וויזמיר, ודני רופ איננו חזאי אלא עובד בכיר בתעשיית הטירלול שהגיונה הבסיסי ביותר הוא קליקבייטיזם, הגיון שתנאי לו הוא מחיקת ההגיון האנושי הישן והטוב, שעל פי הישגי האנושות ב-300 אלף שנות קיומה, אין ולא יכול להיות לו תחליף.

ונעבור לקישורים שהבטחתי. ולא לשכוח: מזג אוויר הוא משל. הבדיחה היא עלינו גם אם מטורללי כל העולם התאחדו לאחרונה נגד השכל הישר.

https://forecast.uoa.gr/en/forecast-maps/skiron

https://ims.gov.il/he/RadarSatellite

12 תגובות:

  1. כחובב חורף ומשקעים מושבע, אני אוהב בעיקר את התחזיות המבטיחות הרבה גשם ושלג. ואם הן מתבדות, לחות נהנינו מהאשליה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אלו שני עניינים שונים לגמרי. אגב, במסגרת הטימטום הנקרא 'תחזית מזג האוויר', הליצנים שיושבים שם יכולים לומר באותה נשימה כמעט את שני המשפטים הבאים: 'סוף סוף מגיע הגשם שכולנו ציפינו לו , למרבה המזל הבצורת שחששנו ממנה לא תהיה', ואחרי שמקריאים את הטמפרטורות הצפויות אומרים בלי למצמץ 'הגשם אמור להפסק מחרתיים ואז יהיה שיפור במזג האוויר'. ואנחנו חשבנו לפני רגע שבהנתן איום של בצורת ובהנתן המושג המדוייק 'גשמי ברכה' והתרבות היהודית העוסקת בכך ('למטר השמים תשתה מים', 'לך לשלום גשם בוא בשלום טל', שמחת בית השואבה ועוד), שיפור במזג האוויר הוא עוד , ולא פחות, גשם. אבל אז מה אם חשבנו. כשליצנינו עסוקים בלבדר את הציבור וחס וחלילה לא לעשות שימוש בצלם אלוהים (השכל), אז מה יש לדבר. בכל מקרה דבר אחד זה קבלת הגשם, כל גשם, בברכה, דבר אחר הוא פיטפוטי הבל על סערות וסנסציות.

      מחק
  2. תודה שהגדרת את המחשבות שלי.
    "כרמל"עלק.
    מקסימום"כרמלה"

    השבמחק


  3. לא לעניין הזה

    יתכן ויעניין אותך, יש בפוסט שלו התייחסות אל דבריך

    https://observpost.wordpress.com/2021/12/22/gelber-pal-time/

    השבמחק
    תשובות
    1. כן, ראיתי, חכם מאד (כרגיל אצל אבשלום). תודה!

      מחק
  4. לרובנו אין את הזמן להעמיק וללמוד מטראולוגיה. אמא שלי היתה אומרת שאדם חכם הוא אדם שיש לו יועצים טובים. הטריק הוא לבחור במרשתת את האתרים שצודקים לגבי מזג האויר יותר מהאחרים, וזה מסתבר טריק לא קל.
    בסופו של דבר אתה בוחר את האתרים שמבשרים את מזג האויר שלטעמך.

    השבמחק
    תשובות
    1. צודק, ובכלל עולמנו בנוי על מומחים ואין בכך שום בעיה עקרונית. להפך. אבל כשמומחים הופכים לליצנים יש לקרוא להם בשמם המפורש: ליצנים. ובהמשך לדבריך, הואיל וממילא אנחנו נכנסים למרשתת כדי לדלות מידע, אז למה לא ללמוד לעשות זאת באופן אמין המתאים לצרכים שלנו. הרי רוב השנה אין שום חשיבות לתחזית המדוייקת. ביוני-יולי-אוגוסט-ספטמבר חם, חם מאד, חם ולח, חם ולח מאד, או משהו בסגנון. תאמין לי שבין יוני לאוקטובר אני כמעט ולא נזקק למידע הזה. לעומת זאת, בימים של כן-לא-כמה-איפה גשם, זה קריטי מבחינתי הן לגבי אופנוע והן לגבי ריצה.

      מחק
  5. אוקי לה, עוד מעט אביב ולא השמעת את קולך כבר זמן מה :-) יעלה ויבוא הפוסט הבא.

    השבמחק