יום חמישי, 2 בדצמבר 2021

היסטוריונים ו'היסטוריונים', אבקות טישטוש למיניהן, שמונה בעקבות אחד, שוב המופתי, כמה שהתגעגענו, ותכנית אטלס, יריחו 1944 וגם טמפלרים

מי לא שמע על 'תכנית אטלס'? מן הסתם רוב הציבור. ומי לא קרא את 'שמונה בעקבות אחד'? כל מי שנולד אחרי 1975 אני מנחש.

מה הקשר? בספר הילדים 'שמונה בעקבות אחד' שמונה ילדי קיבוץ רודפים אחר 'אחד', מרגל בעל מבטא גרמני שאם אני זוכר טוב מחלק מתנות לילדים שלא מפסיקים לחשוד בו עד שמתגלה האמת: הוא מרגל נאצי בשירות היטלר.

ומה זה קשור לתכנית אטלס? בדיוק. תכנית אטלס שימשה השראה לספר הילדים האהוב הזה (עלי וכנראה שלא רק עלי). ומה היתה תכנית אטלס? נו, כאן מסתבכים הדברים.

ידידי דורן ארזי, שהוא קודם כל היסטוריון, כתב לי כמה שעות אחרי שפירסמתי את הרשומה הזו, שדבר אחד בטוח, והוא שתכנית אטלס לא כללה את האמצעים להרעיל את מי השתייה של תל אביב. את ההוכחה אביא במקום הרלבנטי בהמשך הרשומה, כי גם ככה, כל עוד לא ישונו המקורות הזמינים השכיחים (ויקיפדיה וקישורים חיצוניים), הרשומה שלי ממשיכה להחזיק מים.

גרסת 'מורי הדרך' (ותיכף נסביר את תפקיד המרכאות, שבניגוד למה שמקובל לחשוב, אין להם רק תפקיד אחד כמו למשל ציטוט, אלא גם תפקיד של אירוניה, ציניות, הפוך על הפוך או הצבעה על כך שמדובר במטבע לשון לא שגרתית, כלומר ארבעה תפקידים שונים בתכלית, ואיך יודעים מה בכל פעם? התשובה נמצאת בין האזניים ומאחורי האף ובקדמת העורף: השכל שגם הוא לא פועל מעצמו אלא יש לטרוח ולהפעילו): תכנית אטלס במסגרתה הוצנחו בארץ בתחילת אוקטובר 1944 חמישה צנחנים, שלושה ממוצא גרמני ועוד שניים ערבים, נועדה להצית מחדש את 'המרד הערבי' (שהוכרע באלימות מרובה, ללא בגצ ובצלם, על ידי הבריטים בתחילת 1939) וגם להרעיל את מי ראש העין מהם שתו תושבי תל אביב והסביבה, שתו והתקלחו ובישלו מרק ודייסה ופירה וקפה ותה (כל כמה שמצרכים כאלו היו בנמצא בתנאים של המלחמה).

ההוכחה לתיזת 'מורי הדרך': באמתחתם של החמישה (שנתפסו זמן קצר לאחר שצנחו באזור יריחו) נמצאו כמויות נאות של רעל שאם הבנתי נכון מהמידע העומד גם לרשותכם (ויקיפדיה+הפניות לקישורים חיצוניים) יכול היה להרעיל משהו בסביבות מאה אלף איש אם לא יותר.

גרסת 'ההיסטוריונים' (ושוב, תפקיד המרכאות כרגע לא אמור להיות ברור לקורא, אני שומר לעצמי את זכות יצירת הדרמה): תכנית אטלס שאכן החלה בהצנחת חמישה לוחמים גרמנים, שלושה כאלו ועוד שניים כאלו, באוקטובר 1944, נועדה ככל הנראה לארגן נתיבי בריחה לשבויים נאציים, ומבחינה זו היא דומה לתכניות מקבילות של הבריטים (חנה סנש, חיים חרמש, אבא ברדיצ'ב, אנצו סירני ועוד כמה עשרות צנחנים וכמובן אלפי אנשי מחתרת בצרפת) לארגן נתיבי בריחה לשבויים בריטיים.

הפרכת התיזה של 'מורי הדרך' על ידי 'ההיסטוריונים': הרעל שנמצא כביכול בידי הצנחנים, כלומר "הרעל" (כאן למרכאות תפקיד של הגחכה) לא היה אלא אבקה לטישטוש ריחם של בני האדם שנועדה להקשות על כלבים למצוא אותם.

ובכן, ואכן, הפרשים כבדים בין שתי תמונות היסטוריות, ומכאן מילה על המרכאות. נתחיל ב'היסטוריונים'. יש להם שם וכתובת: האחד - פרופ' בן ארצי, מומחה מספר אחד כנראה להיסטוריה של הטמפלרים, אותם גרמנים חרוצים שהתיישבו אחרי 1868 במקומות שונים בארץ (חיפה, גליל, יפו, תל אביב לפני שהיתה תל אביב וירושלים, ועוד), וששלושה מצאצאיהם לקחו חלק במבצע אטלס. השני - פרופ' יואב גלבר, ואצלנו בעדה אומרים 'ני מאס, ני מענוס', כלומר כלי כלי והתיאור העממי הזה כוחו יפה גם ליוסי בן ארצי.

בקיצור, כשמדובר ב'היסטוריונים' במרכאות, אין הכוונה לרמוז שמדובר בכאילו-היסטוריונים. ממש לא. אם יש היסטוריונים בארץ, ויש כמה, בן ארצי וגלבר הם ללא ספק בחמישיה הראשונה. אז למה במרכאות? כי הם, שלא בטובתם, שמו במרכאות את 'מורי הדרך', שהם כמובן 'מורי דרך' (למרכאות כאן תפקיד של המשגה) אבל הואיל והם רק 'מורי דרך' הרי שכשהם - כך נהוג לומר - עוסקים בהיסטוריה, הם הופכים ל'מורי דרך' באירוניה ששמורה להיסטוריונים.

כלומר תפקיד המרכאות הוא להגחיך את התיזה של 'מורי הדרך' והואיל - כפי שתיכף תראו - שפעולת ההגחכה של ההיסטוריונים מבוססת על טיעונים מגוחכים למדי, אין אלא להחזיר מידה כנגד מידה, ואם מדובר בעניין תכנית אטלס בגרסת 'מורי הדרך' הרי שאין אלא להכתיר את הגרסה המתנגדת באותו האופן: גרסת 'ההיסטוריונים'.

גילוי נאות: מספטמבר 2021 אני מורה דרך (או 'מורה דרך') ומאז 2010 בערך אני מרשה לעצמי לכנות את עצמי 'היסטוריון' (אישור על הד"ר קיבלתי ב-2001 אבל רק אחרי שהמשכתי להעמיק וללמוד לחקור ולכתוב ולפרסם ולהתקוטט ולריב בנושאים כאלו ואחרים ורק אחרי שהרגשתי שאני שולט במספיק חומר היקפי - כי כפי שלימד אותנו גלבר הכי חשוב בהיסטוריוגרפיה זה לא הטקסט אלא הקונטקסט, והוא כל כך צודק עד כדי כך שכפי שעוד רגע תראו הצדק שלו מצדיק את הכנסתו למרכאות במקרה הזה - רק אז הרשיתי לעצמי להזדהות בציבור כ'היסטוריון' [למרכאות גם הפעם תפקיד של המשגה]).

במלים אחרות, אני מרגיש בנוח לתבוע את עלבונם של היסטוריונים ושל מורי דרך, ומה שחשוב עוד יותר מהאנשים הוא הדבר שהאנשים שהם מורי דרך והיסטוריונים או גם מורי דרך וגם היסטוריונים עוסקים בו, והוא ההיסטוריה.

כמו למשל במקרה הזה תכנית אטלס. ובכן, רעל או אבקת טישטוש כלבים? על כך הויכוח, זהו שורש המחלוקת. הואיל וזמננו קצר והואיל והמקורות שעמדו לרשותי עומדים לרשותכם, אתמקד במה שנראה לי עיקר העניין: גלבר נשען על בן ארצי ובן ארצי נשען על הערצתו הבלתי מוסתרת לטמפלרים בדרכם לטעון שמדובר היה באבקת טישטוש ריח ולא ברעל בכמות שמספיקה להרעיל את כל תושבי תל אביב, ולמען הסר ספק את הגירסה שאותה הם רוצים להפריך ולשלול, הם פשוט מגחיכים באמצעות מרכאות מגחיכות, מכנים אותה גרסת 'מורי הדרך' ובכך מבחינתם תם העניין וסוף לו פסוק.

אני רק שאלה כמו שנוהג לכתוב ידידי אורי הייטנר. אני רק שאלה. בעצם שתיים: על אילו שבויים גרמנים, טייסים שאמורים ליפול בגיחות מבצעיות מעל שמי פתח תקווה והעיר העתיקה או משהו כזה, מדובר??? מה בדיוק מצדיק את הפעולה הכירורגית הזו, חמישה צנחנים, באזור יריחו, ואדי קלט, מצויידים באבקת פרחים לטישטוש כלבים, מה שמוביל לשאלה השנייה: כמה אבקת פיות זקוקים לו חמשת צנחנינו כדי לטשטש את ריחם של כמה כלבים בדיוק???

לשתי השאלות האלו יש כינוי ידוע: אלו שאלות רטוריות. חובת ההוכחה על מי שבאמצעות מרכאות של הגחכה משוכנע שאין להרהר יותר אחר הפרשה המשונה הזו.

ומן הצד השני, הבה נבדוק עוד הקשר אחד: מי היה אחד מחמשת צנחנינו? איש ימינו של המופתי. כן, אותו מופתי שאיך שאתה לא מגלגל את החיים שלך, פעם בשבועיים תפגוש אותו אם תרצה או לא תרצה. אני בכל אופן פגשתי אותו בחודש האחרון 14 פעמים. אני רק שאלה: האם המופתי היה מעוניין בהשמדת הישוב היהודי? נו, זו ממש שאלה רטורית קלה. מי שנותן עליה תשובה אחרת מ'בוודאי' (מרכאות של המשגה), הוא שוטה או שקרן.

הלאה. האם הרעיון של להרעיל עיר שלמה הומצא על ידי הנאצים ועוזריהם? הנה לנו עוד שאלה רטורית שהתשובה עליה זהה לתשובה על השאלה הרטורית הקודמת. אדרבא ואדרבא: אבא קובנר, מכירים? שלום שלום. תנועת 'הנקם' שהקים האיש מר הנפש והמופלא הזה, אמרה - וזו היתה תכניתו - להרעיל מאות אלפי או אולי מספר גדול יותר של גרמנים אחרי 1945.

אז מה היה לנו: היסטוריון ב' דגול מאד (גלבר) הנשען על היסטוריון א' לא פחות דגול (בן ארצי) שהערצתו הבלתי מוסתרת לטמפלרים ככל הנראה העבירה אותו על דעתו. ולא שברור חד משמעית שהחולייה הזו התכוונה להרעיל את כל תושבי תל אביב אי אז כעת חיה ב-1944, אבל לחלוטין לא ברור שהיא לא-לא התכוונה, וברור עוד יותר שמסכת הטיעונים המשמשת לבן ארצי\גלבר לא משכנעת בלשון המעטה, ובמקרה הזה הופכת אותם מהיסטוריונים ל'היסטוריונים'.

גילוי נאות: אינני חוקר לא של המלחמה ולא של הטמפלרים, אלא אני 'אוכל נבלות' (מרכאות של המשגה+אירוניה עצמית) כאן כפי שאני אוכל נבלות בכל תחום היסטורי שאני רק צרכן לגביו, ולא יצרן, ומדובר ב99% מהתחומים, כי מה לעשות רופא עיניים אמנם שמע משהו על רפואת לב, אבל רופא לב הוא לא.

עוד גילוי נאות: מן הסתם בהשראת מחקריו של בן ארצי, ישירות או בעקיפין, גם אני מלא מלים טובות על תרומת הטמפלרים לבניין הארץ. תחבורה חקלאות הפרות והדבורים העגלות והרעפים הרחובות והחלונות הסדר והיופי ובמלה אחת שכה חסרה לי כשאני מתבונן בארצי מולדתי ההולכת פייפן תחת השראתם של פקידי אוצר אהוד ברקים וערסים מכל סוג ומין: ע מ ל נ ו ת.

בעמלנות לקינו ובעמלנות נרפא אם לעשות פרפראזה על גורדון. עמלנות פירושה עבודה מסורה, דיוק, אמינות, יושרה וכל אותן תכונות נילוות בלעדיהן המושבה הגרמנית בחיפה למשל לא היתה נראית כפי שנראתה.

אבל מכאן ועד למסקנה המתבקשת לכאורה שבדור השלישי של הטמפלרים, אנשים שהקפידו לשמור על אזרחותם הגרמנית מרגע שהתיישבו כאן בערך, לא יצמחו פירות ביאושים שיעריצו את הנאצים (ועל כך אין ויכוח, 'אפילו' [מרכאות אירוניה] בן ארצי מסכים שבערך שליש מהטמפלרים הזדהו עם הנאצים), וש'קומץ' מתוכם יעשה מעשה ויחפש דרך להרעיל בארות כחלק מהכוונה להשמיד את הישוב היהודי או 'רק' לעורר מחדש את 'המרד הערבי'???

נו, תיזה כזו טובה לטישטוש הכלב הסקרן והספקן שבי עוד פחות מאשר כמות גדולה של רעל חזק מאד טובה לטשטש את עקבותיהם של אלו שתפקידם לפלס דרכי מילוט לטייסים גרמנים שמטוסם הופל בגיחת הפצצה מעל קבוצת ניצנים ליד חולות חממה או מעל לפרדס בגדרה.

ובחזרה לדורון ארזי, שטוען חד משמעית - ואני מקבל לחלוטין את טענתו - שתכנית אטלס לא כללה את האמצעים להרעלת תושבי תל אביב (ולא במקרה כתבתי פעמיים 'לא כללה את האמצעים' כי אין לי ספק לגבי הכוונות לא של ידידיו של המופתי שהיו בחוליית הצנחנים ועוד פחות לגבי כוונותיו של המופתי). ואלו דבריו של דורון ארזי (ושוב תודה!):

"אני נשען על דבר פשוט אחד: המקור הראשוני הבסיסי לכל הפרשה, דו"ח החקירה של
SIME (Security & Intelligence Middle East),
השלוחה המזרח-תיכונית של M.I. 5.
מספרו הארכיוני: KV2/401. (יש עוד כמה נספחים עם תצלומים, אותה סידרה במספרים 402 ו-403.) קראתי אותו בארכיון הלאומי הבריטי וצילמתי אותו, אם אתה רוצה אתה יכול לבוא לארכיון שלי ולראות. שם כתוב במפורש שקופסאות האבקה הלבנה הכילו אבקה לטישטוש חוש הריח של כלבי-גישוש. כל סיפור הרעל התפתח מזה אחר כך, אבל הדו"ח עצמו היה סודי ולצרכים פנימיים, כדי שאנשי הריגול הנגדי הבריטי ידעו מה קרה באמת ויבצעו את משימתם ביעילות, ולא היו לו שום כוונות נסתרות. אדרבה, אם מישהו צריך חומר לתעמולה אנטי-פלסטינית, הדו"ח מחזק את תיזת שיתוף-הפעולה הנאצי-פלסטיני כאשר הצנחנים בחקירתם מדווחים על ביקור מוטיבציה של המופתי כמה ימים לפני הטיסה, ועל תדריך מוואלטר שלנברג, ראש לשכת המודיעין הצבאי של הגסטאפו. אבל רעל פשוט לא היה. זהו.
נ.ב.
עוד משהו, כדי להסיר כל ספק: הקביעה בתיק החקירה שהאבקה הלבנה הייתה אבקה לטישטוש עקבות ריח ל א באה מדו"חות החקירה של הצנחנים השבויים אלא מרשימת המצאי של מטענם שנערכה על ידי לוכדיהם הבריטים. כך שאין כאן עניין של ניסיון מצד הצנחנים השבויים להסתיר מחוקריהם הבריטיים משימת הרעלה, לו הייתה כזאת".

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה