יום שלישי, 5 במרץ 2024

כמה מלים בתגובה לעוד נסיון מבורך כשלעצמו של חרדים לנכס לעצמם את הציונות באמצעות הטענה לפיה הרצל למד את כל תורתו מעקיבא שלזינגר שעל שמו הישוב בני עי"ש

 שלום וברכה

לאחר הצפייה בסרט המעניין ששלחת אלי אין לי אלא לומר שהכוונה לשכתב את ההיסטוריה כך שיעלה כאילו החרדים המציאו את הציונות, ולולא הציונים החילוניים ימ"ש היתה קמה כאן מדינת-תורה כפי שצריך, ושלכן החרדים מפנים גב למדינה כי הציונים החילונים הרחיקו אותם וכן הלאה אגדות, ובכן, הכוונה כשלעצמה שכיחה בכל קבוצה חברתית המרגישה שעושים לה עוול.

כך המציאו חלק זעום אך קולני של יוצאי תימן את עלילת הדם אודות מפאיניקים שסחרו בתינוקות תימניים, וכך להבדיל עד היום הפלסטינים מספרים לכל מי שרוצה לשמוע שאחרי השואה הם הזמינו את היהודים לארצם (של הערבים) אבל היהודים כפויי הטובה גזלו מהם את ארצם ולכן המלחמה שהם הכריזו על היהודים.

להבדיל, באמת להבדיל, אתה עושה דבר דומה.

המשותף לכל הדוגמאות שנתתי הוא הזנחת האמת לטובת המסר.

הנביא זכריה הרי כתב כבר מזמן, בשם אלוהים, הוא הרי היה נביא, 'האמת והשלום אהבו', וחזל"ינו הבינו שמדובר בסתירה ושלכן הדרך לפתור אותה הוא על ידי הקפדה על האמת כך שהשלום לא יפגע.

לגופו של עניין: אין שום תזכורת בכתבי הרצל למפגשים עם שלזינגר. לעומת זאת ידועה השפעתו של רב אחר, נטונק, על הרצל, אבל השפיעו על הרצל גם אישים ממחוזות אחרים לגמרי כמו ניקולה טסלה, אדם סמית, אדוארד בלאמי ועוד ועוד ועוד. מה לעשות ומדובר היה באיש חכם נבון סקרן ובעל יכולת וזמן לחקור וללמוד, וכשם שאין סיבה לחשוב מדוע לא ילמד מלא החופן מהפילוסוף החילוני מכס נורדאו, כך לא ילמד מאיש תורה כמו הרב נטונק.

שלזינגר ללא ספק תרם את שלו כפי שעשו זאת רבים וטובים, לא מספיק רבים, כי כידוע רוב החרדים התנגדו וממשיכים להתנגד לציונות ולפרי עמלה המרכזי - המדינה - באופן נחרץ עד כדי כך שבקצוות שלהם יש כאלו העולים לרגל לטהראן לחלות פניהם של אויבי מדינת ישראל. אחרים בעולם החרדי מאשימים את הציונים בטבח היהודים באירופה במלחמת העולם השנייה, לא לפני ולא אחרי שהם מקפידים להסביר מדוע גם השמדת מליון וחצי ילדי יהודים היא חלק מהתכנית האלוקית.

כל זה ידוע, ואין טעם להכחיש לא באופן ישיר ולא באופן רקיחת פרקי היסטוריה שאמנם מבוססים על עובדות, אבל לא על כל העובדות, ובכל מקרה מתוך הצגת הקשר שמטרתו כאמור לא לספר את ההיסטוריה כפי שהיתה, לא של הציונות ולא של המדינה ולא של ההתיישבות ולא של החדשנות התורנית למיניה ולא של הרצל, אלא להציג תמונה תודעתית שמטרתה כאמור מכובדת כשלעצמה, אלא שהיא באה על חשבון האמת, ולא אחזור על ציוויו של הנביא זכריה שאומר למעשה משהו בשם אלוהים.

אגב, סרטון דומה ברוחו לזה ששלחת לי מופיע בערך על שלזינגר בויקיפדיה, ומדובר בסרטון משנת 2016.

אני בכל אופן שואב המון עידוד מהעובדה שהחרדים, לפחות חלקם, עסוקים בלנסות ולנכס להם את ההיסטוריה הציונית. כל נתיב של חזרה בתשובה מבורך בעיני כשלעצמו. אבל למרבה הצער את ההיסטוריה של הציונות ושל הרצל ושל החרדים אני יודע מספיק טוב כדי שלא אוכל להרשות לעצמי להתפעל במקום שאולי אחרים - כך לפי התגובות - מתפעלים התפעלות מרובה.

וכפי שכתבתי בתגובות, לא מדובר בניאוליטים (שזה שם של תקופה פרה היסטורית, תקופת האבן החדשה) אלא בניאולוגים (סוג של רפורמים יהודים, שבדיוק כמו שלזינגר הבינו שהזמן מצווה על היהודים לתקן את יהודיותם. כל אחד בדרכו כמובן. מה שנכון גם לגבי החרדיות של חתם סופר. אין לה תקדים. כך לימד אותנו ההיסטוריון הנ"ל יעקב כ"ץ, שבין השאר היה יהודי שומר מצוות, וגם מומחה להלכה, וגם מוצאו מיהדות הונגריה וגם היה ציוני אבל בעיקר, לענייננו, היסטוריון)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה