יום חמישי, 31 באוגוסט 2023

שמונה עיקרים מנוסחים כ-8 אפשרויות עיוניות - או: מפת הדרכים שלי לעיון ביקורתי במציאות

 1. באת לאכול ענבים או לריב עם השומרים? כלומר יש לך נכונות ללמוד משהו שאולי לא ידעת? או לשמוע רק מה שנוח ובעיקר להוכיח שאין לך מה ללמוד ושאתה תמיד צודק? 

2. אתה כאן כדי לתת אישור לכותרות או יש לך נכונות לבחון דברים לגופם? מעוניין להמשיך לסגוד לפשטנות? או שתשמח להצטרף לאלו שמראש מניחים מורכבות?

3. טוויטר או בלוג? 140 תווים כגבול עליון לקליטה,  או אולי נכונות להקשיב ל- 140 שורות ולפעמים גם ל-140 פיסקאות ואפילו ל-140 עמודים? 

4. את בענייני פוזה או בעד בחינת הפוזיציה? באת לשחק בזהויות, לקבול קובלנות, להטיח תלונות ולפטפט שיח-זכויות? או שאת כאן כדי לשתף עצמך בבניין האדם, החברה והארץ?

5. ספקנות או ספקות? ביקורת להכעיס שנועדה תמיד לומר את ההפך? או ביקורת שתפקידה לבחון את הדברים בזהירות ובהתעמקות תוך כדי נכונות לקבל את האפשרות שגם עמדה רשמית, קל וחומר עמדתו של יריבך הפוליטי, עשויה להיות העמדה הנכונה?

6. צדקנות או צדק? האם הכל להבנתך נמדד במונחים מוחלטים? או שיש דרגות של רוע (ושל טוב), כלומר נכון וראוי ליישם דווקא יחסיות בשיפוט המוסרי של חברה מסוימת?

7. מתקשרים לשירות לקוחות או לוקחים אחריות? 'הבטחתם - תקיימו!' או 'מה עלי לעשות כדי להבטיח שמה שקיים ימשיך להתקיים ומה שיכול להתקיים טוב יותר יתקיים טוב יותר'?

8. היסטריה או היסטוריה? וכל מלה נוספת מיותרת. 

 

2 תגובות: