יום שבת, 28 באוקטובר 2023

"חורבן הנפש גרוע מחורבן הארץ" - אחד-העם; "בעבודה לקינו - בעבודה נירפא" - א.ד. גורדון; או: להבין את הבעיה זה כבר 51% מהפתרון (ולא, אין "פתרון" אבל כן, יש מה לעשות)

 א. יצר החיים כמנוף לטעות הגדולה

מה היא 'הטעות הגדולה'? ההנחה שיש סימטריה בסכסוכים אלימים. ושאם יש סימטריה, אז 1400 ישראלים רצוחים, הם הרבה פחות מ-7104 (או המספר התורן שסיפקו רשויות 'הבריאות בעזה'), ולכן הגיוני: 1. לדרוש הפסקת אש. 2. לגנות את ישראל.

על מה נשענת הטעות הגדולה הזו? על ההנחה שכווווולם רוצים את אותו הדבר - לחיות, להוליד, לחנך, לחבק, לאהוב, להזדקן, הילדים (בני ה70) יקברו את ההורים (בני ה95), ויחכו לתורם, מוקפים בנכדים.

ובכן, חדשות ישנות: האדם הוא היצור היחיד שמוכן להתאבד, כלומר לוותר על כל מה תואר לעיל. להתאבדות האנושית שלל סיבות. אבל דבר אחד חד משמעי עולה ממנה: יצר החיים המאפיין כל חתול, צנונית, נרקיס ופיל, איננו מובן מאליו אצל בני האדם.

העובדה שרוב בני האדם מתנהגים מבחינת יצר הקיום כמו חתולים וצנוניות היא עובדה סטטיסטית. ועובדות סטטיסטיות הן נטולות משמעות כשלעצמן.

ב. תפיסות עולם שונאות-חיים

למשל המונגולים. היו לפניהם עוד תרבויות כאלו. לא רלבנטי כרגע, כי הדיון הוא בעניינינו-אנו, אחרי המבול של ה-7.10.

ובכן, המדובר בכל מה שמכונה על ידי המומחים במלים 'ג'יהאדיסטים' או 'איסלאמיסטים', ומוכר אירגונית במושגים 'אחים מוסלמים', חמאס, חיזבאללה, דעא"ש, חות'ים וכן הלאה. רשימה ארוכה מאד, כידוע.

המשותף הוא כאמור בוז לחיים במובן שתואר לעיל. נקודה.

אדם הסבור שרעיונות הן 'בסך הכל רעיונות' ושלכן יש 'לכבד כל רעיון' ומכאן למסקנתו שחופש הביטוי קודם לכל וממנו נגזרת מסקנה של סובלנות-סימטרית שאין להרהר אחריה, במקרה הטוב הוא שוטה, במקרה הרע נוכל.

 כך או אחרת, דבר אחד ברור: בניגוד גמור לדימויו העצמי כאילו הוא, בסובלנותו המוחלטת לכל רעיון, מכבד בני אדם, בפועל הוא בז להם, בוודאי לא נותן להם כבוד. 

המשמעות המעשית היא שהואיל והוא לא באמת יכול להתקיים בסביבה של אלו שתרבות השנאה היא רעיון מעשי מאד עבורם, הרי שלמעשה הוא מתיר את דמם של אלו העלולים להיות הקרבן של תומכי רעיונות תרבות השנאה.

ג. אז איפה נמצאות 'תשתיות הטרור'?

עולה מכך שתשתית הטרור היסודית ביותר, היא כל זירה שמקדמת את הרעיונות הללו, בין אם מדובר בבית הפרטי, בבית הספר, באמצעי תקשורת, ברשתות חברתיות, במוסדות האקדמיה ובמוסדות דת.

ומכאן, שצעד מתבקש הכרחי הוא לפעול בנחישות כנגד כל גורם המקדם את תפיסות העולם שונאות-החיים.

ד. מה הן פעולות נחושות?

במצבי-קיצון, כמו אחרי המבול של ה-7.10 בישראל, או אחרי 9-11 בארה"ב, ולהודו יש את התאריכים שלה, מדובר במבצעים צבאיים של הרס והרג. 

כל עוד ישראלים מתנצלים מראש על "פגיעה בבית חולים" (בין אם הוא נפגע בין אם לאו, בין אם ישבה בו סוללת טילים בין אם לאו), ברור שהראשונים להבין את יסודות המציאות, פשוט לא מבינים אותה.

ויסודות המציאות היא שארגונים המבוססים על תשתית-רעיונית של שנאה, הרג ורצח, הם, והם בלבד, הביאו מלחמה, שהיא מבחינתם הצעד המוסרי הנכון, ולכן הם, והם בלבד, אחראים על כל שלביה, זוועותיה ותוצאותיה.

אדרבא: לשוטי הנבואה במערב יש לענות במושגיהם של האחים המוסלמים: הואיל וערך עליון הוא לא חלילה להקריא לנכד סיפור, אלא למות כשאהיד, הרי שחמאס אמור לשלוח לישראל זר פרחים כאות הוקרה על כל שאהיד שהיא מעלה לשמים.

אבל רוב הזמן - כנגזר ישירות מהשקפת עולם אוהבת-חיים - אין מצבי קיצון, כי המצב הרצוי הוא שגשוג, פיתוח, שגרה, בניין, אהבה, הנאות החיים.

ומה אז, במצבי שגרה, עונה על ההגדרה 'פעולות נחושות נגד תשתיות הטרור'? פעולות במישור התודעה, פעולות משני סוגים עיקריים.

סוג אחד הוא השבתה, פירוק, הרחקה והשתקה (באמצעות מערכת החוק) של כל גורם ושותף המצדיקים בשם 'חופש הביטוי', קל וחומר ניגודו, החופש האקדמי, את קידומה של תשתית-טירור תודעתית שכל כולה שנאת-חיים (בכלל ושל יהודים בפרט).

'כל גורם ושותף', כולל אנשי רוח, כלומר "רוח", ממוצא כלשהוא (כולל ממוצא יהודי, כולל אם הם עושים זאת בשם פרשנות שלהם על היהדות).

דבר אחד חייב להיות ברור מיידית: בבחירות הבאות לאף מפלגה ערבית הקיימת היום אין לאפשר השתתפות, על בסיס חוק יסוד הכנסת. 

מדוע? כי הן שוללות, כולן, ללא יוצאת מהכלל, את יסודותיה החוקתיים של מדינת ישראל.

סוג שני הוא חינוך, או מה שמכנים 'הסברה', אבל לא במובן הרווח במקומותינו כבר 75 שנה (המסתכם בוריאציות מגוונות של עקרון העל: 'סליחה שאנחנו נושמים').

חינוך-הסברתי כזה הוא קודם כל היסטוריה. ואחר כך עוד היסטוריה, וכשנגמר החומר ההיסטורי, עוד היסטוריה.

כי מי שלא יודע מאין הוא בא, לא יודע היכן הוא נמצא, ובוודאי שאין לו מושג לאן ללכת. 

כן, אלון ניסח זאת טוב בהרבה: 'עם שאיננו מכיר את עברו, ההווה שלו דל ועתידו לוט בערפל. גם חז"ל ידעו לנסח היטב את הדברים. הם ברורים.

ה. מה צפוי בשלב הנוכחי (שלב העימות הצבאי)? (ולחובבי האמונות הטפלות אוסיף בשביל הנימוס את המילים שלימדה אותי סבתא 'שלא נדע' ואת הגרסא העממית שלה: טפו טפו חמסה חמסה)

רק על סמך ההיסטוריה, רחוקה (1929 למשל) וקרובה (7.10 למשל), אפשר להניח את התרחישים הבאים, מוגשים על פי סדר גיאוגרפי, מצפון לדרום: 

1. חסימות כבישים, ירי בודד, ירי מרכב נוסע, התפרצויות לישובים למטרות רצח ושוד, בכל הגליל (במקביל להמשך העברת מודיעין לחיזבאללה, דרך רשתות חברתיות). 

2. חסימת כביש עירון, בעיקר באזור אום-אל פחם, נסיונות של רוכבי טרקטורונים שעד ה-7.10 "סתם" הרסו את הנוף וטינפו אותו (תעדנה פחיות XL בכל פינה מוצלת ומיוערת) לבצע פשיטות על ישובים יהודיים, מחדרה ועד עפולה, עם עדיפות לישובים מבודדים כמו מי-עמי, למטרות חיקוי דעא"ש. 

3. אלימות כביש ורחוב מוגברת בישובים מעורבים כמו עכו, חיפה ונצרת. 

4. פעולות דומות לאורך כביש 6 ובאזור המרכז, כולל בישובים כמו פתח-תקווה ותל-אביב. 

5. חסימת צירים ופריצות לבסיסים של צה"ל בנגב, בראש ובראשונה לבסיס נבטים, המוקף כידוע באוכלוסייה עוינת המצוידת היטב ברכב ובנשק. מוטת הכנפיים של 'הפזורה' מגיעה בקלות עד מצפה רמון, בה"ד-1 ומתקנים צבאיים רגישים אחרים באזור. את אילת ישאירו לוחמי דעא"ש בפזורה לחות'ים או לאחיהם היושבים בסיני באין מפריע.

ו. מה צפוי אחרי שלב העימות הצבאי?

'בגדול' כפי שאומרים, יש לפנינו שתי אפשרויות (כל זה בהנחה שבכלל יהיה שלב שיבוא אחרי שלב העימות הצבאי): להמשיך להרוס או להתחיל-להמשיך לבנות.

מה אפשרויות ההרס? לא לפי סדר חשיבות או סדר אחר כלשהוא, מדובר באפשרויות המבוססות גם הן על היסטוריה רחוקה (שנות ה-30', אלטלנה, בחירות 1981, עוזי משולם, רצח רבין, רשימה חלקית) וגם על היסטוריה קרובה (ימי 'המהפכה' המשפטית ו'הסרבנות' החברתית): 

1. חסידות ברסלר תמנף את מחדל23 כדי לדרוש את ראשו של נתניהו. הוא הרי אשם בכל. בוודאי לא התרבות הישראלית של 'סמוך' וגם לא ההתמכרות של כולנו, כולל שלי, לשקט ברצועה ולמה שנגזר מההתמכרות הזו, כמו בכל התמכרות אחרת: הונאה עצמית.

2. חסידות ביבי תמנף את מחדל23 ותוסיף אותו כמרכיב מרכזי ב"פשעי אוסלו". המגזר המטורלל של החסידות הזו יגדיל לעשות כשיסביר שעונשם של חברי בארי והילדות בניר-עוז נבע מכך שהם לא הקפידו על הלכות מזוזה.
 
3. הפלסטינים אזרחי ישראל יעמיקו את פוליטיקת העוינות הישנה שלהם.

4. פרשנינו הפרו-ישראלים ימשיכו לדון במצב מזווית הראייה של זבוב. עמיתיהם האנטי-ישראלים (אלו המסתופפים בקפטריה ברחוב שוקן) ימשיכו להסביר שהכל בגלל 'אקיבוש', ושאין מה להתפלא על ה-7.10 לאור יצירת "הגטו הגדול בעולם".

ומה אפשרויות המשך-הבנייה? גם כאן, לא לפי סדר חשיבות וגם לא לפי סיכויים ומשאבים נחוצים:

1. השלכת מושגים ישנים לפח האשפה של ההיסטוריה: ימין-שמאל; דתיים-חילוניים; הכלה ומידתיות ולפני הכל: עוטף-עזה. כי כשם שהיהודים באירופה לא היו 'שכני הנאצים' אלא היו מה שהיו (כל מקרה ומקרה), וכשם שהבריטים והבלגים לא היו 'עוטפי ברלין הנאצית', כך גם ישובי הנגב המערבי אינם ישובי 'העוטף'.

2. קבלה של 'מתווה הנשיא' לתיקון היחסים בין הרשויות, ואישרורו במשאל עם הדורש רוב מיוחס של 80%. או במלים אחרות: ניסוח מחודש של 'האמנה החברתית' שלנו.

3. שיקום עד כדי הקמה מחדש של השירות הציבורי (ידרוש ללא ספק הרחקתם לצמיתות של כל ראשי משרד האוצר, אלו שניהלו במשך כמעט 40 שנה מלחמת חורמה נגד האזרח הישראלי בכלל ונגד הספירה הציבורית בפרט) 

4. שיקום הישובים בנגב המערבי.

5. עידוד ממלכתי, ציבורי, חינוכי ותקשורתי, של תנופת התישבות יהודית ברחבי ארץ ישראל השלמה (המערבית בשלב זה), מהבקעה לשפלה, מהגליל לגולן, ממערב הנגב ועד דרומו.

6. שיקום היחסים עם יהדות העולם והפיכתם לשותפים מלאים בבניין הארץ שהוא גם בניין העם, כל העם, העם היהודי.

7. החלת גיוס כללי-חובה על כל אזרחי המדינה, בין אם לשירות צבאי, בין אם לשירות לאומי.

8. חיזוק הגורמים הפלסטינים-ישראלים המפחדים לומר בקול רם שהם מכירים בעם יהודי, בקשר שלו לארץ ישראל, בזכותו לריבונות בארץ ישראל, ובהעדפתם את הערכים והדרכים הנגזרים מעקרון העל של אהבת-החיים.

9. קביעת רף כניסה השכלתי לשירות בכל מוסד העוסק במדיניות ציבורית גם על בסיס פרטי (למשל: ערוצי תקשורת מסחריים): מינימום תואר שני בהיסטוריה של עם ישראל, המזה"ת, האסלאם, תולדות המאה ה-20, מחשבה מדינית מאז המאה ה-16 (במלים אחרות: לא עוד מסלול ישיר מגלי צה"ל לאולפן החדשות).

10. רפורמה עמוקה בלימודי מדעי הרוח בכל הרמות, תוך דגש על תחום הכשרת מורים (וראו פיסקה אחרונה בפרק ב' לעיל, ולמי שלא הבין: פרק ד' פיסקת 'סוג אחד': הרחקתם ממוסדות אקדמיים ציבוריים של אנשי אקדמיה התומכים ומטפחים תשתיות-טרור על יסוד פרשנות חולנית ומעוותת של עקרונות חופש המדע, המנוגדים ב-180 מעלות לעקרונות חופש הביטוי). 

4 תגובות:

  1. אודי יקר, תודה רבה על פוסט זה וכל שאר הפוסטים שהעלית מאז השבת השחורה. משבי רוח במפרשי התודעה הציונית, חומרים למחשבה ולנשמה. שמור על עצמך, על משפחתך ועל חיפה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אוי מתי. סליחה. כבר ארבעה ימים!! סליחה. איזה כיף לשמוע ממך. תודה גדולה מאד.

      מחק
  2. אודי עוד מלימודי התואר הראשון עונג צרוף לקרוא את מילותייך וזכות גדולה הייתה לי ללמוד ממך! יישר כוח על מילים ציוניות ולא מתפשרות

    השבמחק